Skip to main content

Battlefield 3

V mezích mírného pokroku.

"Zatraceně, Blacku, vypněte tu pitomou bombu! To je rozkaz!" zapraská vysílačka. Nenápadný balíček ve vašich rukou prozrazuje jenom intenzivní, ale stále ještě bezpečně rytmizované tikání. Stojíte sice v nějakém ponurém temném sklepení, ale bombu jste včas našli a zajistit ji přeci umíte taky. Sotva ale začnete opatrně oddělovat drátky, z temného rohu za vašimi zády se ozve výkřik a pak vám kdosi skočí na záda. Nic proti pěstním soubojům, ale zkuste si někoho v klidu knokautovat, když se vedle povaluje zběsile tikající výbušnina!

Když je útočník zpacifikován a bomba zneškodněná, vylezete zase ven na rušnou arabskou ulici - co rušnou, na arabskou ulici uprostřed války. Před náměstím parkuje několik amerických tanků, po obloze se prohání helikoptéry a nepřátelé zběsile opětují palbu zpoza barikád na druhém konci náměstí. Chvíli se s kulometem v ruce účastníte téhle zábavy, ale to jen do chvíle, než se mohutně zatřese země. Seržant Black opatrně zvedne hlavu a se zlou předtuchou se podívá na vysoký sedmipatrový hotel, který dominuje celému prostranství. Když na zemi praskne beton, najednou se rozletí i všechna okna v hotelu a celá budova se patro po patru majestátně sesune na zem, načež hráče zasype efektním mrakem sutin a kouře. Zhruba takový je svět Battlefieldu 3...

Nebude to mít lehké, protože na předvánočním trhu bude zápasit s těžkými vahami jako Gears of War 3 nebo Call of Duty. Tvůrci z DICE si na ně ovšem mimořádně věří: koncept třetího dílu Battlefieldu prý rozvíjeli několik posledních let a zkušeností už mají také habaděj. Vyrobili celkem patnáct her ze série BF, prodali přes třicet milionů kusů a navíc jim přeje doba - zatímco ještě před dvěma roky tvořily válečné střílečky jen desetinu amerického herního trhu, vloni už šlo o 20% a tohle číslo dle očekávání bude růst i dál.

Battlefield 3 podle všeho nepřijde s nikterak převratným herním konceptem: cílem autorů je očividně mírný pokrok, jemné oživení a vybalancování těch složek hry, které se nejvíce líbily hráčům dvojky či třeba nedávného Bad Company 2. Především to ale musí být špičkový zážitek - a abyste na bojišti cítili svistot kulek a ostré polední slunce v očích, musí se sladit všechny audiovizuální složky hry. Proto bude třetí díl stát hlavně na novém enginu Frostbite 2, který podle autorů symbolizuje zhruba ten druh technologie, s nímž se původně počítalo až pro příští generaci konzolí.

Chytřejší nepřátelé a destrukce

Futuristicky laděný artwork z obálky Game Informeru.

Dalo by se dlouho mluvit o různých typech deferred nasvícení, streamování dat v průběhu načítání levelů a zapojení middleware technologií, ale vás asi nejvíc zajímá, jak se nový engine konkrétně podepíše na průběhu hry. Díky zapojení technologie ANT, kterou používají třeba EA Sports u své fotbalové série FIFA, přinese nový Battlefield realističtější animace postav a chování umělé inteligence. Ta si bude v hlavě vyrábět pomyslné waypointy napříč levely a takticky uvažovat podle toho, na jakém místě zrovna stojí a co se děje v bezprostředním okolí. Po technické stránce zase potěší, když AI boty uvidíte v realističtějších pózách, např. jak věrohodněji padají na zem nebo se při střelbě utíkají skrýt za komín.

Vyjma dnes již obligátních technologií typu Havok a Natural Motion bude ale nový engine Frostbite 2 excelovat především pokročilým modelem poškození, což je věc, na kterou se DICE pokusili nalákat hráče už s prvním dílem Bad Company. Už v době jeho vydání jim bylo jasné, že prototyp původního Frostbitu nezvládá kompletní destrukci, a proto si nechali engine od začátku přestavět týmem zkušených inženýrů (BFBC2 poháněl jen Frostbite 1.5).

Výsledkem je nová technologie ušitá přímo na míru Battlefieldu 3. Model poškození bude po všech těch letech prý už tak dokonalý, že autoři by s ním prý dovedli věrohodně simulovat pád nejvyšší budovy na světě, dubajského mrakodrapu Burdž Chalífa. Navzdory ilustrativnímu zážitku se zemětřesením uprostřed arabského města nový Battlefield 3 nemá připomínat závody Split/Second ani nadcházející třetí díl Motorstormu - jen zkrátka využije možností svého enginu tam, kde se to bude nejvíc hodit.

Multiplayer

K vítaným změnám v hratelnosti bude patřit především možnost lehnout si čelem k zemi, což třeba v posledním Bad Company 2 nedostatečně suploval jen poklek. Plánuje se také ještě obtížnější hardcore mód než kdy předtím. Dále natáčení průběhu misí coby pomyslný Theatre Mode a v multiplayeru zase možnost spojit se s větší skupinkou lidí ještě v lobby před samotnou hrou. Ve dvojce jste totiž mohli tvořit skupinky jen po čtyřech, což poněkud znesnadňovalo hraní ve větších skupinách.

Nikoho z hráčů Bad Company 2 nepřekvapí, že i v Battlefieldu 3 si budete vybírat jen mezi čtyřmi hráčskými třídami. Samotný multiplayer ale slibuje čísla jinak dost ohromující: na PC budete moci hrát v 64 lidech online, v konzolových verzích pak alespoň ve čtyřiadvaceti. Podle svých vlastních slov chtějí vývojáři navíc připravit několik větších stáhnutelných balíčků, jakým byl třeba ostře sledovaný Vietnam pro BFBC2.

Oproti dvojce bude také multiplayerová část Battlefieldu 3 klást větší důraz na persistenci herního světa, v němž si půjde odemknout mnohem víc než jen pár zbraní nebo granátů. Odměny vás čekají i za dosažení nejvyššího ranku. Ačkoliv se počítá též s přizpůsobením své postavy, rozhodně se prý nebudete moci navléknout do kostýmu růžového králíčka - v každém případě vždy budete nosit nějaký typ uniformy. Tak už to na bojištích zkrátka chodívá.

Teaser trailer

Kdo z hráčů Bad Company 2 nadával na kill-cam, která nevhodně prozrazovala zvlášť lokaci schovaných odstřelovačů, bude si ji moci tentokrát v nastavení nové hry vypnout. Co se naopak téměř určitě nevrátí jsou mise typu Special Forces z druhého dílu, kdy si hráči vyzkoušeli i pozice Commandera. Šlo prý o zajímavé obzvláštnění hry, ale protože bylo určené jen dvěma hráčům, téměř nikdo o něj podle statistik DICE nejevil zájem. Do trojky se počítá také s rozlehlejšími mapami, které mají být dost velké na to, abyste po nich mohli celé minuty jezdit v džípu nebo si na nich pořádně zalétat v helikoptérách a stíhačkách, zároveň se ale svět nezboří ani ve chvíli, kdy se budete pohybovat po vlastních.