E3 dojmy z hraní Crysis 3
Nejkrásnější střílečka s lukem na vlastní nanoprsty.
Na půli cesty mezi prvním a druhým Crysis. Tak na mne působilo završení sci-fi FPS trilogie během E3, kde mi tvůrci nabídli buď sledování jimi řízeného průchodu demoverzí, nebo hraní na vlastní nanoprsty. Pár vteřin nato jsem již myší najížděl na New Game. Že se vůbec ptali...
Větší otevřenost à la Crysis 1 je zjevná po prvních vteřinách hraní trojky, zatímco dvojka se mi vybavuje při pohledu na Empire State Building a další železobetonové kulisy přírodou sežraného New York City. Osobně mi citelnější volnost vyhovuje, jedničku považuji za nesrovnatelně zábavnější, než lineární a emzáky prolezlou dvojku (Pavel by nesouhlasil). Takže když jsem opatrně monitoroval bojiště, počítal vojáky podlé Cell Corporation a nepozorovaně přebíhal mezi uspokojivými headshoty, zažíval jsem menší déjà vu, sahající až k prvnímu Far Cry.
Rok luku
Mezi herními novináři se na E3 rozšířil "year of the bow" vtípek, který poukazuje na nebývalou koncentraci této pradávné zbraně ve hrách letošních i pro příští rok. Crysis 3 přispívá měrou významnou, když obsahuje skládací futuristický luk mnoha tváří. Zdejší strunová zbraň je v rukou Propheta vážně krásnýs kusem arzenálu. A ano, řekl jsem "Prophet" - na konci dvojky nezemřel, což moc nechápu, a nynější události prý dokonce předpověděl, ale vše prý bude ve hře vysvětleno.
Soudě dle dema využívá hlavní hrdina luk především k tiché eliminaci protivníků. Má sice tradičně nabušené nano brnění s možností přepínání mezi různými módy (extra ochrana, extra síla, neviditelnost ad.), ale podobně jako minule, olova zase tolik neustojí a bez aspoň trochu taktického a tichého postupu bych E3 demo zřejmě jen tak nedojel.
Tuze jsem při hraní ocenil, že střelba z luku nedeaktivuje dočasnou neviditelnost ("Cloak engaged!"), takže pokud vylezete na nějakou příhodnou vyvýšeninu - úplně náhodou jsem jednu takovou našel skrze větrací šachty - a vytipujete si osamocené nepřátele, můžete si značně ulehčit život. A ještě si budete připadat jako správný predátor. Těšilo mne, že v té samé misi, co tvůrci předváděli na EA konferenci, jsem objevil docela jiná místa i postupy. Otevřený, originální level design v Cryteku vždycky uměli.
Zdejší luk funguje jako permanentní třetí zbraň, v demu jsem jej ani nemohl zahodit. Kromě tiché sniperky může plnit spoustu jiných funkcí, v závislosti na munici. Klasikou jsou výbušné šípy, ale co takhle dálkovým ovládáním detonované výbušné šípy? Konkrétně v E3 úseku se též hodily elektrické šípy, protože troskami zarostlého New Yorku všude protékaly potůčky a protivníci tak byli promáčení. Není se čemu divit, mým cílem bylo zničit nedalekou přehradu.
Sedm divů světa
Přes různé ochozy, průlezy, provizorní vojenské základny Cellu, široké zelené ulice i hlubokou nádrž s vodou, jsem se propašoval až do nitra ohromné přehrady. Uvnitř jsem jí poškodil, nahoře ještě pošimral výbušninou a po příhodně natažené zip-lajně sjel z přehrady dolů. Protože se zde spustila naskriptovaná sekvence, bylo vše samozřejmě jen tak tak - útočící vrtulník, létající kusy betonu, hektolitry valící se vody a... logo Crysis 3, značící konec dema. Mokrý zalesněný New York vypadal skvostně, jsem zvědav na další šestici konzervovaných podnebných pásů.
Kromě takto předpřipraveného konce jsem ale jinak byl po celou dobu u kormidla, žádné skripty mě nikam nestrkaly, mohl jsem se pohybovat relativně volně a volit mezi řadou cest. Dobrou třetinu viděných nepřátel jsem nechal na pokoji anebo k jejich likvidaci využil alternativních způsobů - třeba bezkontaktní hacknutí jejich vlastní automatické střílny à la Syndicate. Nano oblek umí.
Během úvodní prezentace jsem se dozvěděl, že poprvé v sérii budete moci svírat a plnohodnotně užívat mimozemské zbraně. Sám jsem o žádnou nezavadil, ale kolega hrající vedle mě kdesi splašil jakýsi modře světélkující moždíř či granátomet či co. Opět, tohle krásně dokazuje rozsáhlost a variabilitu level designu Crysis 3, což po přímočařejší dvojce oceňuji.
Stejně tak oceňuji, že se v trojce nebudu mydlit jenom s ufounskými Cephy. Ostatně na nikoho jiného, než na normální vojáky, jsem při hraní nenarazil a moc jsem to užíval. Nástup nelidských nepřátel jsem ve všech hrách od Cryteku považoval za kazi*uka. Prophetovi je jinak forma antagonistů celkem buřt, je na misi zachránit zemi a odhodlán zlikvidovat všechny a vše, co mu stojí v cestě. Pomalu takový Psycho, který se mimochodem též vrátí.
Crysis 3 vyjde 13. února 2013 pro PC, Xbox 360 a Playstation 3.
rezervovat na Xzone limitovanou Hunter edici.
Závěrem si připomeňme jeden nezpochybnitelný fakt - Crysis 3 bude setsakramentsky pohlednou hrou. Když jsem poprvé viděl Crysis 1, bylo mi hned jasné, že jde o graficky nejkrásnější střílečkou pod sluncem. Dvojka zvedla laťku ještě výše, konkurenci opět nechala za sebou a trojka, běžící se vylepšeném CryEnginu třetí generace, ve výjimečné rodinné tradici pokračuje. Takhle detailní modely, efektní nasvícení a takhle vypiplané částicové efekty asi nikde jinde neuvidíte.
V životě jsem nehrál pohlednější FPS, ale na plnou verzi se těším i z jiného důvodu. Svobodná hratelnost originálního Crysis se vrací a spolu s ní i nano-predátor v hlavní roli.