10 minut z bitvy v lese z Rome 2
Ze stráně se valí ohnivé koule a tisíce lidí jdou do sebe.
Tak to z dopoledne na oficiálním Twitteru nebyla ukázka uživatelského rozhraní, nýbrž upoutávka na toto nové video, po loňském dobývání Kartága teprve druhé takové dlouhé a souvislé přímo z hraní Total War: Rome 2, které toho o něm i díky komentáři tvůrců hodně vypoví, v dobrém i špatném.
Pochází z pre-alfa verze a opět ukazuje tu známou a pro historiky významnou bitvu v Teutoburském lese na severozápadě dnešního Německa, kde tři legie římských válečníků, zde ovládaných hráčem, zaskočily na švestkách barbarské kmeny. Tvůrci z Creative Assembly se prý snažili o zachycení toho, o jak devastující a nečekané přepadnutí tehdy v 9. roce našeho letopočtu šlo. Takže se ze stráně valí ohnivé koule následované hordou běžících útočníků a pak za mohutného povyku začne často až nepřehledná řežba tisíců jednotek naráz, kdy se animace boje neopakují.
Kavalerie se zdá být silnou jednotkou, která doslova přejede nepřítele nebo ho odhodí do vzduchu. Do něj se můžete dostat i sami prostřednictvím nové, mírně oddálené a zapauzované taktické mapy, kde lze udílet pokyny jednotkám, barevně odlišeným od protivníka a zanechávajícím na povrchu žluté šipky s trasou k určenému cíli, což zrovna v téhle masové bitvě rozhodně oceníte. Užitečná je i jiná kamera, už v reálném čase připevněná těsně nad klusajícím vojskem, abyste měli pocit, že jste opravdu v centru dění, což funguje na jedničku, ale šikne se to asi spíš pro pasivní sledování, nikoli k ovládání.
Tvůrci také zdůrazňují, jak si pečlivě vyhráli s rozlehlým terénem lesního údolí, které má působit živěji a epicky, přestože se jinak pestré stromy nehýbou a zase taková hitparáda to na dnešní dobu už není. Ze skály ve výšce střílejí lučištníci, ale před šípy se lze bránit schováním se pod štít při plížení. Germáni proto vysílají do útoku smečku svých čtyřnohých pomocníku, kteří jsou vzhledem k rychlosti vhodní do první vlny, byť dlouho nevydrží. Bitevní vřavu čas od času přeruší cutscény v enginu, které se zdají být graficky na vyšší úrovni než ve zbytku hry a asi z nich pochází oficiální screenshoty.
Závěrem je ještě potřeba se pozastavit nad tím, proč některé jednotky začnou hořet po obdržení zásahu, jako by snad u sebe nesly kanystr benzínu nebo pod brněním měly výbušniny. Pro srovnání a coby důkaz o technickém pokroku Rome 2, jak vypadala ta samá mise v lese v prvním dílu Total War: Rome z roku 2004, který je kvůli horší grafice paradoxně poněkud přehlednější? Datem vydání dvojky podle závěru videa zůstává letošní rok (stále bez bližšího upřesnění).