Vysvětlení soubojového systému Kingdom Come
12 minut o principu šermování + přepis do češtiny.
Trochu nervózní designér Viktor Bocan z pražského studia Warhorse vám v pořadí už čtvrtém vývojářském deníčku objasní, proč přesně si myslí, že jejich zpracování bojů je tak revoluční. Součástí je jako vždy i nemálo nových záběrů ze hry.
"První, co jsme potřebovali vyzkoumat, bylo to, jak vlastně doopravdy šermování fungovalo. Hledali jsme na Google a v knihách, ale pak jsme navštívili historickou akci se skutečnými šermíři, kde jsme se nakontaktovali se spoustou zajímavých lidí. Požádali jsme je o předvedení nejčastějších bojových technik pro útok a krytí, během čehož jsme je nasnímali mnoha kamerami, včetně jedné na helmě, abychom zjistili, jak vše vypadá z vlastních očí," začal Dan Vávra zeširoka, kde čerpali.
"Nejprve jsme se báli, že tento pohled bude pro hráče neintuitivní, když neuvidí, co jeho postava zrovna vykonává. Ale pak jsme správně nastavili perspektivu kamery a aby byly vidět ruce postavy, díky čemuž jde o velmi vtahujcí zážitek. Nyní celý systém zbývá jen vyladit a nakrmit ho více daty (pohyby, animace), z čehož by mělo vzniknout něco opravdu speciálního."
Viktor Bocan pak varuje, že vše, co vidíte, je pouze rozpracovaná verze, není implementována celá řada systémů ani nejsou hotové animace. "Máte k dispozici tři dostupné útoky: bodnutí, seknutí a pak ještě jeden speciální, kterým může být třeba udeření. Na nepřátelově těle existuje šest zón, na něž lze mířit, čili dohromady to činí osmnáct různých základních útoků. Pak už to je jen o dovednostech a správném načasování, které hraje roli i v obraně. Když přidržíte tlačítko, vaše postava bude blokovat každý útočný manévr. Pokud ale vyčkáte a zmáčknete toto tlačítko až v moment protivníkova výpadu, odkloní to jeho meč do strany a máte šanci na protiútok."
"A to není vše: můžete nepřítele zmást naznačením útoku na jednu stranu a pak provést útok na tu druhou. Lze využít okolní prostředí ve svůj prospěch (sud) či vmanévrovat oběť do nepříliš výhodné pozice. Důležitou součástí bojového systému je vytrvalost (stamina). Často budete mít na sobě těžkou výzbroj a nepřítel také, tudíž ublížit mu není vůbec snadné, proto budete bojovat hlavně s jeho vytrvalostí. Když se mu zpomalí, dokážete překonat jeho krytí a zabít ho nějakým speciálním útokem. Jste-li dostatečně zkušení, můžete někoho zlikvidovat rychleji zamířením na jeho slabé místo."
"Dosud jste přitom viděli jen boj s jedinou zbraní (dlouhým mečem), ale v plné hře budete mít bohatý arzenál středověkých zbraní. Každá ještě bude mít jiný typ brnění, například štit, kladivo atd., nechybí ani luk pro zabití z dálky." Dále pak programátor objasnil technické pozadí bojů, kdy prý největším oříškem bylo vypočítávání pohybu zbraně poté, co zasáhla nepřítelovo tělo, po němž sklouzne. Museli vyřešit mnoho různých animací, jak postava reaguje na zásah nebo na vykrytí, aby to působilo přirozeně a autenticky. Oba tyto systémy jsou založeny na fyzikální simulaci inverzní kinematiky, což prý tvůrcům poskytuje spoustu možností.
"Chtěli jsme, aby naše souboje byly něčím výjimečné. Nebudete tu zabíjet mraky nepřátel, každý boj probíhá jinak a připomíná spíš duel než nějakou hack and slash rubačku. Někdy můžete narazit i na více nepřátel naráz, což bude velmi komplikovaná situace, pro níž máte mít nějaké speciální dovednosti, ale výhodnější je přivést si posily."
Hráči se prý hodně ptají na dobývání hradů, ale o nich zatím studio nechce moc prozradit. Ale pro hromadné bitvy se budou snažit ztvárnit známé historické momenty daného období, kde jste jen jednou figurkou na velké šachovnici a pokusíte se v nich hlavně přežít. Nějaký strategický mód pro vedení celé armády se neplánuje. Bitvy a dobývání začnou v určitý bod příběhu, který budete moci mírně ovlivnit, ale stále půjde především o RPG. Budete tedy hrou postaveni do situace, že je potřeba dobýt určitý hrad a máte po ruce tyto pomocníky, abyste si s tím nějak poradili. Buď můžete počkat do noci a pokusit se hrad infiltrovat, jste-li zdatní ve stealthu a otrávíte zdroj vody. Nebo rozjedete ofenzivu v plné síle za podpory odstřelování a lučištníků? Jindy zase můžete hrad naopak bránit z jeho hradeb.
Viktor Bocan na závěr zajímavého deníčku uklidňuje: "Jestli se teď bojíte, že hra je příliš komplikovaná nebo nejste moc dobří v akčních hrách, nemusíte. Pořád jde o RPG, čili nebojujete jen vy, ale i vaše postava obdražená různými zručnostmi, schopnostmi a perky. V samotné hře si můžete přečíst knihy o šermování, najmout si trenéra, postoupit na vyšší level plněním nějakých úplně jiných úkolů, po nichž bude vaše postava silnější. Pokud je také zručnost vaší postavy s mečem vyšší než ta nepřítele, znamená to, že jste v boji rychlejší než on a je pro vás pak mnohem snazší provádět krytí či protiútoky."
Příště se prý dozvíme o systému umělé inteligence a životním rytmu NPC postav. Předešlé deníčky a články o Kingdom Come najdete zde.