Skip to main content

DOJMY z dema Gran Turismo 6

Je to velký posun od pětky, nebo jen drobný patch?

Ještě asi tři týdny zbývají do konce kvalifikace GT Academy 2013, skrze kterou dostanou nejlepší evropští virtuální jezdci možnost ve finále vyjezdit účast v továrním týmu Nismo pro reálné závody sportovních automobilů WEC a FIA GT. A vstupenkou je právě aktuální rozsáhlé demo listopadového Gran Turisma 6, které vyšlo i díky sponzoringu automobilky Nissan. Tudíž v něm najdete výhradně tyto japonské vozy, od elektromobilního Leafu modelového roku 2013, přes 370Z Coupé, až po silnější 370Z Nismo a bonusové GT-R Nismo Black Edition.

V těchto případech se jedná výhradně o neošizené prémiové vozy, takže každý má svůj vlastní reálný kokpit. Demo je nabušené i v kolonce okruhů, kde si postupně zajezdíte na smyšleném Autumn Ringu a Grand Valley Speedway, přičemž ty skutečné tratě zastupuje nejkratší verze Suzuky a rovnou několik variant současného a nedávno přebudovaného Silverstonu, kde se bude také odehrávat evropské finále GT Academy. V těchto místech vás pak čeká solidní várka jedenácti závodů a časovek, kdy se v tom prvním případě bohužel jezdí jen proti pouhé pětici protivníků, když plná "šestka" nabídne startovní rošt až se šestnácti vozy.

Tou největší novinkou šestého dílu pohříchu zůstává asi jen zcela nové a přepracované herní menu, nyní v pěkné podobě dlaždic, které se mnohem rychleji a intuitivněji ovládá, než to současné ve starším dílu Gran Turisma. Ty další změny už jsou spíše jen kosmetického rázu, což potvrzuje domněnky těch hráčů, kteří čekali jen modernizované Gran Turismo 5, oproti zbrusu nové hře, za niž bych "šestku" rozhodně neoznačil. Ostatně na první pohled ani není vidět, že hrajete nový titul, to si už musíte všímat pečlivěji.

Nicméně při jízdě dostala malý facelift i grafika, když je nyní drobně přiostřená, má svěží a někde výraznější barevnou paletu, stejně jako nově počítané stíny a světla, které zejména na karoseriích vypadají velmi dobře. Okolí tratí je ale v demu zcela mrtvé, kdy i tribuny zejí prázdnotou, ostatně závod půltuctu pištících elektromobilů asi nikoho ani nemůže moc zajímat... V první jízdě jsem si ale všiml drobného cukání obrazu s propady FPS, což může být dáno syrovostí ještě ne zcela finálního enginu.

Kromě českých titulků je milým průvodcem celou hrou Španěl Lucas Ordóňez, dnes asi nejlepší jezdec z programu GT Academy, který se do závodní sedačky dostal právě skrze hraní Gran Turisma. Ten může sloužit jako dobrá motivace, když po pouhých třech závodních sezonách už se může pochlubit tituly vicemistra Evropy sportovních automobilů GT a druhým místem ve třídě LMP2 ve 24 hodin Le Mans! Ostatně 24 hodin Nürburgringu před rokem Lucas absolvoval dokonce v týmu s Kazunorim Yamauchim, kdy vyhráli svoji třídu SP 8T v Nissanu GT-R.

Asi největší mrzutostí dema je fakt, že na hroznou AI umělých jezdců se minimálně prozatím vůbec nešáhlo. Takže ostatní piloti prostě znovu jezdí jak dřeváci po jediné stopě jako na kolejích a o tom, že je vedle nich další auto, nedokážou vůbec přemýšlet. Což kolikrát znamená, že je chcete čistě předjet, ale oni jako roboti se do vás stejně opřou, když jim vjedete jen trochu do jejich nalinkované cesty. Tady musí GT6 opravdu masivně zapracovat, jinak to bude v plné velká ostuda!

Koncepční trailer

Oproti tomu je kus práce vidět na přepracovaném modelu zavěšení a pérování, kdy se vozy podle sil, zavěšení a své hmotnosti velmi reálně naklánějí, ale té mantry podivně pískajících gum i při malých rychlostech a velkých zatáčkách se ani šestka, zdá se, nezbaví. Právě zde je vidět obrovský rozdíl mezi tímto fantastičnem, které si v Polyphony prostě sami zesumírovali a oproti takové čtvrté Forze, kde počítání pneumatik a třecích sil nechali na koncernu Pirelli. Rozdíl v chování gum je mezi oběma konkurenty velmi propastný a je škoda, že zřejmě ani na šestý pokus to nebude lepší.

I přes stále tu velkou kupu chyb je ale zdejší poježdění příjemnými několika hodinkami, však zejména kvalifikační časovky GT Academy na Silverstonu se silným "zetkem" jsou kvůli penalizaci za sebemenší vyjetí z trati dobrým adrenalinem, kdy mnozí z nás smutně seznají, že to na ten závodní kokpit asi nebude. Já se dostal v žebříčku nejlépe do první tisícovky, kdy mi k tomu pomohl jednak volant a jednak naprosto nutné vypnutí TCS asistence, která v zatáčkách zbytečně přibrzďuje. Pro informaci, s dualshockem a asistencemi jsem byl rád za rank někde mezi desetitisíci, dobrý volant zde na čase dělá opravdu hodně. Klidně se s vašimi časy a nastavením vozu pochlubte v diskuzi!

Read this next