Dojmy z konference Nintenda
Vrchol šílenství, dobré Lego, ale málo překvapení.
Konference Nintenda pro mě byla vrcholem šílenství, které se rozpoutalo ještě před oficiálním zahájením E3. Podobný pocit jako já mělo více novinářů. Ačoliv jsem byl v sále už čyřicet pět minut před začátkem programu, neměl jsem rozhodně nijak ideální pozici. Na rozdíl od mnoha lidí na sedadlech za štáby kameramanů jsem alespoň viděl na plátno, na němž běžel podobný kvíz jako minulý rok. A stejně jako loni Nintendo v sále nabízelo wifi zdarma úplně zbytečně - nefungovalo.
První ochutnávkou z konference, která byla vděčným objektem mnoha fotografů a kameramanů, byl černý WiiU ovladač, který hrdě stál uprostřed pódia. Atmosféra v sále byla viditelně napjatá a bylo vidět, že Nintendo má dlouhou řadu velice zapálených fanoušků. Tolik čepic, triček a kostýmů s tématikou her od Ninty jsem u konkurence neviděl.
Úchvatný Pikmin 3
První hrou nebylo představení ničeho menšího než Pikmin 3 z úst Shigeru Miyamota. Musím uznat, že na velkém plátně vypadala grafika opravdu úchvatně a připomínala mi renderované obrázky, které jsme měli možnost vidět před výstavou.
Zajímavé je, že u Pikmin 3 Nintendo neopouští WiiMotionPlus a nunchuk. Čekal bych mnohem větší integraci WiiU ovladače, přeci jen strategie by se na dotykáči ovládala intuitivněji, ne? Neříkám, že WiiU ovladač bude fungovat také, jen z toho plyne, že se na Pikmin 3 pracovalo déle a byl původně určen pro Wii. Nejlepší zprávou bylo, že Pikmin 3 bude hratelný na E3, takže více se dozvíte v samostatném čánku. Snad.
Za dva, tři roky...
Jestli se chce Nintendo opravdu zalíbit seriózním hráčům, možnost volby černé barvy zařízení je krok správným směrem.
Po Pikminovi se Reggie chvilku věnoval hardware WiiU, ale opět kromě ovladače v podstatě nic neprozradil. Možná se nedozvíme, co tepe uvnitř WiiU, dokud se hardware nedostane do ruky někomu, kdo ho rozšroubuje a podívá se dovnitř. Nintendo určitě víc neřekne a má k tomu velmi dobrý důvod. Po stránce výkonu se s ostatními rovnat nechce a v blízké budoucnosti dvou, tří let, ani nebude moci.
Jediná skutečná novinka byla možnost použít dva dotykové ovladače s jedním systémem. Nintendo reflektovalo kritiku z minulého roku, což je určitě dobře, ale nebude to mít dopad na už tak vytížený hardware? Nintendo neukázalo žádné hry, které by obou tabletů využívaly. Očividně je ještě nemá připravené - snad jich pár uvidím přímo na stánku.
Jsem rád, že Nintendo postavilo celou prezentaci kolem černého WiiU. Může to znít jako prkotina, ale jestli se chce opravdu zalíbit seriózním hráčům, možnost volby černé barvy zařízení je krok správným směrem. Osobně se mi bílá elektronika v pokoji s černou TV a věží doslova příčí.
Nintendo se mění pod tlakem
Sociální interakce byla i tentokrát zmíněna, ale munici si Nintendo vystřílelo už v neděli. Je dobře, že MiiVerse bude podporovat, stejně jako SmartGlass od Microsoftu, přístup přes PC, tablety a chytré telefony. Všichni jsme si po konferenci Microsoftu mysleli, že konkurence vypálila Nintendu rybník, ale opak je pravdou. Jak z tohoto oznámení, tak z krátkých zmínkách o HuluPlus nebo Netflixu plnyne, že se BigN skutečně snaží nebo je nuceno se pod tíhou konkurence více snažit. A nepřáli jsme si všichni přesně tohle?
Kromě Pikmina mluvilo Nintendo o dvaceti dvou hrách, které jsou ve vývoji. Neukázalo jich sice tolik, ale jestli těch dvacet dva bude startovních a mezi nimi budou pecky jako Batman: Arkham City, Mass Effect 3 a ZombieU, bude to po PS Vita další povedený launch.
Mario za každou cenu
Hrám se sice Nintendo věnovalo především, ale naneštěstí nás ničím nepřekvapilo. New Super Mario Bros. U vypadá stejně jako předchozí díly, grafika je jen o něco jemnější. Žádná dechberoucí vlastnost, kromě už oznámené možnosti hrát i na tabletu. Až to vypadá, že Nintendo chce mít Mario hru při startu a udělá pro to cokoliv. Úsměvné bylo z úst Reggieho slyšet "speed run", což je opět termín asociovaný pouze s hardcore herní scénou.
Batman: Arkham City: Armored Edition vypadá asi jako standardní WiiU konverze s pár specialitkami pro WiiU ovladač. Pro mě asi zbytečná hra. Na druhou stranu se na WiiU těším na Mass Effect 3, protože ten jsem ještě nehrál a teď si určitě počkám na verzi pro WiiU.
Scribblenauts Unlimited mi přišlo pro děti i dospělé, lepší, než Wonderbook u Sony. Psát a přemýšlet mi přijde pro děti užitečnější než mávání hůlkou před obrazovkou a "čtení" knížky.
Nejen já, ale i kolegové z dalších médií byli zaslouženě unešeni z Lego City Undercover.
GTA pro děti může být dvousečná zbraň, ale jestli se WB povede uchránit děti před dospěláckou hratelností a pro odrostlé publikum nabídnout dostatek referencí k titulům od Rockstaru, může jít o poměrně velký úspěch. Tipoval jsem GTA V na Nintendo konferenci a nakonec jsem se trefil alespoň z deseti procent.
Cvičení nehrozí
Wii Fit U je logickým rozšířením známé značky, nicméně jako vlastníka rozšíření Plus mě ničím velkým nezaujalo. Že bych cvičil před manželkou dívající se na televizi? Nehrozí. Podobně mě neoslovil Sing. Jsem obecně plachý typ a když už bych měl zpívat a tančt, těžko to budu chtít dělat před kámoši. Ale člověk s jinou náturou to určitě ocení.
Stejně jako Sony nyní v podstatě zadupalo PS Vita, na které toho moc nevychází, Nintendo věnovalo 3DS jen pár minut. Chápu, že vydávají novou velkou konzoli, ale mohli jsme se dozvědět více. Nintendo to s počtem konferencí, ať už skutečných nebo virtuálních, přehání. Jak mám stíhat se zítra večer ještě koukat na hry pro Nintendo 3DS? A jediné hry, které pro přenosnou konzoli Nintendo ukázalo, byl Mario, Mario a Luigi? Podpora externích vývojářů? Slabá!
Hozená rukavice Sony a Microsoftu
Poslední velkou hrou konference byl Nintendo Land, tedy Wii Sports WiiU, ve smyslu představení ovládání nebo ještě jinak první z dlouhé řady sbírek miniher. Stejně jako v Nintendo Land, tak v podstatě každou druhou hrou se vlekla nit až pěti hráčů.
Vypadalo to jako nový standard a v podstatě jediná věc, kterou se Nintendo vymezilo vůči konkurenci. Pět hráčů je lepší než čtyři. Zareagují na to Sony a Microsoft příští rok, stejně jako tentokrát na tabletový ovladač?
Nintendo konference naneštěstí nepředstavila - kromě Nintendo Land a Lego City Underground - vůbec nic nového. Kde je aspoň ochutnávka nové Zeldy, dalšího Metroida nebo té nové hry? Nic, nic nic. To bylo asi největší zklamání. Druhou věcí je grafika. Arkham City mi přišlo hezčí než na Xboxu 360. Assassin's Creed mi přišel stejný, ale Aliens mi přišli naprosto příšerní a rozhodně Vetřelci nevypadali lépe, než na ostatních konzolích.
Otázkou je, jak budou hry působit na obrazovce, velké plátno trochu klame. Originální Nintendo hry mají až příliš Wii feel - jako by jen vývojáři použili emulátor Dolphin a renderovali ve vyšším rozlišení. Takže uvidíme a já doufám, že si také něco nového tady zahraju.
Tento článek sponzoruje CONQUEST entertainment a.s., distributor Nintenda v České republice.