E3 DOJMY z Beyond: Two Souls
Viděli jsme půlhodinu vojenského levelu s Jodie.
-
Ačkoliv Beyond byla k nalezení i na ploše výstaviště, o prezentaci za zavřenými dveřmi byl velký zájem. Kromě jiného také proto, že ji vykonával sám spisovatel/vedoucí designér hry, David Cage (zatímco jeho kolega hrál, David vyprávěl a komentoval). Varování: článek obsahuje lehké spoilery (v rámci jedné kapitoly příběhu).
-
Jak asi už víte - Beyond je příběh Jodie Holmesové. Je to dívka, která chce být normální, mít život jako ostatní, ale nemůže. Od dětství má po svém boku entitu, kterou pojmenuje Aiden (neví sama přesně proč právě tohle jméno) a která ji nikdy neopustí. Někdy je to výhoda (Aiden umí pomáhat), ale někdy je to prokletí (přitahuje to pozornost a Aiden ji někdy nenechá dělat co by chtěla). Příběh Jodie je příběh o dospívání a spletitých cestách života.
-
Na úvod ještě zopakuji jinou již známou informaci: Hra je strukturována jako série scén z různých období života Jodie. Každá scéna je přitom hodně jiná, takže pokud jste třeba viděli jednu, nemyslete si, že ty ostatní budou ve stejném duchu. Každá scéna je překvapení sama o sobě, protože život sám je hodně pestrý a nevyzpytatelný.
-
Nová scéna, která nám byla na E3 2013 předvedena, se odehrává během poslední třetiny hry. CIA naverbuje Jodie kvůli jejím zvláštním schopnostem a dá jí plnohodnotný výcvik pro agenty v terénu, aby ji následně mohla vysílat na ty nejtěžší, ba přímo nemožné, mise.
-
Jednou takovou misí je nalezení a likvidace Jamaala, vůdce teroristů v zemi zmítané občanskou válkou (Afrika?). Jodie se vražedná mise nelíbí, ale CIA ji vycepovala do mentality „rozkaz je rozkaz".
-
Demo ukazovalo Jodie během její akce za nepřátelskou linií. Potkala zde malého chlpce jménem Salin. Nerozumí navzájem svojí řeči (ani hráči s tím žádné titulky nepomohou), ale společně si pomáhají dostat se skrz nebezpečnou zónu. Pohled na ztěží desetiletého chlapce se samopalem AK je znepokojivý. Plížící pasáže se střídaly s přestřelkami a honičkami ve vozidlech.
-
V jedné pasáži Aiden posedne jednoho ze tří nepřátel a následně brutálně vykuchá druhého protivníka a podřízne třetího. Surovost těchto scén mě docela zaskočila, tahle hra si očividně nebude brát servítky.
-
Ještě o něco později následovala scéna vyprázdnění zásobníku ze samopalu do ještě větší skupinky nepřátel, byly to opravdu hodně realisticky podaná jatka. Aiden může nejen posednout protivníka (ne každého, někteří jsou resistentní - poznáte to podle jejich aury) ale také ho uškrtit, což vypadá jako hodně šikovná schopnost.
-
Hudba během E3 dema mě hodně zaujala, byla náležitě smutná a emotivní. Přitom šlo zatím jen o elektronický koncept, soundrack se bude teprve nahrávat s živým orchestrem.
-
Jednou z nejužitečnějších schopností Aidena je vytvoření neprůstřelné bubliny kolem Jodie, ale očividně to nelzedělat pořád, protože v jedné pasáži se Jodie dostane pod palbu a je postřelená. Otázka je, jak chytrý je vlastně Aiden? Podle všeho je jako člověk, má vlastní názory a pocity. Další šikovná schopnost Aidena je vykopávání dveří.
-
Jak lze čekat od hry Davida Cage, výrazná je především zcela filmová práce kamery a tuna skriptovaných událostí všude okolo. A velká část hry je stále tvořená divokými QTE sekvencemi (opět s maximálně filmovým střihem).
-
Není možné si nevšimnout - také díky skvělé grafice a mimice - že herecký výkon Ellen Page je špičkový. Je to přesně ten typ na pomezí dívky a ženy, který se do téhle role dokonle hodí.
-
Po úspěšné vraždě Jamaala Jodie má udělat fotku mrtvoly a pozvrací se u toho. Připomínka, že Jodie není žádný hrdina, ale prostě dívka s mimořádnými schopnostmi, o které sama nestála.
-
Aniž bych chtěl prozrazovat příliš mnoho detailů, ukáže se, že během likvidace Jamaala Jodie nevědomky zabila také někoho ze Salimovy rodiny. Následuje opravdu hodně vypjatá a dojemná scéna, která si v ničem nezadá s nejlepšími pasážemi z Heavy Rain. Tenhle příběh bude síla!
-
Mise končí ve velké přestřelce zoufalou evakuací vrtulníky na poslední vteřinu, s Jodie postřelenou, zakrvácenou a uplakanou.
-
Během dema jsem si několikrát všiml, že zhruba po pěti minutách se hra jakoby zastaví (na dvě-tři vteřiny černá obrazovka) a pak se nahraje další pasáž. Ptal jsem se Davida, zda je to cena za kvalitu grafiky. Odpověď byla, že je hra stále ještě ve vývoji a že na plynulosti přechodů pracují. Mají čas ještě do října. Na druhou stranu kromě úvodního loadingu hra neměla ani jednu nahrávací obrazovku. Autoři nesutále streamují data do paměti a využívají jí na doraz.
-
David sám od sebe vysvětlil, že ačkoliv tahle válečná pasáž hry může působit povědomně, nesnaží se v žádném případě přiblížit hrám jako jsou Call of Duty nebo Battlefield. Celá ta scéna není o válce, ale o Jodie, ceně života atd. Nemáme čekat přítomnost mnoha stealth pasáží nebo vojenských misí, jako v nějaké videohře (to bylo vtipné, když to řekl takhle:).
-
Hra běží na zcela novém engine, není to žádná vylepšená verze engine Heavy Rain. Bylo to nezbytné i proto, že kamera může kdykoliv vzlétnout nad scénu, jak se přepnete na Aidena. Aiden navíc může chodit skrz hmotu, včetně stěn!
-
Nový engine je velice působivý, detailnost a rozlehlost prostředí, světelné efekty a především animace postav včetně mimiky snadno svádí k pocitu, že se díváte na PS4 hru. Cílem vývojářského týmu bylo samozřejmě zúročit zkušenosti a vyždímat PS3 na doraz.
-
Na Aidena je možné se přepnout prakticky kdykoliv. Je potřeba myslet na to, že vlastně hrajete za dvě různé postavy.
-
Nekonají se žádné výstřelky s ovládáním postavy, jako tomu bylo v Heavy Rain - žádné zařazení rychlosti pro chůzi. Jodie ovládáte přesně jak byste u hry z pohledu třetí osoby čekali, její pohyb je na levé analogové páčce. Nechybí dokonce ani typická mechanika schovávání se za překážky, známá například z Gears of War.
-
Když Aiden posedne jiného člověka, oči oběti se obrátí v bělmo. Ostatní nepřátelé si toho zblízka mohou všimnout, je tedy potřeba si udržovat od nich odstup.
-
Při bojích na blízko se během jednotlivých chvatů zpomalí čas a hráč musí vytušit (hra mu žádnou pomocnou grafikou nenapoví), jak má pohnout ovladačem, aby udělal správnou věc (vykopnul, uhnul na správnou stranu atd.).
-
Tvůrci kladou velký důraz na to, aby každá scéna ve hře byla hodně odlišná. Jako život.
-
Jasným cílem hry je, aby se hráč sžil s Jodie a aby mu chyběla, až hra skončí.
-
David popřel, že by existovaly jakékoliv plány na PS4 verzi hry. Teď se prostě soustředí na PS3.
-
Nemáme čekat vysoce nelineární hru, jako byl Heavy Rain. Zde je důraz na osu příběhu mnohem větší. I tak tam ale budou silné volby, ovlivňující řadu bezprostředních i dlouhodobých věcí. Stručně řečeno, hráč si bude moct volit různé cesty a dopracuje se k jednou z několika konců.
-
Aiden má vlastní emocionální vývoj a jeho chování v průběhu let příběhu se bude měnit. Dočkáme se třeba i situace, kdy Jodie bude zamilovaná a Aiden do toho nějak vstoupí. Sám Aiden může také dělat volby a měnit svůj vztah s Jodie.
-
David Cage tvrdí, že ve hře neexistuje Game Over situace. Selhání v tom či onom má pouze dopad na příběh. Zdálo se mi ale, že když Jodie nezvládla souboj na blízko, protivník ji prostě zabil a příběh se vrátil do pasáže před tím okamžikerm. Možná jsem nepostřehl nějaký detail (něco jako že ji Aiden oživil apod.).
Toto je prototyp nového způsobu reportování Eurogameru z E3 s bezprostředními, téměř online zápisky z novinářských předváděček za zavřenými dveřmi na veletrhu v Los Angeles, který reaguje na zrychlenou dobu a požadavky čtenářů po co největší aktuálnosti - více o našem pokrytí E3