Cliff Bleszinski opouští Epic Games
Autor Gears of War a Jazz Jackrabbit potřebuje pauzu.
Jako blesk z čistého z nebe přišla zpráva, že Cliff Bleszinski, dříve vystupující pod pseudonymy Cliffy B či Dude Huge, opouští své domácí severokarolínské studio Epic Games. Namísto dlouhého veřejného dopisu na rozloučenou, jakých se nám nedávno dostalo od doktorů Zeschuka a Muzyky, se Cliff omezil na dva odstavce, kde samozřejmě děkuje všem spolupracovníkům ("Epic zaměstnává jen ty nejlepší."). Epic Games tak přichází nejen o jednoho ze svých nejvlivnějších designérů, ale také o svůj "ksicht" - posledních pár let bylo takřka pravidlem, že kde se řešil Epic, tam byl i Cliff Bleszinski.
Důvod? "[Hry] dělám od dob, co jsem teenagerem, a vyjma loňského roku jsem jel non-stop. Doslova jsem v tomto byznysu vyrostl, jak Mike [Capps] s oblibou říká. A teď, když už jsem dospělý, je čas na zaslouženou pauzu."
Zní to skoro jakoby Cliff zcela opouštěl herní branži, ale kdo sleduje jeho Twitter, četné výstupy nebo kdo se prodíral nedávným AMA na Redditu ví, že pro hry je zapálený jako málokterý vývojář, a že kolotoč blockbusterů, který jej povýšil na status menší celebrity, mu vyhovuje. A pokud ne, zatraceně dobře to maskuje...
Bylo by fér zmínit, že Cliff Bleszinski nemá na svědomí pouze steroidy poháněnou trilogii Gears of War, ačkoliv až ta jej vyšvihla na výsluní. Hry skutečně dělá odmalička, jeho prvotinou byla adventura The Palace of Deceit: Dragon's Plight z roku 1991 a mnozí z nás určitě hráli i jeho parádní králičí plošinovku Jazz Jackrabbit, která již vyšla pod křídly Epic Megagames. To se psal rok 1994. Jak s oblibou říkal, v mládí byl děsným geekem, který dokonce zažíval šikanu a ve věku plus mínus dvaceti let skoro nevycházel z domu, neb neustále kutil u sebe na počítači. Přitom dnes má sebevědomí, elánu a zkušeností na rozdávání, o tuze milé manželce-hráčce ani nemluvě. ;-)
Co dál? O Cliffovi teď nějakou dobu neuslyšíme, ale osobně bych si vsadil, že o něm ještě uslyšíme. Poslední rok, ne náhodou v době Skyrimu, Minecraftu či DayZ, obdivně a podezřele často mluvil o hrách s otevřenými herními světy a tzv. emergent gameplay. Emergent gameplay spočívá v tom, že vývojář dá hráčovi spoustu svobody, hráč tak může konat první poslední a ne jednou svými činy převeze samotného vývojáře, když vymyslí nějaký nový postup a následně se přirozeně pochlubí na internetu. Cliff k tomu má zajímavou teorii: "Existuje přímá úměrnost mezi kvalitou hry a počtem zajímavých videí na YouTube." To je přesně případ Skyrimu, Minecraftu a DayZ, jejichž hráči denně plní YouTube stovkami hodin videí, zatímco z lineárních Gears of War toho moc originálního nenatočíte.
Nasnadě je tedy otázka, zda třeba Bleszinski neodchází právě kvůli jeho touze udělat velkou povolnou hru, což se v jeho domácích Epic Games nemuselo setkávat s nadšením. Jde sice o jedno z nejelitnějších herních studií na téhle planetě, ale nejotevřenější hrou, kterou kdy stvořilo, byl původní Unreal z roku 1998. Ani sestavení nového studia v Baltimore, složeného z odpadlíků zbankrotovaných 38 Studios (autorů Kingdoms of Amalur: Reckoning), nemusí automaticky znamenat, že se chtějí pouštět do přímé konkurence se zmiňovanými "open-world" tituly.
Ale kdo ví! Konkrétně Fortnite už relativně svobodnou, ne náhodou minecraftí hratelnost obsahovat bude, ostatně možná právě z toho důvodu pro něj byl Cliff tak zapálený. A Gears of War: Judgment? Na něm dělají Poláci z People Can Fly, ovšem základní vize - přidat na příběhu, ubrat na svalnaté nabubřelosti - též ještě pravděpodobně pochází z hlavy Cliffa Bleszinskiho.
Za sebe tedy Cliffovi po dvou dekádách tvrdé práce přeji příjemný relax, děkuji za samopal s motorovkou a doufám v jeho brzký návrat mezi hráče. Jen aby to nebylo formou založení studia na tvorbu mobilních hříček…