DOJMY Z BETY Diablo 3: Reaper of Souls
Větší, hlubší a vyváženější. Otestovali jsme datadisk.
Tak trochu jako padající hvězda z čistého nebe mi v emailu nečekaně přistála pozvánka do betaverze datadisku ke třetímu Diablu. To načasování je ovšem docela ideální, protože skvělé zážitky z gaučového kooperativního hraní konzolové verze jsou ještě čerstvé a natolik pozitivní, že se vlastně docela těším na zopakování toho všeho ve verzi pro Playstation 4. Pro účely téhle bety jsem se ovšem musel vrátit k původní PC verzi hry, což bylo tak trochu za trest: jakmile si jednou vyzkoušíte „přímé vodění" postavy analogovou páčkou a spouštění útoků jednotlivými tlačítky na konzolovém ovladači místo řadou čísel na klávesnici, je těžké se znovu smířit s tupým klikáním myší „pojď sem, sekni sem, klik klik klik" na PC. Nicméně, je to hra od Blizzardu a pro tu jsem i já ochotný sezení u psacího stroje... ehm, počítače, vydržet.
Datadisk přináší v první řadě zbrusu nový příběhový akt číslo pět. Ten svým rozsahem opravdu připomíná onen oblíbený druhý akt z původní hry, takže se můžete těšit na dobrých deset hodin poctivé zábavy, rozprostřené napříč třemi výrazně odlišnými prostředími a okořeněné nepovinnými vedlejšími questy.
Reaper of Souls nicméně zároveň slouží jako nositel dlouhého seznamu vylepšení hratelnosti, které má z Diablo III učinit mnohem vyrovnanější, pestřejší a dlouhodobější herní zážitek. Jelikož se jednalo o betu, některé z novinek jsem si nemohl pořádně vyzkoušet - tahle verze například ani neobsahovala závěrečný souboj datadisku. Přesto jsem během těch deseti hodin testování získal docela dobrou představu, o co autorům jde a jak to má fungovat. Je zřejmé, že v některých ohledech se inspirovali u konkurence - od Dark Souls přes Borderlands po Torchlight.
Smrt přijde pro všechny
Podmínky účasti v betě jasně stanovily, že novináři musí omezit příběhové spoilery. To bylo samo o sobě příjemným náznakem přítomnosti poměrně silné a překvapivé příběhové linky. Aniž bych tedy vyzrazoval, co a proč přesně se v pátém aktu děje, mohu snadno odkázat na již zveřejněný příběhový trailer. Podobně jako v případě datadisku k Diablo II, i tentokrát se nám nabízí nemálo zajímavá myšlenka, že hlavní zloduch není Ďábel, ale někdo jiný - s odlišnou motivací i odlišným způsobem dosahování cílů. Také všem prozradil, že jde o jednoho z Andělů, navíc o toho, který původně zosobňoval moudrost. Proč by se někdo takový chtěl zmocnit kamene s dušemi všech prapůvodních démonů? A proč vyměnil aspekt moudrosti za aspekt smrti? Všechno se vším souvisí - a přestože samozřejmě nemůžete čekat nějaké „oskarové kvality", zápletka a odhalení motivace hlavního zloducha se mi hodně líbily.
Filmové sekvence byly v betě zřejmě záměrně vypnuté, nicméně podle všeho se dočkáme dvou renderovaných sekvencí (tu ze začátku pátého aktu jsme už viděli jako trailer) a několika in-engine sekvencí, většinou během přechodu do nového prostředí. Stejně jako v původní hře se ale řada klíčových dialogů a scén odehraje přímo během hraní.
Jedno z příjemných překvapení byla přítomnost mnohem většího množství dialogových pasáží a možností mimo hlavní příběhovou linku. Kromě jiného si můžete prakticky po každém questu promluvit s vašimi společníky, obchodníky a dokonce i civilisty v domovské základně. V případě některých se dozvíte doplňující detaily k hlavnímu příběhu, u jiných místo toho můžete sledovat sekundární příběhové linky a sem tam dokonce ono poctivé „prokecávání" NPC postavy vede k odemčení přístupu do zcela unikátní lokace a questu.
Trojice prostředí, na kterou se můžete těšit, zahrnuje hořící venkov, zamořený močál a legendární bojiště/pevnost Pendemonium s obzvláště působivou podzemní oblastí, prakticky dokonale utopenou ve tmě (což u mě vyvolalo příjemné vzpomínky na první Diablo). Nové prostředí samozřejmě přináší také nové příšery.
Větší, hlubší, vyváženější
Během hraní pátého aktu jsem samozřejmě ochutnal některé ze slibovaných vylepšení datadisku. Jedním z těch nejpříjemnějších je nově vybalancovaný systém „kořisti" aneb „Loot 2.0". Jednoduše řečeno, myšlenkou je „méně = více". Z nepřátel tedy padá citelně menší množství předmětů, ale zato kvalitnějších. Už se nemusíte přehrabovat desítkami bezcenných tretek ležících na zemi po větší bitvě a také problém s neustálým „vykládáním inventáře ve městě" díky tomu zmizel.
Zároveň jsou nalezené předměty mnohem lepší: převládají modré a žluté (tedy magické a vzácné), přičemž bossové jednotlivých kapitol garantují vypadnutí oranžového legendárního předmětu, který navíc bývá zaměřen na vaši postavu a její schopnosti: tyto předměty jsou bez přehánění „build changery". Já například našel opasek, který prodlužoval jednu z mých speciálních schopností z pěti vteřin na šedesát. Ačkoliv jsem ji do té doby ani nepoužíval, najednou se z ní stala má nejoblíbenější.
Co jsem bohužel nemohl pořádně vyzkoušet, to byly nové obtížnosti. Kupodivu úplně chyběla slibovaná Easy a na ty vyšší jsem prostě neměl dostatečně hardcore postavu. Rád bych ale na tomhle místě podotknul, že mi systém obtížností v téhle hře obecně moc nevyhovuje: nepřátel je prakticky stejně a chovají se stejně, jen prostě vydrží víc a víc ubližují. Vyšší procento zkušeností nebo zlata mi nestojí za to, abych do potvory klikal desetkrát déle. Mnohem lepší by bylo, kdyby nepřátel na vyšší obtížnosti bylo více nebo měli unikátní elementální slabiny atd.
Radost mi ovšem udělal nový obchodník, „cikánská dáma", schopná předvídat budoucnost a hlavně měnit speciální schopnosti předmětů nebo jejich vzhled. Dalším neoddiskutovatelným vylepšením je zvýšení maximální úrovně postav (na 70) a přidání nových schopností, run i pasivních vlastností. Zajímavý je také nový kámen: diamant zvedá útok proti elitním nepřátelům, zrychluje nabíjení schopností nebo zvyšuje odolnost proti živlům.
Datadisk Diablo 3: Reaper of Souls vyjde na jaře 2014 pro PC/PS4.
rezervovat na Xzone.
Dost možná největší novinkou je ale možnost hrát hru ve dvou odlišných módech. K doposud tradičnímu režimu „příběhové kampaně" nyní přibyla možnost „adventure", ve které odemkla úplně celá mapa, takže šlo chodit, kam se zlíbí. V tomto režimu svět místo příběhových událostí zaplní náhodně generované dungeony, úkoly a monstra, včetně „horde" sekvencí Nephalim Trials. Údajně zde bude dominantní využití nových sociálních funkcí, slyšel jsem například o možnosti „monstrum, které vás zabije, se teleportuje do hry někoho z vašich přátel". Hra v tomto režimu je prakticky nekonečná a snadno tak využijete i nově navýšený (spíše odstraněný) strop Paragon úrovní, které nově fungují napříč všemi postavami na vašem účtu.
No a není zřejmě pochyb, že si většina fanoušků bude chtít vyzkoušet také zbrusu novou hratelnou postavu. Křižák jednak skvěle vypadá (obzvláště ženské variantě to sluší), ale hlavně jde o poměrně mocný tank s unikátními křižáckými štíty a přístupem k brutálním palcátům. Pokud jde o schopnosti, vedle speciálního útoku štítem nebo palcátem může například sesílat blesky. Sečteno podtrženo: fanoušky původní hry datadisk nezklame. V případě ultimátní edice pro PS4 si dokonce umím představit, že si i najde nějaké ty nové.