Cities XL
Tahle planeta vypadá více než zabydleně.
Pokud jste fandy původní budovatelské hry City Life nebo její pozdější reedice City Life Deluxe, rozhodně zbystřete. Tentokrát se totiž vývojáři z Monte Christo rozhodli nedržet při zdi, ale přichází s něčím, co možná dokáže zastínit i dodnes neotřesitelnou pozici herní série SimCity. Jejich nový počin v podobě Cities XL disponuje novým konceptem budování především v multiplayerové části, nicméně ani klasický singleplayer nakonec nebude opomenut.
Nedávno uveřejněné demo, o kterém zde bude řeč, zpřístupnilo pouze online hru. Nejprve bylo potřeba provést bezplatnou registraci a následně přes e-mail dokončit aktivaci. Od prvního přihlášení jsem pak měl pouhých 7 dní na vyzkoušení hry. Metropole navíc nesměla mít více než 22 tisíc obyvatel a nebyly tu ani všechny typy budov.
První věcí, kterou musí každý nový hráč podstoupit, je tvorba vlastní postavy. Její vizuální podobu si můžete buď sami vypiplat s pomocí přiložených nástrojů, nebo vygenerovat. Druhá možnost je samozřejmě rychlejší a jednodušší, ale to, co v mém případě vytvářel generátor, bylo trochu přehnané (nevzhlední tlouštíci s fialovým čírem apod.), proto jsem raději sáhnul po vlastnoruční úpravě. I zde ale některé volby chyběly v důsledku omezení dema, např. jsem se nemohl stát ženou.
Na výběr jsem měl pouze výukový tutoriál a tzv. planetární herní mód v online režimu. K dispozici bylo celkem šest planet rozdělených podle toho, jakým jazykem se na nich dalo dorozumět (anglicky, německy či francouzsky). Komunikačním prostředkem mezi hráči je jednoduchý textový chat. Rozhodl jsem se pro anglicky mluvící planetu.
Bohužel většina volných lokací tu už byla zastavěna a to samozřejmě na těch nejlukrativnějších místech. Zbylá čtvrtina už představovala spíše jen horská nebo nehostinná prostředí, kde se hůře stavělo a kde byl nedostatek atraktivních zdrojů. Obtížnost těchto map byla hodnocena 85%, přičemž pobřežní lokace s dostatkem terénu a vysokou přitažlivostí pro turisty se držely na 65%.
V demu se vyskytovaly tři druhy map (ve finální verzi jich bude přes dvě desítky), které se neliší jen svým vzhledem, ale hlavně různými zdroji. Jsou jimi ropa, zemědělství, voda a atraktivnost pro turisty. Každý z těchto aspektů je hodnocen žádnou nebo až třemi hvězdičkami. Dopředu tak vidíte, jaké možnosti vám zvolená mapa může nabídnout a jakým směrem se má vaše výstavba vyvíjet.
Založení města bylo vcelku snadnou záležitostí a připomnělo mi dobu, kdy jsem hrával City Life. Jako první je potřeba umístit radnici a poté se už lze věnovat vámi navrhované struktuře. Členění je tradiční, a to na průmyslové, komerční a rezidenční oblasti, odlišené ještě podle hustoty osídlení. Nezbytností je vytváření pracovních příležitostí v průmyslovém či obchodním sektoru, jinak není moc důvodu, aby do vašeho města přijížděli noví obyvatelé. Vysoká nezaměstnanost je jako v reálném životě cestou k záhubě. Oproti minulé hře se zde už nevyskytují různě zaměřené sociální skupiny. Tentokrát je populace rozdělena do čtyř skupin podle svých schopností - od nekvalifikovaných dělníků až po elitu společnosti.
Největší pozornost jsem musel od začátku věnovat městské kase, jejíž prostředky se snadno rozkutálejí do všech stran, aniž by to město nějak viditelně pozvedlo. Jelikož byla má mapa bohatá na vodní zdroje a byla mírně přitažlivá pro turisty, snažil jsem se využít i těchto možností. Postavil jsem tedy pár menších hotelů a rovněž investoval do vodáren.
Zatímco turisté přijížděli sami od sebe, s přebytkem vodních zdrojů jsem si musel poradit sám a vstoupit na obchodní trh. Ten je tvořen nabídkou a poptávkou měst herní planety. Kromě chatu asi jediná možnost interakce (byť nepřímé) s ostatními hráči. V poptávkovém listě jsem si jednoduše našel nejvyšší nabídku, které jsem začal pravidelně dodávat vodu oproti příchozím platbám na můj účet.
Trhu lze pochopitelně využít i v momentě, kdy sami něco potřebujete. Například malé městečko si jen stěží může dovolit provozovat elektrárnu, takže se vyplatí nezatěžovat rozpočet velkou počáteční investicí a energii raději odebírat od sousedních měst od jiných živých hráčů. Zajištěním příjmů (do úvahy připadá i půjčka hotovosti) a nastartováním ekonomiky pak už nic nebrání tomu, aby město úspěšně rostlo a vzkvétalo.
Ve výsledku mě demo Cities XL sice dokázalo zaujmout, protože myšlenka planet plné živých hráčů budující svá města má opravdu něco do sebe, ale prozatím jsem z prezentace spíše zklamán. Zkušební verze byla natolik osekaná, že prostě nedovolila čerpat hlubší poznatky a vyvozovat nějaké závěry. Například tolik jsem se těšil, že si budu moci prohlížet a navštěvovat spousty měst vytvořených ostatními lidmi, ale ani tohle zde nefungovalo. Této asi nejočekávanější multiplayerové funkce se tedy opět dočkáme až v plné verzi, která vyjde již koncem tohoto týdne. V demu jsem si musel vystačit s prohlídkou ukázkového města připraveného vývojáři.
Kompletní galerii vytípaných obrázků z dema si prohlédněte zde