DOJMY z Assassins Creed Syndicate
Poučil se z chyb Unity. Bude to stačit?
Sedíme na novinářské předváděčce už o půl deváté ráno a posloucháme přednášku Ubisoftu o Assassins Creed Syndicate. Prostředí je tady v bývalé elektrárně Wapping Power Station příhodně viktoriánské, vyzdobené průmyslovou mašinerií, kterou kdysi nejspíš poháněla dřina roztomilých sirotků. Kreativní ředitel Marc-Alexis Côté nám vypráví, jak hra představuje dvě nové hlavní postavy - Jacoba a Evii Fryeovy - a proč má jeho tým radost z toho, že je Syndicate zasazen do Londýna. Ale všichni přítomní posluchači chtějí znát odpověď na jednu jedinou otázku: Dokáže Syndicate oživit tuto značku po Assassins Creed Unity?
Veleúspěšná série od Ubisoftu loni ošklivě zaškobrtla, když Unity vyšlo v rozbitém a zabugovaném stavu. Po marketingové kampani, která směle vytrubovala slogan „tady začíná next-gen", následovala frustrace hráčů z nízkého počtu snímků za vteřinu a grafických problémů. Reakce fanoušků dávala jasně najevo, že zde se začátek next-genu nekoná. Pod tím vším se nacházel slušný, i když nevýrazný nový díl série, ačkoliv je nutno podotknout, že v téže době vycházející Rogue - námořní pokračování pro platformy minulé generace - byl zřejmě zábavnější. UbiSoft během několika měsíců Unity opatchoval a ten největší přídavek ke hře pak nabídl zadarmo, ale škody už byly napáchány.
Syndicate se tedy ocitá v nevýhodné pozici, ze které musí znovu získat důvěru hráčů. Světlou stránkou je, že UbiSoft získal spoustu zpětné vazby o tom, jak by se měl zlepšit, a z úryvků Syndicate, které jsme hráli, to naštěstí vypadá, že tento úkol do jisté míry splnil. Je jasné, že Syndicate patří do série Assassins Creed, ale také je jasné, že další rok technických znalostí a ladění herního enginu se postaraly o mnohem lepší a stabilnější výsledek. V nehotové verzi, kterou jsme hráli, Syndicate běžel vždy plynule.
Vylepšený engine má za následek i lepší hratelnost. Davy v Londýně (Syndicate) nedosahují takových rozměrů jako v Paříži (Unity), ale to také odpovídá době. Díky tomu se uvolnila kapacita enginu pro koňská spřežení - jednu z největších novinek - které můžete ukrást a jezdit s nimi po celém městě. Tyto taxíky mají mnoho podob a ty s kočárem pro cestující se mohou proměnit v provizorní bojovou plošinu, pokud vás pronásledovatelé doženou a naskočí na vůz. Další velkou novinkou je hák s kotvou Batclaw ze série Batman: Arkham od Rocksteady, kterou asasíni podle všeho vynalezli nějakých 100 let před Brucem Waynem. Ve městě plném vysokých budov je to šikovný přídavek a rozhodně otevírá nové parkourové možnosti.
Šikovný je i kvůli další změně - odstranění interiérů většiny budov. Unity je do série přidalo, ale povětšinou je zaplnilo nemastným neslaným prostředím. Syndicate si zachovává interiéry jen pro určité lokace - například budete moci navštívit a prozkoumat řadu londýnských pamětihodností. Ale složitá možnost prolézat náhodné hospody, obchůdky a byty je pryč; nahradily ji budovy s jednoduššími tvary a rozmístěním - což také pomohlo počtu zobrazovaných snímků.
„Je to kombinace tvůrčích i technických důvodů," říká nám po chvíli Marc-Alexis Côté z UbiSoftu. Musí být těžké řídit vývoj hry, která následuje po Unity, ale Côté nepostrádá optimismus. Nadšeně mluví o tom, že ta jediná historie, kterou chce, aby Syndicate opakoval, je ta, kterou jeho tým pro hru napsal. „Z kreativního hlediska šlo o rozhodnutí zaměřit se na detailnější a větší interiéry - tedy návštěvu důležitých míst," říká. „Jelikož pohyb v Assassins Creed je rychlý, nemáte z toho pocit uspokojení, pokud se nacházíte v přeplněném interiéru. Nemysleli jsme si, že generické interiéry všude ve městě jsou pro naši hru důležité. A když vidíme zlepšení výkonu hry a chod tak plynulý, jak je to jen možné, víme, že je to dobrý kompromis."
Syndicate se také znovu podíval na vlastnosti, které Unity z toho či onoho důvodu vynechalo, ať už šlo o prostý nedostatek času, nebo o to, že tým neměl dost zkušeností, aby tyto funkce v novém enginu fungovaly hladce. „Vrátili jsme spoustu věcí," vysvětluje Côté. „Můžete sbírat těla, odhazovat je, schovávat je. A odstranili jsme věci, které k zážitku nic moc nepřidávaly a ovlivňovaly výkon hry. Osobně jsem dával přednost tomu, abychom vrátili hvízdání, než abychom měli doprovodnou aplikaci."
Letošní Assassin's Creed bude prvním dílem od AC2, který v sobě nebude mít žádnou multiplayerovou složku. Unity do série přinesla kooperaci pro čtyři hráče, ačkoliv dopad tří dalších lidí, kteří pobíhali po prostředí navrženém pro kradmý přístup, byl spíše na obtíž. Byl to hezký nápad, ale fanouškům se po něm stýskat nebude. Integrace doprovodné aplikace byla také odstraněna, zatímco přidružený web Ubisoftu, Assassin's Creed: Initiates, byl potají zlikvidován.
Díky těmto změnám získala pobočka Ubisoftu v kanadském Quebec čas, jejž mohla investovat do funkcí, které zapálení fanoušci chtěli - například implementaci smysluplné sekce z moderní doby. Loni se Unity herní přítomnosti věnovalo jen povrchně, kvůli čemuž si spousta fanoušků říkala, že se Ubisoft vůbec obtěžoval. „Dobrá část příběhu z moderní doby se vrátí - fanouškům se to bude moc líbit," pokračuje Côté. „Pro naši sérii je to veledůležité, protože to je ten důvod, proč se vracíte do minulosti. Když jste v přítomnosti, musíte mít pocit nějakého účelu, jako že děláte něco, co je pro moderní asasíny důležité."
Côté neprozradil, jaký zážitek od toho máme očekávat, ale zběžný pohled na databázi herních postav nasvědčuje, že se zde objeví pár známých tváří (zdravíme fanoušky Dannyho Wallace). Vypadá to, že Syndicate se ve své historii usadil pohodlněji než Unity, které z větší části smetlo veškerý komplikovaný příběh, který mu předcházel. Nezdá se, že byste museli pročítat Wikipedii, abyste rozuměli všemu, co se ve hře děje, ale drobnosti jako třeba poznámky o důležitých událostech v sérii během načítacích obrazovek dokazují, že Ubisoft je ochotný pokusit se dát rámcovému příběhu další šanci.
Vyprávění příběhu v Syndicate se také zlepšilo. Unity chyběla strhující zápletka a jeho úzkostlivý milostný příběh postrádal důvěryhodnost, kterou by mohl poskytnout propracovanější příběh. Díky Syndicate se Assassins Creed vrací ke svým radostným kořenům, když se hašteřící se sourozenci vydávají na jasnou misi: převzít Londýn od templářů a svrhnout jejich velmistra. Váš úhlavní nepřítel se objeví v úvodní sekvenci a v každé následující kapitole hry se ocitnete o další krok blíže králi zločinu tím, že budete vraždit důležitější a důležitější členy jeho zlé hierarchie. Velmi se to podobá Assassins Creed 2, což vůbec není na škodu.
Pomáhat vám bude hrstka následovníků, u kterých budete pomalu získávat reputaci - nový mechanismus v Assassins Creed, díky kterému si postupně budete moct dovolit lepší vybavení. Výzbroj doznala od dob Unity zjednodušení (váš hlavní úbor se nyní počítá jako jedna položka namísto mnoha a má pozice navíc pro klobouk a opasek). Když se díváme zpět na Unity, je těžké si vzpomenout na víc než pár postav, což se Syndicate bude snažit napravit.
K Jacobovi a Evii se přidá britsko-indický asasín Henry Green, šéf zbývajících londýnských asasínů, a další povědomé tváře, které rychle zaplní váš nový úkryt: vlak, který se neustále plahočí krajinou kolem Londýna. V Syndicate také budete moct interagovat s mnoha tehdejšími historickými postavami jako třeba Charlesem Dickensem, Charlesem Darwinem, Florence Nightingaleovou, Karlem Marxem, Alexandrem Grahamem Bellem, inspektorem Frederickem Abberlinem a dokonce i se samotnou královnou Viktorií.
Další velkou změnou je možnost hrát se dvěma protagonisty, z nichž každý má vlastní strom jedinečných schopností. Jacobovy dovednosti se kloní k surové síle, zatímco Evie bude vyhovovat hráčům, kteří mají raději stealth. Váš úkryt ve vlaku také skýtá strom schopností, ve kterém najdete vylepšení pro samotný Londýn, díky kterým pomalu uzmete moc z rukou průmyslníků a místo nich si finančně přilepšíte vy sami. Obvyklý příběh o boji templářů proti asasínům se do viktoriánské éry hodí překvapivě dobře, přičemž odvážní a vydědění asasíni nabírají síly z řad ušlápnutých a vyčleněných, aby se vzepřeli zlým kapitalistům a majitelům chudobinců.
Assassins Creed Syndicate pro PS4/X1 s českými titulky vyjde 23. října a pak v listopadu pro PC.
koupit na Alza.cz.
„Zpětnou vazbu jsme vzali hodně vážně," uzavírá Côté. „Vyslyšeli jsme fanoušky a děláme všechno, co je v našich silách, abychom zlepšili zážitek ze hry. Při designu Syndicate jsme zvolili skromnější přístup a já myslím, že ten je pro Ubisoft Quebec příznačný. Chceme vytvořit hru, která fanoušky Assassin's Creed potěší." Klíčem k tomu, jak říká, spočívá v tom, že „všichni by se měli bavit už od prvního dne. Hra musí šlapat a na premiéru musí být tak odladěná, jak jen to bude možné." Jestli se to opravdu podařilo, zjistíme už zanedlouho.