Skip to main content

Colin McRae Rally série

Výlet do prachu a bláta.

Pokusy o co nejrealističtější simulaci chování vozidel v terénu se nesly ruku v ruce s pokrokem počítačové grafiky, resp. s přechodem na plně třírozměrný obraz. Ta v dřevních dobách interaktivního hraní nebyla vůbec možná vlastně až do příchodu výkonných počítačů a herních konzolí. Když se zamyslíte, tak vytvořit opravdu dobrou iluzi smyků na různých površích vyžadovalo od programátorů krapet více umu, než kupř. v tomto jednodušší silniční závody.

Jednou z prvních her, které se to podařilo na výbornou, byla Sega Rally Championship z roku 1995, vydaná nejprve jako hrací automat a posléze konverze na konzoli Saturn. Tu pak s mírným odstupem následovaly taktéž povedené tituly jako Screamer Rally, nebo první multiplatformové V-Rally z pera Eden Studios. Všechny tyto hry nezmiňuji náhodou, protože tehdy inspirovaly jednu firmičku z Velké Británie – Codemasters. Majíce dostatek zkušeností z vynikajícího počátku série TOCA Touring Cars Championship, Britové tušili, že je na trhu stále prostor pro fyzikálně založený simulátor rally, jenž by jízdu nebral tolik po arkádovsku, jako zmíněné hry.

První Colin McRae Rally - i po letech stále skvěle hratelné.

A tak se zrodila série Colin McRae Rally. Při pohledu zpět se může zdát angažování pro ostrovany domácího pilota Colina McRae jako jasná věc, ale v té době kraloval šampionátu WRC Fin Tommi Mäkinen. V době finišování prvního titulu Colin McRae Rally v roce 1998 Mäkinen dobyl již třetí titul mistra světa v řadě za sebou. Je tak velmi pravděpodobné, že Codemasters s Mäkinenem vedli určitá jednání, ale Fin se nakonec rozhodl pro jiné vývojáře, kdy dostal také svoji ovšem méně úspěšnou hru.

Nicméně nakonec padla volba právě na Colina McRae, mistra světa z roku 1995, jenž se svojí Imprezou 555 dokonale zapadl do vznikající rally série, která tak rázem dostala nádech patriotismu a zaručený zájem fanoušků minimálně na domácím trhu. Nutno říci, že úspěch herní řady v devadesátých letech hodně pomohl seriálu WRC získat ještě více diváků, než tomu bylo dříve po skončení skupiny B.

Nový DIRT 2 dokumentuje posun, kam se série dostala po 11 letech.

Když pak „létající Skot“ McRae v roce 2004 opustil zaprášené volanty a začal se věnovat vlastnímu byznysu v motosportu, potažmo vývoji rally prototypu R4, Codemasters s ním i nadále počítali. To bylo pro britské fandy sympatické gesto. V domovské zemi Colina je tak dnes jen málo hráčů, kteří by Codemasters vyčítali, že se rozhodli pokračovat s Colinovým jménem i po tragickém úmrtí při havárii jeho soukromého vrtulníku. Nyní se blíží druhé výročí smrti tohoto výborného jezdce (15. 9.) a právě byl vydán i druhý DIRT, což je určitě dobrý okamžik ohlédnout se přes rameno a zavzpomínat si na celou Colinovu cestu herním světem.