Dojmy z Dead Space 3
Proklepli jsme jeho strašidelnost i hratelnost.
U hry takhle očekávané je vydání dema velkou událostí. Je přeci jen něco docela jiného dívat se na obrázky nebo videa, než vstoupit přímo do hry, vyzkoušet si na vlastní kůži ovládání, obtížnost, rozhlédnout se po herním světě svýma očima, svým tempem. Nicméně občas tahle dema pocházejí ze starší fáze vývoje hry a proto nedávají tak docela správnou představu o aktuální/konečné podobě hry, spíše o jejím konceptu. Obávám se, že přesně tak je tomu v tomto případě, kdy demo pochází z loňské E3. Odpovídaly by tomu určité nedotaženosti, například v ovládání (hra na PC jinak bude přímým portem z konzolí).
Budeme se bát?
Asi největší obavy fanoušků pramení z odklonu hry od hororových kořenů směrem k adrenalinové akci. Viděli jsme to ostatně u Resident Evil a podle všeho podobnou "infekci" chytla i tahle série. Nuže... ano i ne. Ačkoliv je demo plné zbytečně jasných a barevných scenérií na povrchu sněžné planety zalité sluncem, najdeme v něm i oblíbené kulisy v duchu původních dvou her: potemnělá zákoutí opuštěných vesmírných stanic, plná hlubokých stínů a děsivých zvuků. A nakonec i některé ty pasáže na povrchu planety dokážou nasadit slušnou atmosféru, ať už se prodíráte sněhovou bouří nebo se pod vámi najednou urve kus svahu. To první buduje příjemně napínavou atmosféru nejistoty a očekávání, to druhé je zase legitimní a funkční lekačka.
Největší obavy v rámci odklonu hry akčním směrem jsem měl z nepřátel ozbrojených střelnými zbraněmi. V demu ale kupodivu střety s těmito protivníky působily překvapivě dobře. V prvním případě jsem v potemnělé části základny narazil na několik vojáků, ke kterým se rozběhla pavoukovitá monstra a přisála se jim na hlavu (Headcrabs?). Díky tomu se mrtvoly postavily a začaly se poněkud mátožně klátit mým směrem, pálíce ze svých zbraní. Působilo to nechutně a naučilo mě to mít strach z těch malých pavouků, které je potřeba postřílet dřív, než se přisají k dalšímu tělu. Podobně byla okořeněná i přestřelka s fanatickými zastánci Unitologie, jelikož po první salvě se odněkud vynořili nekromorfové a před mýma očima protivníky zmasakrovali.
Esence hororu
V jednom směru je ovšem Dead Space nadále nediskutovatelným vrcholem děsivosti a strašidelné atmosféry. Je to zvuková složka hry. Stejně jako v předchozích dvou hrách, i tady je zvuková kulisa absolutně špičková a drtivou většinu času přetéká plíživým strachem, kakofonií šelestů, skřípaní a smrti. Zbraně a stroje přesvědčivě mechanicky rachotí, těla monster i mrtvých lidí při porcování vydávají nechutné křupání i čvachtání a když je náhodou zrovna klid, nervy vám bude cuchat alespoň hučení meluzíny.
Navzdory původním předpokladům a situace u minulých dílů bude PC verze Dead Space 3 v češtině díky neoficiálnímu překladu, který sponzoruje obchod Xzone.
Ještě o stupeň lepší, než kdy v minulosti, mi připadá hudba. Melodičtější a vtíravější ústřední melodie dodává hře na emotivnosti, jako kdyby se snažila podtrhnout nebo předpovědět smutný Isaacův osud. Narazíte ale také na hudební "poklony" směrem k soundtracku filmových Vetřelců, kdy například vynoření se základny z bouře před vámi doprovodí důvěrně známá "vetřelecká" znělka, ztrácející se ve vlastní ozvěně. Nu a samozřejmě, jak jsme u Dead Space zvyklí, jakmile se strhne bitva s monstry, uši vám zaplaví drásavé kvílení celého orchestru.
Sólista nebo tým?
Další věc, která fanoušky série docela vyděsila, bylo přidání kooperativního multiplayeru. Nicméně autoři si nedělali legraci, když tvrdili, že tahle možnost je ve hře navíc, jako bonus, který nemusíte vůbec využít - a pokud ho nevyužijete, nebude kolem vás ta druhá postava pobíhat jako AI parťák, jak to znáte z Resident Evil. Kdepak, ačkoliv jsem jej při hraní singleplayeru během dema zahlédnul, bylo to jen na pár vteřin, kdy na mě něco zakřičel zpoza stěny. Zbytek času jsem bloudil sněhem, jeskyní i základnou úplně sám, se stejným pocitem osamocenosti a zranitelnosti, jako v předchozích dílech série.
Na druhou stranu, hraní ve dvou je dobrá zábava. Ideální bude zřejmě dohrát hru nejprve v noci a sám, ale pak si ji zopakovat, třebas na vyšší obtížnost, ve dvou s kamarádem. Nejen že coop je dobrá zábava sama o sobě, ale navíc tak získáte novou "vrstvu" příběhu, jelikož vaše dvě postavy spolu budou neustále komunikovat a dozvíte se tak víc o tom, co si třebas Isaac myslí. Navíc jsou zde zajímavé momenty, kdy například jeden z vás má halucinaci a střílí do něčeho, co druhý hráč vůbec nevidí. Jen škoda, že hra neobsahuje splitscreen, protože jinak by šlo o ideální gaučovou záležitost pro dva.
Sledujte také půlhodinové video z hraní dema a vizuální srovnání PS3/X360 verze.
Pan inženýr
Celou dobu nám říkali, že Isaac je mechanik, ale teprve nyní tenhle jeho aspekt vykvetl ve hře naplno. Nový systém konstruování vlastních zbraní zní skvěle na poslech... a hraje se ještě lépe. Ačkoliv jsem byl zpočátku lehce zmatený množstvím a různorodostí nacházených součástek, stejně jako první "srážkou" s konstruktérským stolem a jeho novým rozhraním, posléze jsem se do toho dostal a náramně mne to bavilo. V kontextu hry (nepřátele nestačí střelit do hlavy) je báječná a užitečná zábava pečlivě vybírat součástky, efekty a přidané bonusy hlavní i sekundární zbraně.
Navíc je možné již složené zbraně znovu rozmontovat, takže s postupem hrou a přibývajícím materiálem nabírá celý systém na šířce a hloubce. Když už se ve hře má střílet, pak je maximální kontrola nad vaší výzbrojí tím nejlepším, co byste si mohli přát. A přesně to zde dostanete. Je v tom i kus RPG, jelikož při mnohaminutovém hloubání nad konstruktérským stolem jsem se opravdu vcítil do role a připadal si jako Isaac, který pečlivě zvažuje svoje možnosti a snaží se co nejlépe vyzbrojit na nečekané hrůzy za dveřmi.
Slabiny a obavy
Navzdory všem těm pozitivním dojmům popsaným výše - a nepopiratelnému faktu, že tohle je prostě další plnokrevný Dead Space, dost možná finále trilogie - demo ukázalo i slabší stránky i hry. Největším problémem pro mne jsou pasáže na povrchu planety, zalité sluncem. Tyhle scenérie prostě působí přehnaně "pohádkově", srší barvami a světlem, což mi k hororu typu "ve vesmíru nikdo neslyší váš křik" vůbec nesedí. Opravdu doufám, že tohoto prostředí bude ve hře minimum a že většinu času strávíme ve stínech základen, vesmírných lodí, či mimozemských podzemních chrámů.
Dead Space 3 pro PC, PS3 a X360 vyjde 6. února za 1099-1399 Kč.
rezervovat na Xzone
Poněkud hůře popsatelným, ale v demu rozhodně přítomným problémem je určitá nevyladěnost ovládání. Několikrát jsem měl pocit, že citlivost a reakce nejsou, jak by měly být a jak jsem na ně zvyklý z minulých dvou her. V úvodní sněhové vánici jsem dokonce narazil i na vyslovený bug, kdy postava se pomaličku prodírá proti větru při normální chůzi, ale jakmile namíříte zbraň, doslova se rozběhne - jako kdyby se nechumelilo. O fous horší jsou nepřesné reakce některých protivníků na zásahy zbraněmi, díky čemuž jsem měl například problém ustřelit konkrétní chapadlo nebo končetinu. Tak jen doufám, že tyhle chybky souvisí se stářím onoho E3 dema.
Tak nebo onak ale Dead Space 3 působí jako ambiciózní a velkolepá hra, což si uvědomíte hned při úvodní sekvenci. Za práci s kamerou a skriptovanými animacemi zde by se nemusel stydět ani Uncharted - a to je panečku hodně vysoko nasazená laťka. Ať už tedy bude hra důstojně hororová nebo ji kontaminuje ona obávaná akčnost, rozhodně to bude hra mimořádně výpravná a skvěle zpracovaná, kterou těžko může nějaký fanoušek série ignorovat. A klidně by mohla přilákat i nějaké nováčky.