Colin McRae Rally série
Výlet do prachu a bláta.
Pokusy o co nejrealističtější simulaci chování vozidel v terénu se nesly ruku v ruce s pokrokem počítačové grafiky, resp. s přechodem na plně třírozměrný obraz. Ta v dřevních dobách interaktivního hraní nebyla vůbec možná vlastně až do příchodu výkonných počítačů a herních konzolí. Když se zamyslíte, tak vytvořit opravdu dobrou iluzi smyků na různých površích vyžadovalo od programátorů krapet více umu, než kupř. v tomto jednodušší silniční závody.
Jednou z prvních her, které se to podařilo na výbornou, byla Sega Rally Championship z roku 1995, vydaná nejprve jako hrací automat a posléze konverze na konzoli Saturn. Tu pak s mírným odstupem následovaly taktéž povedené tituly jako Screamer Rally, nebo první multiplatformové V-Rally z pera Eden Studios. Všechny tyto hry nezmiňuji náhodou, protože tehdy inspirovaly jednu firmičku z Velké Británie – Codemasters. Majíce dostatek zkušeností z vynikajícího počátku série TOCA Touring Cars Championship, Britové tušili, že je na trhu stále prostor pro fyzikálně založený simulátor rally, jenž by jízdu nebral tolik po arkádovsku, jako zmíněné hry.
A tak se zrodila série Colin McRae Rally. Při pohledu zpět se může zdát angažování pro ostrovany domácího pilota Colina McRae jako jasná věc, ale v té době kraloval šampionátu WRC Fin Tommi Mäkinen. V době finišování prvního titulu Colin McRae Rally v roce 1998 Mäkinen dobyl již třetí titul mistra světa v řadě za sebou. Je tak velmi pravděpodobné, že Codemasters s Mäkinenem vedli určitá jednání, ale Fin se nakonec rozhodl pro jiné vývojáře, kdy dostal také svoji ovšem méně úspěšnou hru.
Nicméně nakonec padla volba právě na Colina McRae, mistra světa z roku 1995, jenž se svojí Imprezou 555 dokonale zapadl do vznikající rally série, která tak rázem dostala nádech patriotismu a zaručený zájem fanoušků minimálně na domácím trhu. Nutno říci, že úspěch herní řady v devadesátých letech hodně pomohl seriálu WRC získat ještě více diváků, než tomu bylo dříve po skončení skupiny B.
Když pak „létající Skot“ McRae v roce 2004 opustil zaprášené volanty a začal se věnovat vlastnímu byznysu v motosportu, potažmo vývoji rally prototypu R4, Codemasters s ním i nadále počítali. To bylo pro britské fandy sympatické gesto. V domovské zemi Colina je tak dnes jen málo hráčů, kteří by Codemasters vyčítali, že se rozhodli pokračovat s Colinovým jménem i po tragickém úmrtí při havárii jeho soukromého vrtulníku. Nyní se blíží druhé výročí smrti tohoto výborného jezdce (15. 9.) a právě byl vydán i druhý DIRT, což je určitě dobrý okamžik ohlédnout se přes rameno a zavzpomínat si na celou Colinovu cestu herním světem.