Skip to main content

Preview Company of Heroes 2

Zima zabíjí.

Léto je stále v plném proudu, ti, kteří se však na letošním Gamesconu nachomýtli k hratelné ukázce Company of Heroes 2, na sluníčko jistě zapomněli. Přivítala je totiž Východní fronta druhé světové války, jedno z nejkrutějších bojišť všech dob. A spolu s ním i staronová hratelnost s několika novátorskými prvky.

Myšlenka zavést hráče na Východní frontu vznikla v podstatě ještě dřív než datadisk Opposing Fronts. Relic však říkají, že plán byl již od začátku ten, že si tuto lákavou oblast nechají až na sequel. "Měli jsme spoustu nápadů, které přicházely jak z našeho týmu tak od fanoušků," tvrdí Greg Wilson, producent hry. "Nechali jsme se ovlivnit reakcemi lidí z našeho fóra a také skvělým modem Eastern Front. My sami jsme hardcore hráči a tak rádi sledujeme, co modaři dělají s naším enginem a hratelností." Členové týmu se navíc v říjnu 2010 vydali přímo do Ruska, aby prostředí nastudovali z první ruky.

Zachycení esence Východní fronty

"Hned na začátku vývoje jsme si uvědomili, že původní engine a herní mechaniky nám nedovolí zachytit onen zážitek, po kterém jsme se pídili, v plném rozsahu," vysvětluje game director Quinn Duffy. "Rozhodli jsme se je proto z velké části přepsat. Nejde o změnu jedné dvou zásadních věcí - je tu nespočet drobností, jež jsme na sebe navršili, aby po technologické a hratelnostní stránce splnila hra svůj účel."

Nelekejte se, dle prvních dojmů se hra hraje povětšinou tak, jak jsme zvyklí z jedničky. Vojáci zabírají důležité body na mapě, aby z nich čerpali requisition pointy, zatímco stavíte základnu a vysíláte nové jednotky do boje. Už žádné experimenty typu Dawn of War II, autoři se zkrátka snaží být co nejvěrnější originálu a vrátit známé šarvátky nevelkého počtu jednotek stojících tváří v tvář - a to ačkoliv se hra odehrává na megalomanských východních bojištích.

"Nehodláme zobrazovat boje tisíců jednotek," říká Wilson. "Nejde o velikosti bojiště, ale o zachycení esence jednotlivých armád. Německé jednotky byli elitní zabijáci, skvěle vycvičení a perfektně vybavení. Ruská armáda se skládala povětšinou z venkovanů, jimž byly do rukou dány zbraně. Toto chceme věrně zobrazit." Vzápětí však dodává: "Přesto jsme si pohráli s velikostmi jednotek a jejich chováním. Méně početní němečtí vojáci si po zadání rozkazu budou počínat mnohem organizovaněji než davy vyděšených a demoralizovaných Sovětů."

Zatímco Němci tak budou spoléhat spíše na speciální schopnosti, taktiku a technologie, Rusové se často uchýlí ke strategii udolání protivníka svými počty. Ve hře se navíc objeví i slavný Stalinův rozkaz č. 227 "Zpátky ni krok!", který se Relic pokoušejí zapracovat jak do single tak do multiplayeru.

Změny herních mechanik

Kromě změn na poli válčících stran se však dočkáme zcela nové technologie nazvané ColdTech, o níž jsme psali již v dřívějších novinkách. Vylepšený Essence Engine verze 3.0 dokáže nyní realisticky zobrazit projevy počasí tam, kde rtuť teploměru klesá až k -60 stupňům Celsia. Počítá s pohybem sněhu, vánicemi, zamrzáním i táním, či s prolamováním ledu. Veškeré toto chování ohrožuje jednotky.

Vojáci, kteří se dostanou na mráz brzy podlehnou hypotermii, tanky se proboří do zasněženého jezera. Každá vteřina hry se stává bojem o přežití. Nelze prostě vzít armádu a poslat ji na druhý konec mapy. Je nutné pečlivě volit cestu a neustále pomocí inženýrů rozdělávat polní základny s ohništi. Jedině tak udržíte své vojáky naživu. Dle prvních dojmů novinářů z el33tonline.com se tak úvodní hodiny hraní budete víceméně jenom potýkat s nepřízní živlů - až po několikerém opakování zvládnete překonat i nepřítele.

Podle tvrzení Comgadu (bývalého distributora THQ v ČR) bude Cenega hru lokalizovat do češtiny.

Díky nové herní mechanice True Sight jednotky pozbyly klasického rozhledu do všech stran. Nyní se Fog of War rozptyluje přesně podle toho, jak je utvářen terén - a stojí-li před vámi kopec, vojáci za něj zkrátka nevidí. To prý ve výsledku vytváří klaustrofobický zážitek plný strachu z toho, co vás čeká za dalším zákrutem cesty. I to však naučí nové taktice; brzy oceníte služby průzkumníků, kteří se v novém CoH stanou nedocenitelnou strategickou pomůckou.

Změn se nicméně dočkal i systém zabírání vlajek a čerpání zdrojů. Původně jste museli jednotce přikázat, aby zabrala daný strategický bod. Nyní se stačí dostat do blízkosti vlajky a podržíte-li oblast dostatečně dlouho, stane se vaší. To znamená, že budou o body sváděny mnohem lítější boje o to, kdo se k němu dostane blíže a zůstane naživu déle. Jakmile pak pozici zaberete, dostanete na výběr, jaký zdroj z ní chcete těžit.

To je rovněž důležitá změna, neboť zatímco minule byly některé body důležitější než jiné (palivo bylo mnohdy vzácnější než obyčejné requisition pointy) a bojovalo se hlavně o ně, ve dvojce připadá všem stejná důležitost - bude se tedy vždy zápasit o celou mapu. Zároveň pak budete muset těžení přizpůsobit své taktice a uvědomit si, jaký zdroj v dané chvíli potřebujete víc.

Sovětské kladivo

Na Gamesconu dostali hráči možnost vyzkoušet dvě mapy - bitvu Rzhev (známou jako "mlýnek na maso") a Bitvu před Moskvou. V první z nich šlo o malou mapu kde hlavní roli hráli pešáci, v druhé o velkou bitvu s mnoha strategickými body a jednotkami. Novináři zde dostali možnost okusit, jaké to je velet sovětským silám - a svorně konstatovali, že bude potřeba mnohem delšího času na to, aby si osvojili správné taktiky.

Základem ruské ofenzivy jsou vojáci nazvaní "conscript units", tedy oni zmínění venkované nahnaní do války. Ty lze využít jako levnou útočnou sílu, které je vždy dostatek - můžete je poslat jako mobilní štít do kulometné palby anebo s nimi doplnit zdecimované vojenské jednotky. "Je to strašlivé, ale pomáhá to zachytit, jak podobné boje vypadaly," konstatuje Duffy. "Sověti jsou jako kladivo - nebo spíše miliony kladiv, která bez ustání vráží do překážek."

Company of Heroes 2 pro PC vyjde začátkem roku 2013.

rezervovat na Xzone.

Těžký kulomet Maxim je dobrým příkladem takové taktiky, toto monstrum obsluhuje 6 lidí. Stejně tak slavné Kaťuše namontované na podvozky vozidel ZiS-6. Budete je muset držet daleko od nepřátel, ale za to se vám odmění neuvěřitelně brutální silou a často až absurdním rozptylem. A taková je prý i hra za Sověty: brutální, nepořádná, šokující.

Okolo Company of Heroes 2 je ještě stále mnoho nejasností, mnoho detailů, které čekají na odhalení. Ti, kteří měli šanci hru okusit, se však již nyní shodují na jednom: toto je jedna z nejnadějnějších RTS, které se na nás v současnosti chystají. RTS, u níž prý stejnou měrou pocítíte, že hrajete zábavnou hru, jako si uvědomíte atmosféru beznaděje a zoufalost účastníků bojů na Východní frontě. A to je pravděpodobně to, o co šlo autorům především.

První filmeček

Read this next