Dead Island
Co čekat od řežby zombíků na dovolenkovém ostrově?
Od vydání epického traileru z hororové akce Dead Island se to všude jen hemží nadšenými superlativy. Ale jak se dlouho vyvíjený Dead Island hraje? V zásadě jako obyčejná zombie rubačka, která má blíž k sérii Dead Rising než konkurenčnímu Resident Evilu, už jen kvůli svému hektickému akčnímu tempu. Na začátku hry si vyberete jednu ze čtyř postav, s níž pak zůstanete až do konce, a vzápětí už musíte čelit hordě infikovaných plážových zombíků.
Podobně jako v Dead Rising můžete místo klasických zbraní používat všechno, co najdete - od prken až po baseballové pálky, a stejně tak lze jednotlivé předměty kombinovat. Naopak jednotlivé střety se zombíky lze zvládnout trochu taktičtěji: nepřátelům můžete uhýbat, blokovat jejich útoky, odstrkovat je, postupně jim odřezat všechny končetiny nebo těm pomalejším úplně utéct. Že už to tady všechno bylo? To je sice pravda, ale zombie hry jsou prostě žánr sám pro sebe a stejně jako nikdy není dost zabitých nácků, ani zombie rubačkám nedochází šťáva a rozhodně nepotřebují natankovat třeba důstojnější příběh.
Jen si to vezměte: na rajském ostrůvku Banoji vypukne zombie infekce a rapper Sam B, který sem původně přijel na soukromou párty, náhle musí ochránit všechny turisty z hotelů i místní obyvatele. Sotva vám plavčík Sinamoj zachrání život a odtáhne vás do bezpečí malé chýše na pláži, pochopíte základní principy Dead Islandu: celý ostrov je vám od začátku otevřený a vaším cílem je postupně čistit jednotlivé lokace, aby se v nich mohli ostatní přeživší zabydlet.
Zatímco jiní při kontaktu se zombíky ihned začínají mutovat, vy jste nějakým zázrakem nedotknutelní a proto můžete zombíkům klidně dát pusu na tvář. Obrazně řečeno. V každé vyčištěné lokaci se přeživší usadí a začnou vám nabízet úkoly, jež vás postupně vezmou do dalších částí ostrova. Je v zásadě jedno, kam se vydáte jako první, protože na každém kroku vás někdo může kousnout, škrábnout, umlátit, sežrat nebo rozkrájet na několik kusů. Jestliže jste z únorového traileru čekali trochu dramatičtější či napínavější atmosféru, nenechte se mýlit, tohle je v zásadě opravdu tvrdá arkádová akce.
Všude vás ze začátku číhá stejné nebezpečí - nejprve jsou to pomalí základní zombíci, na nichž si nacvičíte první bojové chvaty, později agresivní zombíci, kteří dovedou velmi rychle běhat, a nakonec tzv. zombíci sebevrahové. Ti jsou zvlášť nebezpeční, protože jakmile jim uberete trochu zdraví, vybuchnou a silně ublíží všem ve svém blízkém okolí. V průběhu hry se s těmito základními typy nepřátel budete setkávat na několika úrovních a tu a tam hru zpestří i setkání s nějakým zombie bossem.
Podle toho, jakou si na začátku vyberete hráčskou třídu, se určí i vaše zvláštní schopnosti. Při nedávné předváděčce autoři vybrali základní prototyp ala Barbar/Tank z multiplayerových stříleček, tzn. obyčejného svalnatého frajera, který se s ničím moc nepáře. Tank třeba ovládá schopnost Fury, kdy se mu svět zbarví před zkrvavenýma očima a náhle umí zombíky zmlátit doslova až do kuličky (trochu a la Berserk z DOOMa). Později se naučí také rozšlapávat hlavy mrtvých zombíků a zakopávat je do země, kde se z nich stanou příhodné časované bombičky. Prima, a co dál?
Velká část hry se točí okolo toho, jakou zbraň zrovna držíte v ruce. Na ostrově je totiž minimum střelných zbraní a když už nějakou najdete, např. na těle mrtvého poldy, většinou má munici tak akorát na pár desítek vteřin. Proto je třeba se bedlivě rozhlížet po okolí a brát do ruky všechno od ventilačních trubek a propanbutanových nádrží až třeba po vesla od člunu. V pozdějších fázích hry prý bude zvlášť záležet na obyčejné mačetě, protože se ocitnete v situaci, kdy vás pronásledují docela odolní, ale pomalí zombíci. Nestihnete je zabít všechny naráz, ale když každému useknete jednu nohu, výrazně se tím vaše situace zlepší.
Ostatně vaše postavička má taky omezenou staminu a po každých pár vteřinách sprintování nebo rubání si musí trochu oddychnout. Z útočných komb stojí za zmínku ještě rychlé kopnutí, kterým můžete nepřítele srazit na zem, nebo schopnost házet po zombících předměty. Během všeho toho zabíjení nasbíráte zkušenostní body, které lze po dosažení příští úrovně investovat do vyššího zdraví, vyšší rychlosti nebo větší míry odolnosti a spolu s tím si odemknout ještě další skilly. Doporučuje se také důkladně prozkoumat každou lokaci, protože často můžete najít třeba náčrty nějakých zbraní - což nás přivádí k další věci, kterou má Dead Island společnou s Dead Rising 2.
Když na začátku hry zachráníte řidiče náklaďáku Hanka a dopravíte ho zpět do jeho chýše na pláži, objevíte lavičku, na které lze ve stylu Falloutu spojovat jednotlivé předměty a vytvářet nové zbraně. Právě tady asi vzniknou ty nejbláznivější a přitom nejúčinnější zabijácké pomůcky, jako je třeba elektrická mačeta nebo kombo loveckého nože s časovanou výbušninou, což je ideální na házení. Někdy se hodí mít při ruce nalezené plány, protože zbraně tím získají na zajímavosti - jak zjistíte, když elektrickou mačetou omráčíte prvního zombíka a získáte tak drahocenné vteřinky času.
Asi to zní stereotypně, ale s Dead Islandem si podle všeho užijete docela dost zábavy. Jakmile se vám třeba podaří dobýt maják obsazený zombíky a ubydlet vevnitř další přeživší, které sem Hank přiveze, otevře se vám možnost nakupovat další zbraně na černém trhu. Po nějaké první hodině hry se navíc setkáte s vozidlem, byť zatím jde jen o obyčejný džíp. Autoři ale slibují, že budete moci jezdit úplně ve všem, na co narazíte - zdalipak to platí i o tom ztroskotaném Boeingu 747, jehož trup se válí na pláži skoro jako v seriálu Ztraceni? Dead Island zkrátka nabízí neutuchající akční řežbu, údajně přes tisíc různých kombinací zbraní a snad i dost zpestření v podobě nových lokací nebo vozidel, aby nezačal nudit.
Dead Island pro PC, PS3 a X360 vyjde 9. září, u nás s českými titulky od Playmana a od obchodu Xzone dostanete ingame bonus s novou zbraní a MP módem.