Darkest of Days
Velkolepé bitky od Pompejí až po budoucnost.
Existuje pouze pár her, kde si vyzkoušíte arzenál z nejrůznějších období lidských dějin. Mezi tyto kousky se přidal i velmi nadějně vypadají titul Darkest of Days, za nímž stojí nepříliš známé vývojářské studio 8monkeys. Tam kde nestačil rozpočet, se snažili vývojáři přidat nějakou drobnost, se kterou se v běžných FPS jen tak nesetkáte. Bohužel na těchto ušlechtilých myšlenkách nelze postavit celou hru a tvůrci možná mířili trochu vysoko, když se pokoušeli o tak náročnou výpravu.
Příběh Darkest of Days vás na svém počátku zavede do bitvy u Little Bighornu (1876), kde se jako americký pěšák ze zbývajících sil bráníte útoku přesily indiánů. Doslova v poslední vteřině se před vámi objeví průzračná koule, z které vám nabídne pomoc futuristicky oblečený voják. Společně s ním se přenesete do vzdálené budoucnosti, kde obratem dostanete práci u společnosti KronoteK. Tato firma se v budoucnosti stará o vše, co se týká cestování časem a bohužel v současné době prochází jistou krizí. Tvůrce stroje času se náhle ztratil bůhví kam a nějaká záhadná společnost podniká spanilé výpravy do minulosti, kde vůbec nehledí na důsledky svých činů. Dějiny se tudíž KronoteKu rozpadají pod rukama a je vaším úkolem cestovat zpět v čase a zachraňovat určité osoby, které musí za každou cenu přežít, aby časová linie zůstala neporušena.
Postupně navštívíte bojiště převážně první světové a zúčastníte se i občanské války v Americe. Podíváte se do Pompejí za dob největší slávy a podle mého soudu jedna z nejlepších misí se odehrává v koncentračním táboře za druhé světové války, kdy pomůžete utéct ostatním vězňům. Společnost vám občas dělá váš parťák Dexter, který vám sem tam nabídne k likvidaci nepřátel nějakou tu zbraň z budoucnosti.
Musím se však pozastavit nad určitými nelogičnostmi v příběhu, jako například proč je pro tuto práci nejvhodnější chlapík z 19. století (nemluvě o jeho mentalitě) a proč nikomu ze spolubojovníků v bitvách nepřijdou podezřelé zmiňované futuristické zbraně. Navíc v misích občas potkáte nepřátele označené namodralou aurou, která značí, že jsou velmi důležití pro běh dějin a nesmíte jim zkřivit ani vlásek. Proč je však může o minutu později zapíchnout někdo ze spolubojovníků, zůstává opět záhadou. 8monkeys zkrátka předhazují příběh v hodně podivném stylu, kdy jim nestálo zato tyto paradoxy hráči vysvětlit (tedy jestli vůbec nějaké odpovědi existují).
Osobně jsem se nejvíc těšil na dobové zbraně, které jsou svázané s jednotlivými historickými úseky. Brzy jsem pochopil, proč trh nezaplavují právě tituly z období občanské či první světové války. Používat tyto zbraně totiž nebylo natolik zábavné, jak se na první pohled zdálo. Například dobíjení jediného náboje u muškety zabralo nesrovnatelně více času, než samotné míření a výstřel. To opravdu nebyla žádná legrace, navíc když podobných zbraní je ve hře více než dost a tvoří většinu arzenálu. Rozhodně neberu snahu tvůrců o historickou přesnost jako mínus, ale je vidět, že tato historická období se pro FPS zkrátka příliš nehodí.
A to i pokud vezmu v potaz možnost zrychleného dobíjení každé zbraně podobné active reload z Gears of Wars. Během nabíjení se na obrazovce zobrazí kruhový indikátor průběhu a pokud v určité chvíli stisknete levé tlačítko myši, ládování nábojů se o něco urychlí. V opačném případě dojde k zaseknutí zbraně a dobíjení se protáhne skoro na dvojnásobek. Ani tato vlastnost nic nezmění na faktu, že se Darkest of Days hraje velmi ztěžka a o nějaké svižnosti akce nemůže být ani řeč.