DirectX 12 demonstrován na Forza 5 běžící na PC
TÉMA: Co přinese tvůrcům, koncovým hráčům a kdy?
Microsoft dnes večer na konferenci GDC oznámil očekávané rozhraní DirectX 12 vyvinuté od nuly v úzké spolupráci s Nvidia, AMD, Intelem a Epicem. Bude určeno pro PC, mobilní/tabletová zařízení i konzole, mezi nimiž mají jít snadněji dělat konverze. Odvíjí se to od běhu na stejném operačním systému na bázi Windows, čímž je jediná PlayStation 4 ze hry, naopak Xbox One byl výslovně jmenován, že z DX12 bude těžit.
Běžným hráčům přinese zvýšený výkon ve hrách díky tomu, že vývojáři budou nově moci přistupovat k hardwaru na nízké úrovni, čímž se vyždímou jeho možnosti až na dřeň a je tím podobný softwarovému řešení Mantle (dostupným ale jen na AMD kartách). A hlavně mohou s DX12 efektivněji spravovat dostupné zdroje (paměť) i šikovněji rozložit zátěž na vícejádrových systémech, aby se odstranily nynější úzká hrdla. Na přenosných zařízeních zase bude šetrnější k baterii.
K provozování DirectX 12 ani nebude potřeba kupovat úplně nové grafické karty, protože například Nvidia řekla, že DX12 bude zpětně kompatibilní s DX11 GPU z rodiny Fermi, Kepler a Maxwell. AMD se též nechalo slyšet, že i její stávající základna zákazníků bude z novinek časem profitovat.
První várka her na DirectX 12 se na trhu objeví až o Vánocích 2015, kdy ho má podporovat polovina nových her a 100 procent nových desktopových grafických čipů, 80 procent herních PC a 50 procent hráčů. Předčasný přístup k preview-verze má být k dispozici pro vývojáře ještě koncem letošního roku (oficiální SDK).
Na prezentaci bylo dost zajímavé, že Microsoft demonstroval DX12 na závodech Forza Motorsport 5 běžících na PC vybaveném Nvidia GeForce Titan Black přes Direct 3D ve 60 snímcích za vteřinu. Neznamená to automaticky, že by snad končila jejich exkluzivita na Xbox One, o tom nezaznělo ani slovo a asi to hned tak nehrozí, ale určitý náznak do budoucna to být může.
Která nejnižší verze Windows bude DX12 podporovat přímo nezaznělo, ale pozitivem je výrok, že Microsoft si je prý dobře vědom požadavku všech stran na podporu Widnows 7, aby lidé nebyli povinně nuceni k přechodu na Windows 8. Podle benchmarků z 3D Marku se odhaduje nárůst výkonu procesoru pod DX12 až o 50 procent, byť ve skutečných aplikacích to může být mnohem méně:
"Jedná se o největší pokrok v grafice pro Windows za mnoho posledních let," tvrdí Intel, který bude mít na éru DX12 připravenou 4. generaci svých Core procesorů. Tim Sweeney z Epicu mu notuje a slibuje špičkovou implementaci do Unreal Engine 4 (nové tech-demo): "DX12 bude razit low-level přístup k hardwaru jako průmyslový standard, díky čemuž budou mít tvůrci věci pod kontrolou více než kdykoli dříve."
Za fotky slajdů ze San Francisca díky MhaskarChief a DevinConnors, více v článku na blogu Nvidia.