Skip to main content

Bojujme proti monopolizaci PC hraní od Microsoftu, vyzval zakladatel Epicu

Co mu vadí na UWP ve Win10?

Člověk, který s Microsoftem dlouhá léta úzce spolupracoval na exkluzivní sérii Gears of War, dnes otevřeně vyzval k boji proti jeho novým praktikám týkajícím se PC hraní. Tim Sweeney, spoluzakladatel Epicu a hlavní programátor nejrozšířenějšího Unreal Engine, napsal v komentáři pro britský list The Guardian toto:

"Nová iniciativa Universal Windows Platform (UWP) je zatím nejagresivnější snahou Microsoftu o monopolizaci hraní na PC. Pokouší se prosadit svůj uzavřený ekosystém, aby si pro sebe uzurpoval distribuci produktů přes Windows Store a veškeré ecommerce aktivity. My jako vývojáři se proti tomu musíme ozvat a bránit se. Pokud se Microsoft neodhodlá k otevření UWP, tato platforma by měla zaniknout v důsledku odezvy od celého herního průmyslu."

Osobnosti z Epicu nejvíce vadí, že některé nové funkce operačního systému Windows 10 jsou přístupné vývojářům her jen tehdy, pokud odsouhlasí, že budou pracovat pod UWP. Jenže tenhle ekosystém má spoustu problémů a nevýhod (viz i Proč si nekupovat Tomb Raidera z Windows Store?), mimojiné nedovoluje šířit aplikace na UWP přes jiné obchody než Windows Store (např. přes Steam) a omezuje tak navaázání přímého vztahu mezi vývojářem a zákazníkem.

Slova Sweeneyho podpořil dnes na Twiteru i majitel a šéf domácího Bohemia Interactive Studia, Marek Španěl: "Windows musejí zůstat otevřenou, férovou platformou. Totálně podporuji slova kolegy."

Jaká je reakce Microsoftu? "Universal Windows Platform je plně otevřený ekosystém, dostupný každému vývojáři, který podporuje kterýkoli obchod. Nadále pracujeme na vylepšeních pro vývojáře, např. s loadem vedlejších aplikací bez UX. Snažíme se udělat z Windows nejlepší platformu pro vývoj a velkou výhodou je, že tvůrci obsahu osloví zákazníky na všech Windows 10 zařízeních, vedle toho mohou použít velkou část zdrojového kódu i pro iOS/Android," tvrdí korporátní viceprezident MS Kevin Gallo.

Read this next