DOJMY Z BETY Back 4 Blood
Zábavné odreagování nejen pro veterány Left 4 Dead.
Všichni fandové Left 4 Dead už asi netrpělivě vyhlíží říjnové vydání týmové FPS Back 4 Blood, která je v tuto chvíli dokončována vývojáři z Turtle Rock Studios. Mezitím tu máme ochutnávku v podobě několika kol betaverzí. Ta první odstartovala v omezenější podobě 5. srpna, a právě z ní vám přinášíme své vlastní dojmy. Pokud byste si chtěli sami vyzkoušet, tak máte možnost zúčastnit se ještě veřejné betaverze, která pojede od 12. srpna a nebude do ní potřeba shánět žádné aktivační klíče nebo mít předem provedenou předobjednávku plné verze. Bude otevřená opravdu pro všechny zájemce.
Po vstupu do bety B4B se mi otevřelo povedené menu v podobě kempu, kde se nacházela jednotlivá stanoviště. Člověk si tak mohl zajít třeba na střelnici vyzkoušet, jak se ovládají všechny palné i chladné zbraně dostupné ve hře. Dále jsem měl k dispozici menu pro správu herních bonusů v podobě herních karet, ze kterých si postupně tvoříte různě navržené balíčky (separátně pro PvP a PvE). Na začátku máte pouze startovní příděl pěti karet, ale postupně karty přibývají a vás to později začne nutit více přemýšlet nad vhodnými kombinacemi.
Z herních režimů byly dostupné dva hlavní módy. Jeden zaměřený na boj hráčů proti dalším lidem, tedy PvP a druhou variantu tvořila týmová kooperace PvE ve výseku multiplayerové kampaně. PvP je řešen bojem dvou týmů hráčů, přičemž musíte povinně střídat role a chvíli hrát za zombíky (Ridden) a posléze za lidi (Cleaners). Nepočítá se zde skóre zabití, ale jde o čas. Za zombíky, je důležité, jak rychle jste schopní lidské protivníky udolat. Nezáleží přitom, jestli sami umřete, jen vyberete se seznamu další Ridden charakter a pokračujete dál. Výsledný čas pak tvoří etalon, který se v obrácené roli snažíte pokořit. Jako Cleaners pak musíte zůstat na živu déle, než to zvládl druhý tým. V případě neúspěchu získá bod za kolo soupeř.
Jedná se o zajímavý styl PvP hry, který si zaslouží ještě dále prozkoumávat, ale zatím mě více oslovila klasická kooperace v režimu PvE. Pokud víte, jak to chodilo v některém z dílů Left 4 Dead, budete se tady cítit jako doma. Aktuální beta nám zpřístupnila dvě herní mapy rozdělené do osmi oddělených úseků, kde si šlo vybrat ze čtyř charakterů Cleaners (finální hra nabídne dvojnásobek). Funguje to stylem, že začínáte v tzv. „Save room", kde se vybavíte dostupným vybavením a vyrazíte do koridoru nacpaného k prasknutí zombíky a snažíte se probít k dalšímu záchrannému bodu. Dohrání nám v betě trvalo cca dvě a půl hodiny. Když vezmu v potaz, že se jednalo pouze o „Akt 1", bude celková délka kampaně v plné hře asi velmi slušná.
I když to na první pohled nevypadá, B4B není jen bezhlavá střelba do stovek potvor, co stojí v cestě. Lidi v týmu okamžitě pochopili, kdy bylo lepší jít rychle vpřed a kdy naopak bylo výhodnější se zatavit, dobře se opevnit na vyvýšených místech a pak odrážet blížící se vlny nepřátel. Do toho všeho se čas od času vyloupnul na scénu nějaký ten boss nebo speciální úkol. Třeba zlikvidovat hnízda Ridden nebo do podpalubí lodě umístit bombu a pak se v časovém limitu probít ven a neumřít při následném výbuchu.
Tempo střelby bylo chvílemi opravdu hektické, ještě štěstí, že munice je relativně dost. Nicméně i tak se párkrát stalo, že všechny náboje prostě došly (můžete nést jen jednu hlavní zbraň a jednu záložní) a pak nezbylo než to vzít hezky ručně (nůž, sekyra atd.). Počáteční výběr zbraně naštěstí není nijak fixní, začal jsem třeba s lehkým kulometem a po chvilce se naskytla možnost výměny za rychlopalnou brokovnici, která se mi hodně zalíbila. Vlastně i těžký kulomet byl hodně super. Několikrát jsem byl ke změně zbraně donucen tím, že došla munice a nalezené zásoby poskytly pouze náboje do jiných typů zbraní. Nicméně bojovat se tady dá vskutku se vším, není potřeba se nijak zvlášť vyhraňovat.
Přitěžujícím prvkem je fungování „přátelské palby", což znamená, že pokud při střelbě zasáhnete někoho z kolegů v týmů, skutečně jim ublížíte. Dalším problémem bylo, že když jsme třeba prošli hodně krvavou akcí, byly naše postavy tak zablácení a špinavé od krve, že mi členové týmů dost splývali ze základními typy zombíků. Nic jednoduchého pak rozlišovat, kdo je kdo. Likvidace nepřátel je ale jinak výborná, a navíc skvělá odreagovačka.
Je sice zvláštní, že hra moc nerozlišuje, kam nepřátele trefíte a po jakémkoli zásahu jdou okamžitě k zemi. Ale co, když máte během několika minut třeba 150 zářezů na pažbě, asi by to ani jinak nemohlo fungovat. Ve výsledku jsem rád, že zombíci nejsou „Bullet Sponge", protože by to při jejich množství nebyla moc velká zábava. Na druhou stranu, i na lehkou obtížnost to v pokročilejších úrovních pěkně houstne a závěr rozhodně není žádnou procházkou. Na vyšší obtížnosti, kde je méně munice, je to pak úplně jiné kafe.
Betatest také ukázal, že už funguje cross-play a také cross-gen, takže se v B4B mohli potkat hráči z různých platforem a různých generací konzolí. Sám jsem ale rád za PC verzi a ovládání skrz klávesnici a myš. Na hratelnosti se samozřejmě podepisuje, jak schopné hráče vám systém přidělí. Ideální je stav, kdy má člověk k sobě další tři kamarády, a ještě si nastavíte vzájemnou audio komunikaci.
Při náhodném mixu lidí se musíte se připravit i na variantu, že vám po zdolané úrovni někdo z kampaně uteče, pak vám B4B dodá do rozehrané hry náhradníky nebo i boty, kteří samozřejmě nedosahují úrovně lidí, ale úplně marní také nejsou. Dokážou vás bránit nebo i oživit v případě zásahu. A když se s nimi protlučete do dalšího záchytného bodu, je i šance, že dostanete zpátky nějakého nového hráče místo bota. Navíc si myslím, že při širším betatestu a pak ve finální verzi hry, bude k dispozici mnohem více hráčů, takže vycpávání volných míst boty nebude tak časté, jako jsme to měli my v první vlně.
Celkově mám z proběhlého betatestu velmi pozitivní dojmy. Nejsem sice veterán série Left 4 Dead, ale u Back 4 Blood jsem se rozhodně bavil, a to jsem ochutnal jen jeho malou část. Jsem zvědav, co všechno na podzim předvede plná verze.