Brian Fargo: Vydavatelé zdražují hry o 35 procent
O nerovném vztahu s vývojáři promluvil odvážlivec.
S rozmachem komunitou financovaných projektů, jako je adventura Tima Schafera či Project CARS, se čím dál více lidí pouští do tvrdé kritiky vztahů mezi vývojáři a vydavateli. Nejhlasitěji mluví samozřejmě ti, kteří jsou díky vybraným penězům od fanoušků za vodou a vědí, že vydavatele už pro svou práci nebudou potřebovat. Jako Brian Fargo, který pro své postapokalyptické RPG Wasteland 2 vybral přes 1,6 milionu dolarů, přestože o něj žádný z vydavatelů neměl zájem (podrobnosti).
"Přítomnost vydavatele na projektu zdražuje celkové náklady na tvorbu hry minimálně o 25 procent. Někdy to je až o 35 procent, protože dosazují své drahé lidi na pozice jako výběr dabérů či zvukařů, kde utrácejí mnohem více, než je potřeba," řekl v otevřeném rozhovoru pro Ripten. Už ale nedodal, že vydavatelé berou na svá bedra odpovědnost s často riskantními investicemi do nákladného vývoje her.
Podle Farga bychom neuvěřili historkám, které se přihodily v napjatém vztahu mezi vývojářem a vydavatelem. "Pokud je nějaká hra plná chyb, obvykle za to nemohou vývojáři. Ti vám nikdy neřeknou, že to neumí nebo nechtějí opravit. Bývá to vina vydavatele, který zajišťuje testování," pokračuje ve své nespokojenosti poměrů v herním průmyslu.
Paradoxně, Brian Fargo je zakladatelem vydavatele Interplay, který před deseti lety zkrachoval. Od té doby působí ve firmě InXile Entertainment, známé hlavně díky The Bards Tale z roku 2004. Naposledy vloni vyrobil neúspěšnou fantasy akci Hunted: The Demon's Forge pro Bethesdu (Metacritic průměr 61%).
Obsidian dnes potvrdil, že se svým novým projektem půjde rovněž žádat o peníze na Kickstarter. Naposledy je vypekla Bethesda nevyplacením bonusů (nebo podílů ze zisku) za Fallout: New Vegas kvůli nedosažení na cílené průměrné skóre 85% na Metacritic (chyběl jim k tomu jediný bodík!).