Preview Call of Duty: Black Ops 2
Vedlejší mise ovlivní nelineární děj a strategický režim.
Ať jste se ve vytrvalé šuškandě na téma Call of Duty: Black Ops 2 v posledních měsících dočetli cokoliv, dnešní kompletní odhalení hry překvapilo i insidery. Ano, podíváte se do budoucnosti, ale bez laserů a vesmírných raket. Ano, za příběhem stojí renomovaný scénárista (konkrétně David Goyer, autor příběhu filmu Batman začíná), ale Black Ops 2 nesjednocuje všechny světy Call of Duty do jednoho univerza. Ano, jde o přímé pokračování, ale zasazené do více časových rovin. Takže na úvod raději zapomeňme, co jsme vlastně ty poslední týdny řešili.
Dvě časové roviny
Část Black Ops 2 bude zasazená do osmdesátých let, kdy jako hrdina Alex Mason za vrcholící studené války okolo roku 1980 sledujete vzestup teroristy Raúla Menendeze - bývalého vojáka, který se v Afghanistánu ideologicky obrátí proti Spojeným státům a začne plánovat důmyslnou sérii útoků, jež pak vyvrcholí teprve v "současnosti" roku 2025. Menendezovi se útoky na čínskou burzu a napadením Los Angeles podaří vyvolat válku mezi Spojenými státy a Čínou, a před dalšími šílenostmi jej může zastavit jediný muž: Alexův syn David Mason.
Podstata konfliktu se tentokrát točí kolem REE, takzvaných cenných minerálů, z nichž se vyrábí vše od mobilních telefonů po obrazovky, laptopy, větrné elektrárny až po řízené střely a bezpilotní letouny. Autorům hry se zalíbila myšlenka, že zatímco se svět zbavoval závislosti na ropě, vytvořil si novou závislost na surovinách, které jsou ale k nalezení pouze v Číně (ve skutečnosti se k tématu REE již nyní s obavami vyjadřuje například prezident Obama-pozn.ed.). Proti Číňanům se kromě dvou kluků Masonovic postaví i seržant Frank Woods, jedna z postav, které dosavadní události Call of Duty přežily a jenž má celý příběh Black Ops 2 už jako sentimentální stařík v důchodu retrospektivně vyprávět.
Eskort prezidenta z Los Angeles i koně proti helikoptérám
A je tu samozřejmě i terorismus. Až budete se svými parťáky Harperem a Nelsonem eskortovat amerického prezidenta do bezpečí během překvapivého útoku na Los Angeles, který extremisté zosnovali hacknutím se do ovládacích panelů bezpilotních letounů, budete si kvůli robotům a autopilotovaným vznášedlům neodmyslitelně připadat jako v Terminátorovi 2. Jen v průběhu jediné mise rozdrtíte celé budovy pod koly robotického tanku, s puškou v ruce odkráglujete několik desítek nepřátel a pak se v letounu vznesete vysoko do oblak. Zřejmě docela adekvátní příklad toho, jak bude vypadat běžná mise v Black Ops 2.
S historickými levely vývojářům z Treyarchu pomáhal veterán afghánské války, plukovník Oliver North, který dnes moderuje televizní pořad na Fox News a autory inspiroval například k misi, v níž se střetnou koně s helikoptérami (to není vtip). U levelů odehrávajících se v budoucnosti museli v Treyarchu zapojit trochu fantazie: naštěstí veškerá technologie z Black Ops 2 už dnes nějakým způsobem existuje, jen ne v tak mobilní podobě.
Grafika Black Ops 2 bude vylepšená, slibují Activision
Vojenské hračky budoucnosti
Klíčovou zbraní ve hře bude například odstřelovačka s hledáčkem, který funguje jako skener na letištích: na základě skenování jakýchsi milimetrových vln a jejich odrazu v prostoru vám dovoluje dívat se přes zdi a dokonce i přesně zaměřovat přes různé typy povrchu (rozhodně dřevo, slabší zdi, někdy možná i beton).
V blízké budoucnosti roku 2025 si musíte zvyknout na to, že vojáci mají na ruce počítačový panel, jímž lze zažádat například o leteckou podporu a ihned ji nastavit waypointy, a také malé odpalovače raket a la Iron Man. Už po pár minutách ve hře si osvojíte nový reflex: útoky bezpilotních letounů představují tak strašlivou zkázu, že o jejich zlověstném pištění se vám bude zdát i po nocích.
Vedlejší mise ovlivňující nelineární dějovou linku a strategický režim
Ta hlavní novinka Black Ops 2 se ale jmenuje Strike Force a jde o vedlejší mise, které přímo ovlivní hlavní dějovou linku. Podle toho, jak si v nich budete vést, můžete například včas stopnout Raúla Menendeze anebo podstatně ovlivnit, kam až zajde konflikt mezi Čínou a Spojenými státy. To, že ve vedlejší misi neuspějete, neznamená konec hry - jen třeba přivodíte smrt důležité postavy a v každém pádě dojdete k rozdílnému konci hry (a budete mít alespoň o důvod víc, proč si Black Ops 2 okamžitě zahrát znovu).
V rámci misí Strike Force půjde ovládat jednoho vojáka, celou skupinu (jasná inspirace Ghost Recon: Advanced Warfighter), ale třeba i tank C.L.A.W. a bezpilotní letoun VTOL. Anebo si odzoomujete a vše budete jen komandovat z taktického módu Overwatch, a v takovou chvíli se Black Ops 2 promění v docela normální strategii. Přepínání mezi tanky a vojáky má být pro úspěch mise klíčové a styl hraní to změní, protože všechny vozidla i letouny se ovládají výhradně z pohledu první osoby.
V praxi to vypadá asi tak, že uprostřed příběhové mise naleznete "hotspot", hra se vás zeptá, zda chcete danou misi přijmout, a už budete v tom. Konkrétně například v levelu, odehrávající se v Singapuru, kde je třeba hacknout tři elektronové lasery a uvolnit tak průlet pro vaše letectvo. V jiné misi zažijete útok na přístaviště a potopíte obří válečnou loď.
Technické zákulisí
Black Ops 2 poběží na aktualizovaného verzi starého dobrého enginu z předešlých dílů Call of Duty. Zlepšily se však obličejové animace, díky motion-capturingu se postavy i zvířata (zase ty koně) prý hýbají o fous lépe a celkové podobě hry napomáhá i nový model nasvícení.
Call of Duty: Black Ops 2 vyjdou 13. listopadu 2012 pro PC, Xbox 360 a PlayStation 3.
rezervovat na Xzone
Z multiplayeru zatím Treyarch ukázal pouze mapu v Jemenu a level Aftermath, zasazený ve zničeném Los Angeles, kde se budete moci orientovat například dle kavárny nebo vchodu do hotelu. Síťová část hry má obsáhnout chytřejší trénink pro začátečníky a celkově povzbudit nástup Black Ops 2 na scénu elektronických sportů. Samozřejmě se vrátí i oblíbený mód se zombíky, ale to je v tuhle chvíli asi vše, co víme.
Netřeba však zoufat. Black Ops 2 je masivní hra a pracuje na ní přes 250 zaměstnanců jen v samotném Treyarchu, dalších padesát pak externě na klíč. Vývojáři zpřístupňují své materiály všem dalším autorům, kteří pak dodávají grafiku či celé části kódu, a celkově tak vzniká obří projekt, o němž v dalším půl roce budeme slýchávat denodenně. Tohle není konec jednoho preview, to je jen začátek půlroční mediální masáže. Do listopadu už ani jeden den klidu.