Skip to main content

Dishonored

Retrofuturistická špionáž mezi Thiefem a BioShockem.

Při něčem tak velkém, jako je nová hra od Bethesdy a tvůrců Thiefa, Deus Exu nebo Half-Life 2, nemá smysl dlouho chodit kolem horké kaše. Zkuste si proto představit jakýsi retrofuturistický industriální svět s prvky současnosti, minulosti, historické fikce i sci-fi a pojmenujte ho třeba Dishonored. Kdyby tohle byla obyčejná špionážní hra, jak se zbavíte strážní věže? Jednoduše si budete dávat pozor, aby si na vás hlídky neposvítily, a proplížíte se kolem. V Dishonored se kromě téhle možnosti nabízí i jiná: vyšplhat po věži nahoru, zapnout si nadpřirozenou rychlost, využít parkourového dvojskoku a pak se na krátkou vzdálenost teleportovat strážím přímo za zády. Fíha.

Takže něco jako Elder Scrolls z budoucnosti? Tenhle příměr se vzhledem k zaangažovanosti Bethesdy přímo nabízí, ale podle autorů jde spíš o vertikálně zaměřenou špionážní střílečku, ve které přitom nemusíte vůbec nikoho zabít. Spíš než na počtu fragů tu záleží na tom, jak nastražíte pasti a jestli náhodou není lepší se do guvernérovy vily chytře vplížit, než abyste spustili alarm a všechny kolem povraždili. Kromě toho morálka a vaše rozhodnutí tu mají hrát klíčovou roli, takže každý podobný incident může potenciálně mít dohru.

Protagonista se má jmenovat Corvo a kdysi to podle všeho býval nejvěrnější bodyguard císařovny, proslulý svoji loajalitou. Po kruté vraždě vládkyně ale Corvo upadl v nemilost zkorumpovaného lorda Regenta, který celý puč zinscenoval, a bodyguard teď usiluje o holý život - a přitom samozřejmě myslí na pomstu. K dispozici má naštěstí plejádu zbraní, dobrou fyzičku a hlavně nadpřirozené síly.

Celý fór hry spočívá v tom, že jedna taková síla nezpůsobuje pouze poškození, ani vás pouze neuzdravuje - musíte se naučit jednotlivé schopnosti kombinovat a využívat zajímavých efektů, které dávají dohromady. Třeba zastavit čas a převrhnout stůl jedním směrem, pak se ale vydat tím opačným, aby vás stráže hledaly ve špatné místnosti. Nebo si na pomoc přivolat hejno krys a zaútočit na jednu stráž, a zatímco se vaši nepřátelé budou snažit zvířat zbavit, vzít na sebe podobu jednoho z hlodavců a nepozorovaně utéct.

Kdo za hrou stojí?

Pochází z pera a tuše Viktora Antonova, výtvarného designéra Half-Life 2, který se na retrofuturistická, snová univerza přímo specializuje. Antonov, který nedávno vydal podobně laděnou ilustrovanou novelu jménem The Colony a jehož bratranec mimochodem studuje na pražské FAMU, se při tvorbě hry spojil s Harvey Smithem, designérem legendárního Deus Exu a Thiefa, a Toddem Howardem, který je podepsaný pod sérií Elder Scrolls. A sami vývojáři hry z Arkane Studios jsou zase zodpovědní za tituly jako Arx Fatalis a Dark Messiah of Might & Magic, takže o představivost tu rozhodně nouze nebude.

Jednotlivé levely mají přitom mít lineární strukturu a podobně jako třeba v Hitmanovi budete mít v každém za úkol někoho zabít. Úrovně si prý lze představit jako velké, otevřené prostory, kde řešení daného problému záleží jen na vaši fantazii a dosažených dovednostech. Podle toho, jak si počínáte, kolem sebe vyvoláváte chaos a tím poutáte pozornost stráží a nepřátel, ale narozdíl od ostatních her vám to Dishonored neukáže nikde na obrazovce. A stejně tak nepočítejte s ukazateli skóre nebo příliš mnoha dialogy - buďto vás někdo zradí nebo ne, dál není třeba to řešit.

A jako by to nebylo málo, celou dobu byste měli mít otevřené oči a koukat po runách, které vám mohou zpřístupnit další síly. Měli byste poslouchat dialogy kolemjdoucích, protože vám mohou leccos napovědět. Pokud uvidíte, jak nebohou ženu na ulici pronásleduje lupič, můžete a nemusíte zasáhnout - pokud to uděláte, třeba zjistíte, že v první uličce čeká banda deseti dalších výtržníků, proti kterým nebudete mít šanci. Nebo se vrátíte zpět v čase a zabijete lupiče dřív, než svoji oběť naláká do pasti, a ještě z toho pro sebe něco získáte. Atd atd.

Představit si svět Dishonored je poměrně obtížné. Většina hry se má odehrávat ve městě Dunwall, které připomíná Londýn ze 17. století, akorát stižený morovou ránou. Veškerá energie se těží z obrovitých velryb, obyvatelé žijí přísně rozdělení do kast a kolem každého místa, ostrova i technologie se točí desítky příběhů, zajímavostí a postav, se kterými se v případě úspěchu hry budete potkávat i v plánovaných dalších dílech. Rozhodně však tenhle svět není vlídný: jsou tu daleké, neobydlené kontinenty, rozbouřené moře a morem postižení obyvatelé v ulicích.

Ale také tu existuje Akademie přírodní filosofie, kterou vede uznávaný vědec, piják a dekadentní malíř Anton Sokolov, vzdálené, neprozkoumané končiny na druhém kontinentu nebo několik emancipovaných monarchií na dalekých ostrovech. A k tomu každý rok jedno divoké období nespoutané anarchie, kdy vrchní kněz určí dobu trvání, po níž je obyvatelům dovoleno všechno - zabíjet, spát se ženami svých blízkých atd. I tohle se bezesporu promítne do časové linky hry.

Častěji budete narážet na dvě entity: nadpřirozenou bytost jménem Outsider, která je tak trochu anděl, trochu ďábel a s níž se v určité fázi hry potkáte, protože to právě on vám a vašim nepřátelům poskytuje nadpřirozené síly. Přímo se hned zkraje hry zmocníte srdce řečeného jednoduše The Heart, což je tajemný objekt, který bije tím rychleji, čím se blížíte ke splnění svých cílů. A nejen to: dokonce vám šeptá přímo do ucha, tu a tam z kolemjdoucích vytáhne nějaké tajemství nebo vám v místnosti ukáže schovaný předmět nebo dveře.

Už padla řeč o tom, že hráč si může vykouzlit třeba hejno krys. Ty se ale budou chovat jako skutečná zvířata: ožerou kosti zabitých nepřátel, které se vám pak budou snáze uklízet, ale třeba se také rozběhnou do všech stran, vyděsí obyvatele a v důsledku toho na vás upoutají pozornost, až místnost přijdou prověřit další stráže. Narozdíl třeba od včel v BioShocku bude každá krysa přemýšlet jinak a celkově mají mít schopnost vycítit, který z nepřátel je nejslabší, aby se na něj vrhly.

Z dalších schopností jmenujme Bend Time neboli zastavování času, Celerity pro zrychlení běhu a delší skoky, Blink pro teleportaci na krátké vzdálenosti, Possession, s níž se budete moci vtělit do kteréhokoli živého organismu kolem sebe, nebo Windblast pro vyčarování mocného vichru. Hra vás nebude nikterak omezovat v tom, kdy a kolikrát můžete dané schopnosti použít, nicméně s každou nalezenou runou si určitý skill půjde posunout na vyšší úroveň. Ani když prolezete každý kout světa Dishonored, přesto nenaleznete dost run na to, abyste všechny schopnosti dotáhli na maximum, takže bude třeba vybírat obezřetně.

Pak jsou tu samozřejmě obyčejné zbraně, jako pistole, granáty, nebo kuše, a obrovský arzenál pastiček, nástražných min či různých druhů munice včetně uspávacích šipek. Z velrybích kostí si zase budete moci vytvořit buffy pro doplnění many nebo zdraví.

A vaši protivníci? Podle vývojářů jejich AI představuje spíš jakousi proměnnou, která v každé situaci reaguje jinak. Dvě stráže zabrané do rozhovory budou slyšet a vnímat míň než ostražité hlídky, které zaslechly podezřelý šustot v křoví. Nikdy se nestane, že by se protivníci začali spawnovat pár metrů od vás - k těmto situacím dojde během celé hry jen několikrát a i v takových případech stráže vždycky přiběhnou zadními dveřmi nebo dovnitř vtrhnou oknem, aby působily opravdověji. Co naplat, je to prostě slibné...

Dishonored vyjde v létě 2012 pro PC, Xbox 360 a PlayStation 3.

Read this next