Skip to main content

Dojmy z Carrier Command

Jaká je česká směsice strategie s akcí ve stylu Battlezone?

Český Carrier Command je směsicí žánrů a zároveň poctou legendární, ale zapomenuté hry z osmdesátých let. Odehrává se v daleké budoucnosti na planetě Gaea. Jak mi vysvětlil jeden z tvůrců: "Carrier Command funguje ve třech rovinách. Strategické, taktické a akční". Středobodem celé hry je velitelská loď a hráč se vžívá do role jejího kapitána. To znamená, že se nikdy do akce nevydá přímo, protože sedí pěkně v teplíčku s kávičkou na stole ve velitelské místnosti na obří lodi. A odtud řídí veškeré vojenské operace. V ohrožení se octne pouze v případě, že na mateřskou loď zaútočí soupeř, což se ale asi často nestane.

Strategická část se odehrává na mapě světa, který z velké většiny tvoří oceány. Souboje se vedou o ostrůvky. Jedny jsou důležité pro své nerostné bohatství, jiné kvůli továrnám vyrábějícím vozidla. Ostrovům je možné přiřazovat vždy jeden druh zaměření. Princip vysvětluje vývojář takto: "Ostrov nejblíže protivníkovi je vhodné připravit na obranu, aby odrážel případné útoky. Druhý jsem označil za produkční, aby byla cesta nových jednotek na bojiště krátká, ale zároveň nedal soupeři šanci lehce získat má dlouho vyráběná vozidla a letadla. A poslední ostrov slouží pro těžbu surovin."

Carrier Command lze hrát kompletně ve strategickém módu. Vyrábíte jednotky, posíláte je do boje, nastavujete parametry produkce a těžby, přesouváte svou loď a útočíte na protivníka. Nicméně zobrazení strategické části je trochu spartánské, ale tak je to schválně. Kdykoliv lze přepnout do jakékoliv jednotky na mapě. V českém studiu Bohemia Interactive šli dokonce tak daleko, že když máte označenou nějakou jednotku, vidíte v levém dolním rohu bojiště z pohled jejích očí. Na monitoru to vypadá velmi efektně a i přepínání na ovládání daného stroje nemůže být jednodušší. Hráč vždy jen kliknul právě na okénko v rohu a hned seděl uvnitř dané jednotky.

Stejně jako lze ovládat celou hru ze strategického pohledu, je možné Carrier Command hrát pouze v akčním módu. Ostatní jednotky úkolujete pomocí rádiových příkazů, ale ve světle intuitivního přepínání mezi strategickým pohledem a akcí mi přijde tahle možnost trochu zbytečná. Není nic jednoduššího než naklikat příkazy všem jednotkám a přepnout se do té, která je vašemu srdci nejblíže. V momentě, kdy máte pocit, že ostatní nespolupracují jak mají, zase jedním tlačítkem velmi rychle skočíte do módu realtime strategie a uděláte pořádek. Umělá inteligence okamžitě převezme řízení právě opuštěného vozidla.

Při pohybu na bojišti nicméně nečekejte žádnou pomoc ve smyslu automatického zaměřování, jak mi vysvětlil autor: "Chtěli jsme dosáhnout pocitu, jako byste hráli sci-fi, která se ale řídí pravidly první světové války." Pravda je, že už takhle byl Carrier Command nejsložitější hrou, kterou jsem poslední dobou viděl a přidání dalších možností by jí asi moc nepomohlo. Díky jednoduchému ovládacímu schématu v akční části nemusíte u žádné jednotky přemýšlet, jaké mačkat klávesy, ale ihned víte, co dělat.

Taktická část zahrnuje vybavení vaší lodi a rozsáhlé možnosti modifikace jednotek. Vývojář mi to ukázal na příkladu vozidla, které bych přirovnal k obrněnému transportéru. Na výběr bylo z několika druhů pancéřování a právě jeho tloušťka ovlivňovala další vybavení. S lehkým ochranným pláštěm byl transportér rychlejší a obratnější, ale zase nemohl nést silnější zbraně. Prý je dobré se před každým útokem připravit na specifické podmínky panující na ostrově nebo na protivníky, kteří na něm čekají. V ten moment jsme nahráli pozici, kdy naše loď vypustila tank u zasněženého pobřeží. Jenže na takové podnebí nebyl stroj připraven a byl prakticky neschopen pohybu. Po zledovatělém povrchu se bezmocně klouzal a byl vydán napospas nepříteli.

Stejně jako s různými nástrahami v boji, je potřeba počítat i s vlivem času. Celá hra běží v reálném čase, dynamicky a pravidelně se mění denní doba i počasí. Výroba jednotek trvá určitou dobu, stejně jako jejich následný přesun mezi ostrovy. Je nutné přemýšlet daleko dopředu, aby vás nezaskočil nepřítel útokem na nechráněný ostrov a aby dorazily posily v momentě, kdy se vy chystáte zaútočit na jeho. Stejně tak je občas dobré odložit útok na později, například panují-li pro vás nepříznivé povětrnostní podmínky nebo denní doba.

Plná verze Carrer Command: Gaea Mission pro PC vyjde letos v září.

předobjednat zapojením se do betatestu

Carrier Command bude obsahovat multiplayer i kampaň pro jednoho hráče. A pouze v ní se párkrát dostanete i do kůže jednotlivých vojáků, což v bitvách více hráčů možné nebude. Tvůrce načetl misi, kdy bylo nutné vypnout energetický štít kolem velícího centra. Následně by na něj mohla zaútočit loď raketami, zničit ho a tím získat kontrolu nad ostrovem. V této fázi už bylo vidět, že Carrier Command je především o vozidlech a pohledu na terén z větší perspektivy, protože pěší mise v předváděné verzi vypadala otřesně. Nicméně úkoly se dají plnit buď přímočaře nebo záškodnicky.

Poslední trailer

Celou dobu jsem měl na jazyku jediné slovo - Battlezone 2. Nevím, jestli si pamatujete na tuhle pecku z roku 1999, která kombinovala právě realtime strategii s přímým ovládáním vozidel a možností běhat po bojišti jako voják. Carrier Command sice staví na jiné značce, ale herní zážitek bude velmi podobný. A z toho, co jsem viděl, se máme na co těšit. Bohemia Interactive nevydává tituly pro občasné hráče a i když tenhle nebude z jejích nejsložitějších, vypadá díky desítkám taktických a strategických možností nadějně.

Read this next