Tipy pro přežití v Borderlands 2
Snůška rad pro začínající lovce pokladů + easter eggs.
Jak už jsme pravili v nadšené recenzi (9/10) či videorecenzi, Borderlands 2 jde proti dnešnímu zjednodušovacímu trendu a ponouká větší výzvu, než tři roky starý originál. Proto by se začínajícím "vault hunterům" mohla hodit následující snůška tipů a triků (a snad ne keců), které pomohou zejména s prvními pěti až deseti hodinami hraní. Spousta rad by se dala vztáhnout i na první Borderlands, takže kdo má zkušenosti s jedničkou, může se z fleku považovat za problematiky znalého a čeká jej mnohem suverénnější rozjezd.
Záměrně se tu nehodlám věnovat glitchům umožňujícím duplikaci vybavení, eridia a peněz, protože kazí hru. A také nebudu detailně rozebírat čtveřici hratelných tříd (pátá přijde formou DLC 16. října), neb jsou dobře rozebrány v samotné hře. Jen si dovolím přihodit, že chystáte-li se na sólo jízdu, bez živých parťáků v rámci skvělého kooperativního režimu, je dle mého nejlepší volbou Commando. Umí totiž kdekoliv na bojišti vysadit automatickou stacionární střílnu, která jej kryje, sama pálí a hlavně odlákává pozornost nepřátel, takže rázem jste na bojišti vlastně dva. Podobně diverzifikovat nátlak nepřátel ovšem umí i Assassin, který vyšle mezi nepřátele svůj hologram.
Bez vedlejších questů to není ono
Pokud si k Borderlands 2 sednete s tím, že splníte hlavní dějovou linii a šmitec, děláte ohromnou chybu. Jednak přijdete o některé z nejvtipnějších herních momentů za poslední léta - zdejší nepovinné úkoly jsou neskonale variabilnější a zábavnější, než minule (a než skoro kdekoliv jinde). A jednak během plnění těch hlavních úkolů budete často končit pod drnem, protože budete na příliš nízké úrovni. Proto se před každou ústřední misí vyplatí věnovat čas plnění všem sidequestům a tím pádem sbírání zkušeností, což následné posouvání v ději udělá citelně příjemnějším.
Mimochodem: nezapomínejte, že váš deník umí úkoly příhodně řadit podle obtížnosti, přičemž i "normal" znamená, že vás během něj, na rozdíl od prvního dílu, bez větších problémů sejmou.
Životně důležité živelné zbraně
Jedná se o tzv. "elemental weapons", které namísto klasických olověných projektilů střílí projektily výbušné (explosive), ohnivé (fire), elektrické (shock), žíravinové (corrosive) a, ehm, špinící (slag). V nabídce je mají všichni výrobci zbraní vyjma značky Jakobs a fungují vlastně jako takoví vaši Pokémoni - jeden typ živelné munice je zvlášť efektivní proti jednomu typu nepřátel. Objevovat se začnou až po dosažení určitého levelu (fire na 7. úrovni, explosive na 9. úrovni, shock na 11. úrovni, corrosive na 13. úrovni a slag na 15. úrovni). Jasně, takhle to fungovalo už v jedničce, ale ta, vzhledem k nižší obtížnosti, vás vlastně vůbec nenutila správnou volbu vybavení řešit, ledaže jste jeli už těžší Playthrough 2. I zde platí, že opakované hraní klade na efektivní využívání zbraní ještě větší důraz.
Konkrétně to funguje následovně. Ohnivé zbraně jsou nejúčinnější proti klasickým lidským nepřátelům a také varkidům, obřím broukům vyskakujícím ze země. Elektrické zbraně dělají největší potíže nepřátelům se štíty, neb se ze všech nabízených typů munice nejlépe provrtávají energetickým brněním. Žíravinové zbraně přijdou poprvé ke slovu na Rolandově záchranné misi - právě plechoví nepřátelé nemohou kyselinu vystát. Nakonec nové "špinící" zbraně fungují v prvé řadě jako zeslabovače, když nepřátele obarví na fialovo a o nějakých 30 až 50 procent sníží jejich obranyschopnost. V ten moment se pak mohou hodit třeba právě výbušné kvéry, které jinak ničí Achillovu patu neodhalují.
Rozhodně bych tedy doporučoval nosit u sebe vždy aspoň jednu ohnivou, elektrickou a žíravinovou zbraň. Cokoliv navíc je příjemným bonusem, zásadní ovšem je, že správný druh zbraně proti správnému druhu nepřátel vám výrazně ulehčí život a také ušetří munici. Tím spíš, že živelné zbraně po zásahu často působí po dobu několika dalších vteřin dodatečné zranění.
Paběrkujte. Protože eridium
Tahle rada je možná nošením dříví do lesa, ale vážně - otevírejte každou bednu, truhlu, skříňku i kadibudku. I kdybyste měli munice přes hlavu a byli si jistí, že žádný lepší kvér tady nenajdete. Co totiž v nuzných krabičkách najít můžete, je eridium, vzácná surovina (v jedničce nebyla), kterou můžete s pochybným obchodníkem ve městě Sanctuary směnit za permanentní vylepšení vaší postavy.
Většina upgradů se týká zvýšení kapacity zásobníků, já bych ovšem na úvod aspoň dvakrát doporučil navýšit nosnost batohu. Záchranné mise Claptrapů totiž v Borderlands 2 už nejsou a není nic otravnějšího, než v průběhu lovecké práce neustále žonglovat s nově nalezeným vercajkem a přemýšlet, který vyhodit a který si ponechat.
Paběrkujte! Ale ne vše
Jde o lootovací hru. To znamená, že snad z úplně každého zabitého bídáka vypadne něco. Cokoliv. Většinou peníze a munice, ty berte vždy. Často také nové zbraně, které jsou ovšem v 90% případů horší, než vaše současné. Abyste si ušetřili neustálé ježdění v inventáři, obrňte se silnou vůlí a řekněte si, že prostě nebudete sbírat kvéry, které mají nižší hodnotu, než vaše současné. Akorát byste je později stejně z batohu vyhazovali. Využijte toho, že již na zemi vidíte všechny jejich statistiky, a na zemi je také nechte ležet. Zvlášť ty nejslabší a nejobyčejnější s bílým nápisem.
Granát, nejlepší přítel člověka
Nebo aspoň lovce pokladů. Skutečně, granáty jsou zde, co do udělovaného poškození, často mnohonásobně silnější, než střelné zbraně a vlastně nepamatuji hru, kde bych jejich služeb využíval s takovou radostí i frekvencí. Nezapomínejte navíc, že zde existuje celá řada druhů. Mně osobně se nejvíce osvědčily MIRV - po prvotní explozi se granát rozprskne na mnoho dalších, které působí dodatečné masivní zranění. Skvěle se hodí nejen proti skupinkám nepřátel, ale i proti jednotlivým bossům, kterým vykousnou klidně třetinu hitpointů.
Dobrosrdečný Michael Mamaril
Michael je lovcem pokladů jako vy, ale na rozdíl od vás je nezištným dobrákem. Jak se to projevuje? Pokaždé, když se vrátíte do města Sanctuary a zajdete za ním, se s vámi podělí o nějaký nový kus vybavení. A ne ledajaký - často jde modře zbarvený kus vercajku, což už něco znamená. Jen je občas trochu problém Michaela najít, protože se náhodně pohybuje mezi deseti místy v celém městě. Včetně interiérů jako Moxxi's, Scooterova garáž nebo Zedova klinika. Poznávacím znamením jsou černé vlasy, sluneční brýle, červená vesta s červenou mikinou a džíny.
Kryjte se a držte si odstup
V Borderlands 2 není zakomponovaný krycí mechanismus, jde přeci o first-person akci a těm podobné výmysly nesvědčí. To ovšem vůbec neznamená, že byste se nemohli krčit za bednami a jakýmkoliv jiným harampádím. Vlastně byste měli! Aspoň do té doby, než se vám obnoví štít. Jen pozor na psyhouše a Goliathy (druhým jmenovaným ustřelte hlavu, oni pak půjdou i po svých), kteří zásadně bojují tělo na tělo a je jim jedno, že je už z půl kilometru oklováváte sniperkou.
Sniperku si mimochodem obstarejte co nejdřív, třeba po cca dvou hodinách hraní vám jednu slušnou nabídne Sir Hammerlock coby odměnu za splnění questu. Prostředí v Borderlands 2 jsou rozsáhlá a ostřelování nepřátelských bašt z dálky vám ulehčí práci. Obdobně se dají užít i zdejší ozbrojené vehikly. Než někam vtrhnete po svých, zkuste osazenstvo co nejvíce oslabit zvenčí, díky neomezeným muničním zásobám na vozidlech je to dávačka.
Tři stromy schopností, "badass ranking" a akční skilly
Ještě jednou: TŘI stromy. Ne jeden, ne dva. A musíte mezi nimi po otevření menu přejíždět zleva doprava. Ono to může znít neuvěřitelně, ale třeba můj kooperační parťák, nejmenovaný šéfredaktor časopisu Score, si zastíněného třetího stromu se skilly všiml až někdy v půlce hry a shodou okolností šlo o strom, který skýtal velice důležité schopnosti pro jeho třídu assassina. Až jsem mu ty nářky, že Zer0 je jakožto hratelná postava nepoužitelná, málem uvěřil... :-)
Stejně tak byste neměli zapomenout na v menu schovanou záložku "badass ranking". Jde o přepracovaný systém dílčích výzev z minula, jejichž plnění vás zásobuje haldou bodíků, za něž si následně můžete malinko (v řádu desetin procent) vylepšit jednu ze čtrnácti vlastností. Namátkou rychlost střelby či přebíjení, přesnost zbraní, kapacitu štítu, maximální zdraví apod.
A když už jsem u toho zapomínání, do třetice všeho dobrého připomenu fakt, že každá ze čtyř hratelných postav má svůj ikonický "action skill", který lze využít vždy pouze jednou za čas, ovšem vždy k velkému úspěchu. Nic nezamíchá kartami více, než ve správný okamžik aktivovaný berserk mód Gunzerkera nebo vyhozený stacionární kulomet Commanda.
Kooperativní režim je super, ale jen s vyrovnanými parťáky
Pokud můžete, dejte si Borderlands 2 v coopu. Hra je pak správně obtížnější a, budete-li se kolegiálně dělit o loot a vzájemně se podporovat, také zábavnější. Ovšem jenom v případě, že hrajete s parťákem na stejné úrovni. Pokud se připojíte ke kámošovi, co je o dvacet levelů níže, budete se dloubat v nose. Pokud se připojí on k vám, bude k ničemu. A ani jedno není zábavné. Více o pozitivech i negativech kooperativního režimu v recenzi.
Dark Souls, Minecraft a další easter eggy
Borderlands 2 vyšly minulý týden pro PC, PS3 a X360.
rezervovat na Xzone.
Gearbox je veselá a hravá kopa. Takže snad ani nemůže překvapit, že Borderlands 2 je plné tajnůstek a odkazů na všemožné ostatní hry, filmy, seriály, osobnosti apod. Konkrétně Dark Souls se vám připomene v Caustic Caverns, kde u ikonického táboráku sedí duch a vedle něj rytíř, shodou okolností pojmenovaný Solitaire. Vzpomínáte na bláznivého Solaira? Video naleznete zde.
Ještě propracovanější vzdání holdu se dočkal švédský fenomén Minecraft. Easter egg se také nachází v toxických Caustic Caverns a obsahuje zničitelné bloky, creepery (včetně jedné badass variace), eridium a dokonce kostičkový skin. Tady je odkaz na video, včetně zachycené cesty kolem podzemních kolejí.
Jo a mimochodem, když budete dorážet na NPC v Sanctuary, možná od nich uslyšíte skyrimovské "I used to be a adventurer like you, until I took a bullet in the knee." A mnoho, mnoho dalšího... Stačí jen mít oči a uši otevřené. A po ruce čtečku QR kódů.