DOJMY Z VYZKOUŠENÍ F1 2016
Formule se přiučily od Dirt Rally.
Tak tohle už je lepší. F1 2015 byla hra, která trpěla možná až příliš mnoha nedostatky (recenze). Codemasters se tehdy nesnažili hru optimalizovat a získat tak na výkonu, ale prostě jen vydat svou opožděnou debutovou hru na Xbox One a PlayStation 4. Chystaný letošní ročník F1 2016 bude v několika ohledech tou hrou, kterou mělo být F1 2015 - vrací se režim kariéry i funkce jako safety car a pár dalších věcí, které jsme se naučili od této série očekávat. Ale kdybychom na základě vyzkoušení preview-verze řekli jen tohle, nebylo by to vůči hře fér. F1 2016 totiž působí dojmem, že má mnohem na víc.
Máme před sebou závodní hru, která se nebojí vyčnívat z řady, a způsob, jakým se F1 2016 vyžívá v samotném jádru tohoto sportu, připomíná až maniakální detailnost Dirt Rally. Možná po všech těch letech ráchání se na mělčině dospěli Codemasters k tomu, že by neškodilo konečně se osmělit a zamířit trochu více do hloubky. Svým způsobem působí F1 2016 jako ta nejhlubší a nejpromakanější hra založená na oficiální licenci od dob vynikajících simulací Geoffa Crammonda.
Zúčastníte se libovolného závodního víkendu, který tvoří část vaší kariéry. Vyberete si program na jednu z pátečních cvičných jízd, ať už se chcete jen aklimatizovat (tím, že budete na trati projíždět sérii bran, které doplňují závodní trasu). Nebo pracovat na sběru dat o různých složkách pneumatik, které máte k dispozici. Zajedete kvalifikační simulaci nebo se podívejte, jak vám budou sedět delší závody - pak se vraťte do depa a kochejte se všemi těmi solidními údaji, které máte před sebou, a nádhernými obrazovkami plnými grafů.
Když budete plnit tyto úkoly, získáte rozvojové body, které můžete investovat zpět do auta - šikovný systém levelování, který utváří režim kariéry, jenž může obsáhnout až 10 sezón. Od skutečného sportu se trochu odchyluje tím, že vás neomezuje v tom, kolik vylepšovacích žetonů za sezónu dostanete, ale to jen proto, aby byl rozvoj týmu jako třeba Haas nebo Manor mnohem výraznější a zábavnější. Dokonce se můžete soustředit na to, abyste uspěli tam, kde ti nejlepší z Hondy selhali, abyste využili síly McLarenu a zasloužili se o vítězství týmu Woking, které na sebe nechává opravdu dlouho čekat.
Kariéra v F1 2016 se zdá být mnohem přístupnější než v předchozích pokusech, jelikož vás na začátku neomezuje jen slabšími týmy a dovolí vám s vlastním avatarem vskočit rovnou do Mercedesu, pokud byste chtěli. Nyní je možné o auto přijít, pokud byste podávali špatné výkony nebo až příliš často naráželi do svých kolegů. Pak můžete provést něco, čemu se teď říká Kvyat, čili sestoupení do nižšího týmu. Funguje to oběma směry, takže je dokonale možné se vytáhnout a postoupit z mladšího týmu jako třeba Toro Rosso do jednoho z jeho větších bráchů jako třeba Red Bull.
Tohle všechno doplňuje nové rozhraní, které bere inspiraci z F1 2010 - a dokonce i z Dirt 2 - s virtuálním výběhem, který je plný známých tváří. Tady se budete setkávat se svým agentem a manažerem rozvoje a navíc tu natrefíte třeba na Davida Crofta and Anthonyho Davidsona ze Sky F1 a také na šéfy týmů jako třeba Toto Wolffa a Guenthera Steinera. Možná to tak přijde jen mně, ale pomyšlení na digitálního Maurizia Arrivabena - dokonalého italského hřebce pro ty s náročnějším vkusem - je jednou z těch lákavějších vyhlídek v letošních hrách. Minimálně moje mamča bude určitě nadšená.
Smysly pro detaily si našly cestu i na trať. Vrací se safety car v závěsu s virtuálními bratry, kteří vás nutí držet si během kola určitý časový rozdíl. Platí zde obvyklý pětisekundový postih, který najdete i jinde, a díky zcela novému a angažovanějšímu systému výměny kol můžete profrčet boxem. Možné jsou teď i ruční starty. V souladu se současnými sportovními trendy se trestá i překročení limitu tratě - a ve hře pro více hráčů si můžete zvolit, jak přísné toto pravidlo má být.
Také je tu přídavek v podobě formovacího kola, jehož implementace mě překvapila, protože si nemůžu představit, kdo by se o to prosil. Nové herní rozhraní - které skýtá mnohem víc podrobností - vám umožní sledovat, jak dobře zvládáte teplotu na různých místech auta, ale bohužel si nemůžete auto na mřížku srovnat sami (ani na místo zacouvat, jako to - překvapivě bez následků - letos udělal Pascal Wehrlein). Je to samozřejmě čistě volitelné a pár hráčů bude mít určitě radost, že to teď hra nabízí.
Díky všem těmto novinkám patrně dostaneme dosud tu nejplnohodnotnější hru ze série F1, alespoň tedy co se týče těch od Codemasters, která navazuje na slušné základy F1 2015. Došlo i na pár změn - jízda za nepříznivého počasí je mnohem ošidnější než loni, protože když začne pršet, kola podkluzují i při sebemenší provokaci. Oproti skutečnému sportu je vítanou odchylkou, že když je hodně mokro, závod se koná i bez výjezdu safety car.
F1 2016 se bude podle všeho snažit věrně využívat drobností ze skutečných závodů, ale je dobré vědět, kdy se od reality odtrhnout. Do okamžiku, kdy se dozvíme, jestli budou Codemasters pokračovat ve své vítězné sérii, už nezbývá mnoho času, neboť F1 2016 vyrazí na trať ještě během letních prázdnin - 19. srpna (Alza.cz).