DOJMY z českého Novus Inceptio v Early Access
Zabydleli jsme se ve členitém světě.
Novus Inceptio je nová česká hra, která patří do poslední dobou hodně oblíbené kategorie typu survival sandbox (viz. třeba obrovský úspěch nedávného ARK: Survival Evolved). Z velké části ji přitom vyvíjí jen jediný člověk - Martin Mastný (dřívější rozhovor) a je až s podivem, co všechno se mu již podařilo dokázat a jak se mu postupně daří naplňovat svou vizi. Hra v současné době obsahuje většinu základních prvků hratelnosti (byť některé z nich ve velmi rané a osekané fázi), a nedávno na Steamu vyšla i v režimu Early Access, čímž se otevřela širokému publiku (povídání o úspěchu pár dnů po vydání).
Hlavní náplní Novus Inceptio je především prozkoumávání, sbírání surovin a zabydlování se v poměrně členitém a rozsáhlém světě o velikosti 64km2, sestávajícím se z náhodně generovaných plání, kopců a jezer. Žánrem je vše laděno do mixu fantasy a sci-fi a časově se ocitáme někde v daleké v budoucnosti jako vyslanec nově naklonovaného lidstva. To, že postava neví, proč a jak se tu vzala a fakt, že jediným jejím společníkem je osobní dron A2-A schopný vyrábět a dematerializovat předměty, pak jen podtrhuje atmosféru nepatřičnosti a neznáma. Později snad přibude i rámcový příběh odhalující události předchozího věku, v němž bylo současné lidstvo zničeno a poté znovu stvořeno záhadnou rasou Tvůrců, což zní jako poměrně zajímavý koncept.
V současné době hra běží v tzv. ghost režimu, kdy má každý hráč svůj vlastní, procedurálně generovaný svět, ale do budoucna se počítá i s částečnou MMO podporou a s prvky, jako je interakce s ostatními hráči, vytváření sdílených vesnic a možnost nákupu či prodeje výrobků a surovin na globální aukci. Hra přitom běží na enginu Unity a vše je počítáno v reálném čase, což se promítá i do poměrně vysokých hardwarových nároků, protože hra je zatím z větší části neoptimalizovaná.
Vše přitom působí dost old-schoolově, ale v tom dobrém slova smyslu. Herní systém je sice na první pohled velmi komplexní, ale díky zdařilému návodu si všechny základní principy osvojíte během chvilky. Rozhodně to ale neznamená, že vás hra vodí za ručičku. Vydat se totiž můžete, kam chcete a je jen na vás, čemu se budete věnovat. Herní mechanismy sice vyžadují notnou dávku grindu, jenž by mohl být v některých případech zautomatizovaný (např. při těžení většího množství surovin nebo výrobě vícera předmětů), ale jinak jsou poměrně funkční a to je hlavní.
Jistou zvláštností místního prostředí jsou náhodně vyskytující se časoprostorové anomálie, jež hráče přenesou do jiných, menších oblastí, kde se dají nalézt potřebné recepty a vzácné suroviny. Zatím jsem tedy objevil jen tři verze - podzemní jeskyně, opuštěný písečný ostrov a zamrzlou soutěsku skrývající tajemství minulosti, ale nevylučuji, že jsou tu i další. Do budoucna se pak plánuje jejich rozšíření a zabydlení nepřáteli, což je jedině dobře, protože zatím jsou poměrně prázdné a jejich procházení je někdy až příliš zdlouhavé.
Ocenit ale musím grafiku, která ve dne vypadá opravdu pěkně - všude je spousta vlnící se vegetace a dobře funguje i hra se světlem a změna počasí. Na první pohled je sice patrná jistá úspornost některých modelů, ale musím říct, že mi to nijak zásadně nevadilo. Noci jsou ale na můj vkus až příliš tmavé a na pravý survival a pocit ohrožení ve stylu např. Minecraftu nebo Don't Starve, kdy po západu slunce opravdu nechcete zůstat venku, je ještě potřeba si počkat. Většina fauny na vás totiž neútočí, a těm několika agresivním vlkům se dá jednoduše utéct.
Boj je v poměrně rané fázi a musím říct, že právě z toho důvodu jsem ho zatím moc nevyhledával. Je totiž dost neohrabaný a zasáhnout nepřítele chce leckdy i poměrně velkou dávku štěstí. Už teď se však pracuje na jeho vylepšení, a to je jedině dobře, protože výzva a nebezpečí při prozkoumávání neznámých oblastí je právě to, co hře momentálně chybí asi nejvíc. Naopak dovednosti se tu zvyšují jejich používáním, což rozhodně vítám (byť jsem rozdíl ani moc nepostřehl) a na obrazovce postavy je i vlastnost příhodně pojmenovaná Psy, takže je možné, že se časem dočkáme i nějaké té mentální „magie".
Zajímavý je i koncept stárnutí a s ním spojené plánované generační bonusy. Život vašeho svěřence trvá momentálně zhruba jeden měsíc reálného času, a pak postava zemře sešlostí věkem. V případě smrti (ať už přirozenou, nebo nepřirozenou cestou) ale stačí dopravit drona k nejbližší klonovací stanici a tam si vytvořit jeho duplikát. Hráč přitom nepřijde o svůj pokrok a zároveň je to i poměrně nenásilný způsob, jak navodit zdání běhu času.
Hlavní a nejpropracovanější náplní tohoto titulu je ale výroba předmětů. Interagovat se tu totiž dá téměř se vším, co vidíte, a to hned několika způsoby. Ze stromu například sesbíráte ovoce, listí, i kůru, osekáte z něj větve, a pak ho navíc také pokácíte a zpracujete na kulatinu. Při craftování je většinou nejprve nutné vyrobit polotovary, a teprve z nich pak poskládat konkrétní nástroje, které poslouží k tvorbě věcí, jako jsou zbraně, oblečení, nábytek či materiály pro stavbu. V blízkosti ohně je navíc možné i vařit. Zajímavé však je, že nejsou vyžadovány konkrétní zdroje, jen jejich kategorie. Při vaření tedy víte, že budete potřebovat např. „bylinky", ale je už úplně jedno jestli v receptu použijete majoránku nebo rozmarýn. A některé plodiny si tu navíc můžete z nalezených sazenic i pěstovat.
Hned v závěsu zábavnosti je pak stavební modul umožňující navrhování nejrůznějších domečků a staveb. I ten je kupodivu celkem použitelný a jednoduchý, možná až na trochu složitější manipulaci s kamerou. Pochválit musím i zdařilou ambientní hudbu, kterou vytvořil nadějný skladatel Tomáš Oliva. Místy je sice patrná jeho inspirace známějšími zahraničními autory, ale to není vůbec na škodu, jelikož svými tóny podtrhuje atmosféru tohoto světa téměř dokonale.
Hra sice zatím trpí mnoha porodními bolestmi, jako je clipping či těžkopádné ovládání, ale na rozdíl od jiných projektů v podobné fázi vývoje, je její základní složka až překvapivě funkční a stabilní. Je ji teď potřeba především vyladit a přizpůsobit potřebám hráčů. I sám autor konec konců přiznává, že na Steam šel hlavně kvůli zpětné vazbě a cenným připomínkám z první ruky.
Škoda snad jen, že tu zatím není nic, co by více motivovalo k prozkoumávání - prázdné, opakující se anomálie a identické věže Tvůrců začnou po jisté době nudit a zbude jen onen zmíněný crafting, který je sice skvělý a zábavný, ale bez přítomnosti ostatních hráčů, terraformace či dalších výzev sám o sobě úplně nestačí. Také rychlost běhání by mohla být o něco vyšší a je třeba počítat i s tím, že hra samotná nikam nespěchá a veškeré činnosti vedoucí k finálnímu výsledku tu trvají celkem dlouho.
V Novus Inceptio nicméně vidím velký potenciál do budoucna. Hra již teď stojí za vyzkoušení (Steam), byť je jasné, že se stále nejedná o plnohodnotný produkt. Dozrávat bude teprve časem a bez velké dávky trpělivosti se zatím neobejdete. Autor však už má poměrně dobrý základ, na němž může dál stavět. Přibudou-li další náhodné prvky v terénu a hlavně anomálie, tentokrát už zabydlené nepřáteli, upraví-li se přívětivost uživatelského rozhraní (včetně např. možnosti přizpůsobit si velikost fontů) a přidá-li se celkově více obsahu, bude už tenhle titul radost hrát. A přiznám se, že i já sám jsem zvědavý, kam až se tato hra časem posune.
Návrhy na zlepšení pro autora:
- učení receptů automaticky při jejich nalezení (zobrazit jen info na obrazovce)
- změnit způsob rozklikávání/fungování stacků předmětů, aby byl víc user-friendly
- obecně odstranit nadbytečné klikání v UI
- odstranit gramatické chyby, jak CZ, tak v EN
- zrychlit chůzi i běh, bude-li to technicky možné
- při craftování automaticky doplňovat suroviny rovnou z inventáře, příp. umožnit nastavit výrobu více kusů
- zrušit normální (30kg omezený) inventář a nechat pouze ten v osobním dronu, stejně tam člověk musí ty předměty neustále přetahovat kvůli nosnosti a zpomalení. Hratelnostně toto rozdělení nemá žádný význam, pokud je jeden omezený a druhý ne.