Skip to main content

Digitální hry škodí životnímu prostředí více než krabicovky

Tvrdí to studie zabývající se výrobou.

Člověk by si pomyslel, že tomu bude přesně naopak, když se při downloadu nemusí řešit složité přepravování fyzických nosičů z místa na místo.

Studie od Journal of Industrial Ecology však dospěla k tomu, že škodlivější pro životní prostředí jsou většinou digitální hry, protože se na ně spotřebuje více energie než na výrobu krabicovek. Největší stopu přitom zanechává samotné hraní her uživateli, protože je po ekologické stránce náročnější než jejich výroba či distribuce.

Vědci překvapivě zjistili, že záleží na velikosti digitální verze hry. Když má do 1,3 GB, download je šetrnější než koupení krabicovky. Při větších objemech dat, které postupem let naprosto převažují, je problém ve velmi vysoké spotřebě energie datovými centry.

Jelikož se průzkum speciálně zaměřil na PS3 tituly z roku 2010, nemusí jeho výsledky dnes platit. Přesto stojí za zmínku: otisk fyzického Blu-Ray disku PS3 hry o velikosti 8,8 GB byl 20,8 kg CO2, zatímco digitální verze se na životním prostředí podepsala 21,9-27,5 kg CO2. Na druhou stranu, Blu-Ray disk má nevýhodu v tom, že ho není možné recyklovat, zatímco stáhnutá data na harddisku prostě smažete.

Studie nacházející se zde se podrobně zabývala procesem výroby fyzických nosičů od vytvoření master disku až po vylisování v továrnách, tehdy obvykle v Rakousku. Co už ale není moc zřejmé a může to závěry značně zkreslovat, je to, jestli do míry znečišťování planety započítala i všechno spojené s logistikou her v kamionech mezi velkosklady, distributory, obchody a domovy zákazníků, které nepochybně zanechá více emisí než download.

Read this next