Skip to main content

DOJMY z dema Fuse

Klišovitou sci-fi akci vystřelí do vesmíru vynikající kooperace.

Takových obyčejných sci-fi akcí už jsem hrál mraky, říkal jsem si po prvních minutách demoverze Fuse, pojmenované podle mimozemské substance, o kterou se tady bude bojovat. Právě zápletka o jedné mimořádně zlé korporaci Raven a záchraně světa budoucnosti mi přijde mimořádně přiblblá, až jsem dokonce nejdříve demo znechuceně vypnul. Nicméně jsem ho posléze znovu spustil a dal hře druhou šanci, čímž se mi Fuse nakonec odměnila poměrně solidním zážitkem, ale hlavně naprosto božskou kooperací, kolem níž se to všechno točí.

Už když hrajete sami, tak se mezi jednotlivými členy úderného týmu Overstrike (tak se měla hra původně jmenovat) můžete pomocí funkce „Leap" kdykoli přepínat do všech čtyř osob - dvou mužů a dvou žen. Ano, tady rozhodně nebudete nikdy sami, protože celá hra je právě postavena na dokonalé spolupráci všech agentů mezi sebou. Každý z namakaného kvarteta má v rukávu nějakou zajímavou vychytávku v podobě mimořádné zbraně, která čerpá z mimozemské substance. Tak jeden umí roztáhnout velký ochranný štít proti kulkám, druhý zase vystřeluje savé černé díry, či třetí ovládá umění dočasné neviditelnosti.

Do škatulky velmi živelné a přímočaré akce míří Fuse dále už i klasickou nabídkou normálních střelných zbraní, které lze sbírat i po padlých nepřátelích, rekrutujících se zde ponejvíce z líhně futuristických vojáků a mechů. Ti ovšem na můj vkus v jediném v demu dostupném (asi prostředním) stupínku obtížnosti snesli neskutečné množství zásahů, než se poroučeli na věčnost. A to i z hlavní těch mimozemsky účinnějších zbraní. Koneckonců mírné posunutí linie do vyšší náročnosti indikuje také minimální výdrž naší partičky na kovové tělní masáže, protože už po pár sekundách nepřátelské střelby hází ručník do ringu a čekají na vyléčení od kolegy.

Zdejší krycí systém je nejen hodně praktický a potřebný, ale i velmi povedený a intuitivní, přičemž v úkrytu hra sama prakticky nabídne různé pohyby - stačí vyklopit páčku požadovaným směrem a hned máte na výběr zrychlený přesun k další překážce, kradmé obejití rohu či sprint přes volné místo. Takže alespoň zpočátku se můžete pokusit o kradmý postup (pročež jeden kolega má ve své výbavě i odstřelovací kuši), ovšem hra jasně cílí na monumentální přestřelky s přesilou protivníků, do nichž se nakonec stejně vždy zamotáte. Což není na škodu, když lze nejen vylepšovat zbraně (třeba ten zmíněný kryt si později můžete vylepšit až na několik samostatně stojících pro ostatní členy týmu), ale svůj vlastní strom schopností mají i všechny postavy.

Jestli se tvůrci podle svých slov u zbraní inspirovali ve filmu District 9, tak celkově odlehčené pojetí hry s humornými hláškami našich macho bojovníků jasně připomíná sérii Mission Impossible. Ne, tato hra se zase tak vážně opravdu nebere, však svět je zde zcela smyšlený (byť se jediná krátká mise v demu odehrává na základně Ravenu v pákistánských horách) a akci prokládají hrdinové hutnými hláškami, které vás často rozesmějí a pobaví.

Pro mne velkým překvapením je rozhodně naprosto špičková grafika a animace prostředí, protože co dokázali Insomniaci na obrazovce vykouzlit u své první multiplatformové hry, za to velká poklona! Fuse v tomto sráží poslední Resistance 3 doslova do kolen nejen tím krásným obrázkem na obou konzolích (pro PC hra nevyjde), ale hlavně z druhého Resistance vypůjčenou kooperací, která zde byla ještě pořádně vylepšena. Ano, hra s AI parťáky není vůbec špatná, ale je jasné, že Fuse cílí hlavně na spolupráci alespoň dvou živých hráčů, protože umělí kolegové občas po úrovních tak trochu chaoticky poskakují.

Pro Fuse je kooperace tou nejživější vodou, jakou si dovedete vůbec představit, přičemž kvůli dokonalému zážitku se tvůrci dokonce zcela zřekli obvyklého kompetitivního multiplayeru! Možnosti koopu jsou tak stoprocentní. Úplně stačí dvoučlenná spolupráce na vertikálně rozdělené obrazovce z jedné pohovky u vás doma, přičemž připomínám, že stále se může kterýkoli živý hráč kdykoli přepínat do všech zbývajících AI postav! Ve splitscreenu se ale můžete online propojit nejen s dalšími hráči kdekoli po světě, ale klidně i s další dvojicí s rozdělenou obrazovkou a samozřejmě nechybí ani klasická internetová spolupráce dvou až čtyř samostatně působících hráčů.

V tomto světle by byla opravdu škoda projít celou kampaň jen v osamocení. Můžu sám potvrdit z vlastní zkoušky, že jak splitscreen, tak i online koop funguje perfektně a výsledný zážitek ze hry zvedá mnohem výše než v singlu. Už jen rozhodování, kdo si právě vezme jakou postavu, je dobrý teambuilding - pro parádní hru bohatě stačí jeden spoluhráč. Ale pozor, kromě kampaně v plné hře naleznete ještě samostatný režim Echelon, v němž budete sami nebo v kooperaci čelit tuctu útočných vln Ravenu. Hlavním účelem této části je rychlé vylepšování postav, které pak budete moci nasadit do kampaně mnohem silnější, než jsou ty čerstvé bez zkušeností.

FUSE vyjde 28. května v angličtině pro PS3 a X360 za 1399 Kč.

rezervovat na Xzone.

Troufám si tak tvrdit, že Fuse sice žádnou revoluci do žánru akcí z pohledu třetí osoby nepřinese, ale má potenciál stát se nejlepší kooperativní střílečkou a pro své tvůrce je to vlastně malý přelom. Jejich první hra pro více platforem mimo dřívější domovskou Playstation 1-3 je nejen posledním dítkem nyní již asi ukončeného programu EA Partners, ale také první hrou od Insomniacu, kterou vydává někdo jiný než Sony. A jak se zdá, titulu to náramně prospělo, protože pokud bych měl predikovat, jaké předběžné hodnocení bych z dema usuzoval, tak bych uvažoval mezi 7-8/10.

Video průřez celou kampaní, včetně několika záběrů z dema (nákladní lanovka a souboj s mechy)

Read this next