Crysis 2 na PC
Zkušenosti s touto verzí i výhody oproti konzolím.
Jelikož jsme úterní recenzi museli dělat z X360 verze a nikoli z počítačové, tak se ke Crysis 2 nyní vracíme ještě speciálním rozborem PC verze, kterou už jsme si mezitím měli možnost zahrát. A to i z toho důvodu, že se množí fámy, že Crytek musel hru přizpůsobit méně výkonnému hardware konzolí a že to prý má být na vzhledu PC verze hodně znát. Což je v první části věty pravda, ale ve druhé již nikoli. Pokud by pak někdo křivdil Cryteku, že zradil a přesedlal i na konzole, musí si uvědomit fakt, že vývoj takové AAA hry typu Crysis 2 je velice drahý i časově náročný a konzole znamenají větší šanci na zisk. Ono je totiž vpravdě možné, že kdyby tvůrci pro dvojku nepřesedlali i na konzole, vůbec by Crysis 2 nemohli vydat, protože investoři by se podruhé už zdráhali financovat pouze PC projekt, zvláště po špatných zkušenostech s návratností prvního dílu.
Když se totiž ohlédneme zpátky k prvnímu Crysis, tak si jistě pamatujete, že tato hra byla na svoji dobu extrémně náročná, takže nešla na maximální nastavení prakticky hratelně spustit skoro na žádném tehdejším a volně prodejném standardním stroji. Na druhou stranu ale bezesporu přinesla obrovský posun v grafických technologiích, které posunula o notný kus dále. Původní CryEngine ovšem trpěl velmi špatnou optimalizací svého kódu, což se pak ukázalo na pozdějším datadisku Crysis: Warhead, který na stejném enginu díky druhotné optimalizaci běhal zpravidla o třídu lépe.
Tento přístup se ale nyní v CryEnginu 3 rapidně změnil. Tvůrci jej už od začátku navrhovali na míru současnému stavu hardware a nikoli na budoucí technologie, jako v případě jedničky. I díky tomu se mohl Crytek také vrhnout i na konzole, což s prvním enginem Crysis možné nebylo. Ten by ani jedna konzole prostě neutáhla. Z tohoto ovšem těží i současné počítače běžně dostupné průměrně movitým hráčům, které se v protikladu k prvnímu dílu mohou těšit z tentokrát již perfektní optimalizace a skvělého chodu i působivé grafiky na současných dostupných PC komponentech.
Současný výkonový náskok průměrného hráčského PC se tak nejen oproti konzolím, ale i oproti prvnímu Crysis odrazil v lepším hráčském zážitku a samozřejmě v jasně vylepšené grafice s plynulejším chodem. Což znamená, že PC verze stále zůstává nejlepší volbou ze všech platforem a pro Crytek zůstává i nadále PC bezesporu důležitou platformou. Však se podívejte na naše první srovnávací video, kde se porovnává PC verze (vždy vpravo) běžící v rozlišení 1280 x 720 bodů na nejvyšší ze třech nastavení grafiky (Extreme) střídavě proti oběma konzolím (nejdříve PS3, pak X360 - vždy levý výřez), i když zde velké diference nejsou moc patrné:
Podívejte se také na srovnávací galerii obrázků ze všech tří platforem.
Je ale smutné, že u firmy formátu Cryteku se smrsklo nastavení grafiky v PC verzi na pouhé tři přednastavené volby: High/Very high/Extreme, nic dalšího nelze nastavit. Tedy jen kromě volby rozlišení a synchronizace. Přitom je to velká škoda, větší přizpůsobení by si už kvůli dobré grafice zasloužilo mnohem více voleb. Konzolové verze zhruba odpovídají High nastavení u počítače, ovšem s tím rozdílem, že na PC se dále používá mnohem více dynamických stínů a světelných efektů i na tom samém nejnižším nastavení. Na konzolové poměry ovšem i tyto verze vypadají solidně, byť PC zase exceluje ještě mnohem propracovanějšími světly a vyššími geometrickými detaily LOD. Navíc PC verze vrací obecně vyšší framerate i rozlišení, což je ale u multiplatformovek skoro jasná věc.
PC verze navíc zcela odstranila velký nešvar na konzolích, což je doskakování textur, poplatné malému framebuferu obou konzolí. Na konzolích Crytek totiž použil speciální režim kontinuálního streamování textur do paměti z disku, což na PC verzi nenajdete. Na počítači se všechna potřebná data prostě rovnou ukládají do paměti RAM, což na konzolích samozřejmě kvůli malé paměti nelze a tím vznikají určité datové díry, které zaceluje neustálé načítání dat z disku. Tím PC verze nabízí pevný framerate bez kolísání, který Crytek na konzolích nedokázal zcela dodržet. Je tak docela zajímavé, že díky tomu i na PC má hra stále o něco rychlejší odezvu na ovládání joypadem, kde reakce na pohyby páček je o něco rychlejší a jemnější než na konzolích, kde je joypad primárním vstupním zařízením.
Je ovšem pravdou, že současný vývoj na tři platformy bez preference jedné z nich na úkor druhé se negativně projevil právě na PC verzi, a to sníženou kvalitou některých textur, které byly uzpůsobeny tak, aby je stejně zobrazovaly všechny tři platformy. Což znamená jistý kompromis. Podobně i na PC Crytek stejně použil méně kvalitní MSAA vyhlazování, jež bývá většinou doménou pouze xboxových mutací her.
Lepší vyhlazování nenajdete ani v nejvyšším Extreme nastavení grafiky, které díky tomu působí mírně rozplizle. Pro škarohlídy to je další důkaz toho, jak multiplatformní vývoj brzdí PC scénu. Nikoli ale kvůli konzolím, jako spíše kvůli usnadnění práce vývojáře. MSAA technologie totiž šetří zatížení grafické karty, kterou Crytek vytížil jinými počty, ale absence kvalitnějšího vyhlazování je na PC taktéž docela překvapivá.
Technologie Screen space ambient occlusion (SSAO) debutovala v podání Cryteku už v prvním Crysis. Nyní byla ještě důsledně přepracována, což konkrétně třeba znamená mnohem lepší podání vody, kdy např. vlny věrohodněji reagují na předměty ve vodě. Motion blur a efekt hloubky vzdálenosti (Depth of Field) jsou také na PC dosti výraznější, než na konzolích.
I když má Crysis na PC pouze tři nastavení grafiky, v jednom mu konzole hodně pomohly. Oproti jedničce je totiž až překvapivé, jak málo výkonný hardware potřebujete na dobrý chod Crysis 2 na počítači. Crytek byl donucen přizpůsobit software systémům se slabými grafickými kartami a chabou pamětí, což v jedničce nemusel. Ano, mluvím o konzolích, z jejichž omezení kupodivu nyní profitují právě majitelé slabších počítačů, na kterých by původní Crysis pořádně ani nerozjeli, zatímco dvojka na nich jede báječně.
Podle výrobce je minimální základ pro slušné hraní grafická karta alespoň GF-8800GT s 512 MB RAM. Tato karta vám stále dodá na nižší rozlišení kolem 1280 x 1024 při High nastavení stabilních 30-40 FPS. Pokud pošilháváte po HD rozlišení 1920 x 1080 na tu samou první volbu grafiky, stačí vám pak podle Cryteku karta s čipem GTX-260 nebo 8800GTX. Na Extreme nastavení pak počítejte min. s grafickou kartou typu Radeon HD-6970 nebo GTX-580.
Já mám ovšem vlastní zkušenosti s HW náročností ještě příznivější. Na své sestavě (C2D 3.0 GHz, GTX-260 896 MB RAM) jsem vyzkoušel všechna tři nastavení grafiky a na všech je hra slušně hratelná. Na nejvyšší Extreme volbu jsem překvapivě dostal stabilních 30 FPS, při čemž se dá relativně dobře hrát, ale lag myši a pohybu je už trochu znát. Na prostřední Very High nastavení mi Crysis jede už na 40-50 FPS, což je naprosto dostačující a pohodlné, přitom obrazová diference od Extreme je velmi malá a na první pohled kromě vyhlazování takřka neznatelná. Na nejnižší High volbu už mám snímkování trvale nad 60 FPS. Nejnižší volba grafiky je oproti vyšším dost znát, když např. zcela zmizí menší prvky prostředí v delší vzdálenosti, zatímco mezi dvěma nejvyššími už velké rozdíly nenajdete, snad až kromě výraznějšího vyhlazování v Extreme volbě.
Crysis 2 pak dokáže využít i čtyřjádrových procesorů, ale není to nutností, jak ostatně dokazuje moje zkušenost. Samozřejmě, maxima na Full HD dosáhnete s řadou procesorů Q6600 a lepší. Osobně tak můžu potvrdit, že je dvojka mnohem lépe hratelná na širší škále počítačů, než v tomto přísná jednička – ano, pokud máte slabší počítač, můžete za vaše lepší hraní poděkovat právě konzolím. Nicméně podle testů kolegů z anglického Eurogameru si pro maximální detaily při full HD rozlišení připravte dělo s Core i7 a grafikou na úrovni GTX-580, nejlépe v jejich nejvýkonnějších verzích. Takže Crysis 2 vypadá skvěle a je to takový technologický grál současného hardware, ale pohodlně hrát ji lze v pěkné grafice s odpovídajícím rozlišením i na průměrném herním PC současnosti, což je dobrá zpráva.
Každopádně lze Cryteku určitě vyčíst, že základní nastavení grafiky přizpůsobil na míru konzolím a nikoli počítačům, jak by se slušelo. Tři prosté volby mohou být pro někoho, kdo se rád vrtá v nastavení, velmi málo, i když už to lze různými neoficiálními způsoby obejít. Z podobného důvodu ve hře stále najdete pouze podporu DirectX9 rozhraní, takže jisté kompromisy lze na PC verzi i přes jinak výborný obrázek – z celé trojice jasně nejlepší – bohužel stále nalézt. Každopádně i přesto vypadá Crysis 2 na PC i v počítačové konkurenci výborně a díky nejmenší odezvě na ovládání se i nejlépe hraje. A to i na slabších sestavách, což osobně považuji za největší školu vývojářů a dobrý vklad do jejich budoucích her: posunování grafických technologií bez nutnosti extrémního hardware je výhra pro tvůrce i hráče. A právě současné druhé Crysis je v tomto směru vskutku na dobré cestě.