Bývalý šéf EA píše, v čem nesmějí nextgen konzole zklamat, aby uspěly
Výčet potenciálních hrozeb, kde mohou výrobci pochybit.
Sám o sobě tvrdí, že na mobilu něco hraje denně, často paralelně s děláním něčeho jiného. Dokonce se prý budí uprostřed noci, aby si něco chvíli zkusil na svém iPhone nebo Galaxy S4, v čemž se prý nevymyká studiím. Přesto je John Riccitiello, navzdory všem varujícím hlasům z okolí a klesajícím prodejům dle auditů NPD, silně přesvědčen, že next-gen konzole mohou zabodovat i při nynějším rozmachu mobilních a tabletových her. Myslí si to, protože v obýváku, který je stále hlavním zábavním centrem jeho domu, půjde o úplně jiný zážitek. A velké nextgen hry budou vyžadovat veškerou jeho pozornost, jinak by se v nich asi nikam nedostal (na rozdíl od mobilů, s nimiž lze blbnout třeba i při sledování televize nebo na cestách a netrestají ho za to).
Čtyřiadvacet hodin před slavnostním odhalením nového Xboxu sepsal bývalý šéf EA zajímavý tématický článek pro Kotaku, v němž nabádá Sony a Microsoft, co by neměli pokazit, pokud chtějí uspět s nadcházející generací konzolí v mnohem tvrdší konkurenci než v minulosti a pokud chtějí naplnit očekávání všech, která jsou abnormálně vysoká.
Podle Riccititella by si výrobci Xboxu a PS4 měli předně uvědomit, díky komu se dostali tam, kde jsou nyní, a soustředit se proto především na hráče. Nepodlehnout lákadlu, aby konzole uměla úplně všechno či snad nahradila všechna ostatní zařízení v domácnosti. To by sice na jednu stranu vypadalo lákavě v oslavném titulku z New York Times, kterým by se pak dalo pyšnit. Ale současně pak hrozí nepřehlednost uživatelského rozhraní, které by muselo být navrženo i pro někoho jiného než pro hráče, kteří se v něm snadno ztratí. Preferuje slogan "je to hlavně o hrách".
Po Sony a Microsoftu žádá, ať s příchodem nextgenu nabídnou hráčům zážitky, jaké tu ještě nikdy nebyly, a to nejen ve zlepšené grafice, která je však částečně důležitá také. Protože se doba neustále zrychluje, o úspěchu konzolí na trhu se dle bývalého šéfa EA rozhodne maximálně do jednoho roku, ne-li do pár měsíců (rozdíl oproti době před osmi lety, kdy na to každý výrobce měl mnohem více času). Xbox a PS4 prý musejí přinutit miliony hráčů, ať si jdou stoupnout do fronty na půlnoční prodej, ne ať vyčkávají, jak situace dopadne (zjevná narážka na Wii U). S tím však souvisí i hrozba nedostatku kusů konzolí při uvedení, což se dle jeho názoru dá vyřešit jedině investicí do potřebných výrobních kapacit, aby šlo mít odbyt 5-10 milionů kusů za úvodní měsíc po vzoru Apple či Samsungu.
John Riccitiello ve svém článku na Kotaku upozorňuje i na citlivou otázku správného stanovení ceny, protože éra, kdy PS3 začínala na 600 dolarech, dávno skončila. Potenciální zájemci prý nesmějí ani na moment spekulovat, jestli si za ty samé peníze nemají raději koupit Apple TV či jinou novou technologickou hračku. Chybou by prý bylo i vystavění různých DRM schémat a obstrukcí, která mohou v dlouhodobém horizontu odrazovat od koupi. Nextgen konzole prý uspějí jedině tehdy, pokud nabídnou unikátní propojený zážitek či využijí cloudové funkce, které tu při uvedení PS3 a X360 ještě neexistovaly. Avšak současně nesmí být limitován nějakou protipirátskou ochranou, nutností opakované registrace/přihlašování nebo nějakých zábran otravujících v běžném používání. Volá i po hladkém propojení s iPhonem či automatickém stahování nových zážitků na pozadí, zatímco on v noci spí, aby ráno dostal dynamicky odlišnou hratelnost.
Pokud těmto všem zmíněným překážkám i pokušením Sony a Microsoft odolají, věří šéf EA, že konzolové hraní opět vzroste a může koexistovat s odlišnými mobilními hrami.