DOJMY z Bayonetta 2
U tohohle ani nemusíte hulit, komentoval to a měl pravdu.
Na výstavním stánku Nintenda mezi všemi hrami čněla Bayonetta 2 pro Wii U. Jak by také ne, když všude kolem se proháněly roztomiloučké postavičky Maria, Donkey Konga a Linka, kdežto u stojanů s pokračováním hitu z roku 2009 se na obrazovce střídalo sexy pozadí i popředí nakrátko střižené brunetky, s okřídlenými andělskými koňmi a obrovskými démony.
Jestli jste hráli první díl, určitě si vzpomenete na ikonické vlastnosti, z nichž tou nejtypičtější je na hlavu postavená non-stop akce ve zběsilé mlátičce. Její hrdinkou je atraktivní mladá čarodějka, jenž své vlasy umí tvarovat například do podoby oblečení. Svou používá i k extrémně silným útokům, při nichž odhaluje své nahé tělo. Všechno tohle je zpět, jen účes si nechala Bayonetta zkrátit, což se mi hodně líbí.
První část demoverze dvojky, která probíhala na trupu stíhačky manévrující mezi vysokými mrakodrapy, se hrála totožně jako dříve. Bayonetta doslovně nakopávala zadnici kentaurům do klece s gilotinou, ničila je sprškou kulek z pistolí umístěných v podpadcích svých vysokých kozaček nebo jim jednoduše rovnala ciferník sérií kopů a úderů.
V předchozím odstavci je popis těch normálnějších akcí. Bayonetta stále ovládá Witch time, který zpomalí čas kolem ní a umožní jí rychleji zlikvidovat monstra. Kromě toho tentokrát umí Umbran Climax, jehož ukazatel se nabíjí v levém horním rohu sérií úspěšných úderů. Když je plný, Bayonetta ze svých podpatků vypustí obří ohnivé biče, kterými ztrestá kteréhokoliv smrtelníka, anděla či démona, jenž se jí postaví na odpor.
Druhá a třetí část novinářské demoverze byla jedním velkým finálním soubojem. Nejprve se na mě vrhnul andělský obličej, jak jej známe z prvního dílu. Svým obřím chapadlem drtil vozy nadzemky, na kterou se Bayonetta přesunula z předtím zničené stíhačky. Přesnými údery na citlivá místa označená červenými rty jsem po pár minutách tuhle potvoru dorovnal. Naštěstí jsem na to nebyl sám, ale pomohla mi Jeanne, kterou si možná rovněž pamatujete z jedničky, kde však s hlavní hrdinkou příliš nekamarádila. Nicméně prý častá přítomnost kamarádky neznamená možnost kooperativního multiplayeru. Škoda.
Třetí úsek vytáhl Bayonettu do vzduchu, když si z vlasů vytvarovala křídla. Jeanne vzal duši démon, který se vyřítil z víru točícího se na stěně jednoho z mrakodrapů. Akce byla i oproti předcházejícím dvěma, jenž lze těžko označit za usazené, velmi nepřehledná. Bayonetta máchala křídly a kroužila kolem potvory. Ta na ní neustále útočila svými chapadly a tlamou. Osobně jsem ji zlikvidoval až napodruhé. Pravdou ovšem je, že kdybych hrál delší úsek hry, asi bych s démonem neměl tolik problémů. Princip byl stejný jako v jiných soubojích, jen jsem se obtížně orientoval ve zmatku v herním světě.
U prvního dílu jsem si před čtyřmi lety stěžoval na občas překomplikované ovládání. Neříkejte mi, že byl někdo schopný se naučit a efektivně využít všech téměř sto druhů úderů. Navíc, když některé z nich kombinovaly třeba sedm stisků různých tlačítek. Bayonetta 2 ovládání, alespoň dle testovaného dema, podstatně zjednodušuje. S tím bude souviset asi i nižší počet úderů, které nakonec budete schopni vyvolat. Nemyslím si, že je to cesta špatným směrem. Naopak, stejně si každý našel pár kopů a ran, které používal nejčastěji a větší část nechal ležet ladem.
V Platinum Games šli ovšem ještě dál a Bayonettu 2 můžete hrát pomocí dotykové obrazovky na displeji ovladače Wii U. V tom případě se hra změní na tupý interaktivní film. Pomocí stylusu Bayonettou nejenom hýbete, ale pokud se pod jeho hrot dostane některý z protivníku, začne ho hlavní hrdinka nekompromisně drtit. Během mého testování dotykového ovládání neměl protivník šanci se bránit a jen přijímal série úderů.
Využití dotykového ovládání je pochopitelně dobrovolné, ale z mého pohledu to celou hru devalvuje. Doufám, že půjde v menu vypnout úplně, aby mě při obtížnějších pasážích nelákalo místo mačkání tlačítek patlat po displeji prstem. Přesto je malá obrazovka užitečná. Objevují se na ní různé ikonky, kterými spouštíte například zmíněný Umbran Climax.
Bayonetta 2 mě hodně bavila a těším se, až se mi příští rok dostane do rukou na Wii U. Akce je stejně zběsilá, jako dříve, a nebudete se ani minutku nudit. Nápady na monstra a příběh jsou japonsky úchylné, což okomentoval zástupce českého distributora Nintenda slovy: „U tohohle ani nemusíš hulit". A má pravdu!