Skip to main content

Battlefield 3

Poznatky z absolvované prezentace.

Ve čtvrtek se v Londýně konala tradiční předváděcí akce EA Spring Showcase, na níž distributor předvedl něco ze svého připravovaného portfolia, kde samozřejmě nemohl chybět ani třetí Battlefield (BF3). Ten při nečekané absenci Mass Efectu 3 jasně převzal pomyslné žezlo pro krále celé předváděčky.

Nutno podotknout, že jsem z předváděčky sice neviděl mnoho nového, ale musím mít na paměti, že se jednalo stále o veřejně neviděné PC demo. Kromě úvodního nového videosestřihu funkcí BF3 následovala prezentace živého hraní na zapojeném PC do obrovské televize, v níž se vlastně zčásti zrcadlila ta již dříve uvedená/uniklá videa, resp. náplň tohoto dema byla podobná s tím, co už EA přivezli na výstavu GDC dříve. Nyní alespoň hráč postupoval trochu jinak, než v těch dřívějších záznamech a často se zastavoval, aby ukázal nejdůležitější aspekty hry.

Jenže přátelé, mně to ani nevadilo, protože řeknu vám, že sledovat přímo živé hraní člověka kousek vedle je zcela neporovnatelný zážitek s tím, když se díváte na ta videa ve slabém rozlišení a v prťavém okénku. A o to asi na prezentaci, jíž uváděl jeden z vývojářů v Dice, šlo. Ukázat, jak BF3 vypadá a hraje se ve skutečnosti, nikoli jen ze sledování předem natočeného videa. Jak rád bych ho od té myši a klávesnice vykopal! Mít tak pistol s tlumičem nebo strunu, ani by si mne ty vyvalené bulvy evropských novinářů nevšimly...

Prezentující na úvod předeslal, že v Dice považují trojku za duchovního nástupce dvojky a tedy nikoli mladší série Bad Company. Tak ono je to celkem fuk, když BF3 prakticky každého na akci zcela ohromil a klidně bych tipoval, že hra po tolika solidních, ale identických válečných střílečkách na jedno brdo (Homefront, Medal of Honor, Call of Duty: Black Ops apod.) přinese alespoň drobné oživení žánru. Však už jen opravdu na stopro potvrzených 64 hráčů v PC multiplayeru nezní věru špatně, na konzolích partička ale nadále zůstává v tom obvyklém počtu 24.

Na první pohled hra vypadá prostě neskutečně, fantasticky, nádherně, úžasně a já už nevím co! Ptal jsem se na použité rozlišení, tak mi bylo odpovězeno, že hra při prezentaci běžela v 1920x1080 bodů, což mi přišlo skoro málo. Tedy rozumějte v tom smyslu, jak realisticky a jemňounce hra vypadala. Beru zpět své řeči o solidní atmosféře v Homefrontu či Medalu, tady je to o třídu jiná liga! Všiml jsem si zejména perfektních animací výrazů tváře vojáků a jejich pohybů při přesunu a krytí. Co si vzpomínám, nevybavuji si, že bych viděl reálnější pohyb spolubojovníků v nějaké jiné hře. To je zásluha tzv. ANT technologie, kterou vyvinula divize EA Sports a profitují z ní i v Dice.

Tady opravdu nevystrkují ani nos, neustále jsou v pozoru, snižují svůj profil a docela i logicky vyhledávají překážky na krytí. V prezentované alfa verzi ale nepřátelé tak solidně nepůsobili, na což jsme upozorňovali již v dřívějších dojmech z GDC. Jejich krytí je nicotné a při jedné bitvě na malém náměstíčku v Sulajmáníi dokonce jeden protivník pěkně v klidu přicupital přesně do zad mých spolubojovníků, kterých si nevšímal a oni jeho také ne.

Kde ale BF3 po ne zcela vyladěném Bad Company 2 exceluje, je samozřejmě destrukce, nyní už skoro 100%. Nový engine Frostbite 2 si ji dělí na dvě podmnožiny: mikro destrukci a makro destrukci, které prý obě dokáže počítat v reálném čase, takže podle prezentujícího je i ta řítící se budova z videa počítaná v enginu hry a nikoli předskriptovaná. To ovšem nebude platit úplně pro všechny takovéto události, část bude vždy v enginu a část natvrdo předpřipravená skripty, jichž bude v trojce nejvíce z celé série.

Do té mikro destrukce můžete zahrnout kompletní zničitelnost všech menších objektů, jako jsou bedny, ploty, zábradlí, zástěny, auta, ale klidně i tenčí zdi. Asi už z videí víte, že když se nepřítel schovává za zídkou, tak ji v pohodě rozstřílíte a jeho také. Nu a makro likvidace zase počítá ty celé domy a povrch. Každý z těchto dvou modelů má jiné algoritmy a zákonitosti, přitom hra dokáže z jednoho plynule přecházet do druhého. Třeba když bazukou rozstřelíte nosné sloupy nějaké konstrukce, načež se celá lavinovitě sesune k zemi, protože jí mikro destrukce poruší celkovou stabilitu.

Samozřejmě nějaké chyby se našly, třeba v chování AI protivníků, kteří si třeba vůbec nevšímali tenkých desek zakrývajících zábradlí na mostku přes silnici, odkud je postřelovali Američané, pročež US vojáci si do nich sami udělali díry pro lepší výhled. Nepřítel ale měl stále zafixováno, že se jedná o nezničitelný objekt. Občas také prolnula zbraň v rukou do povrchu při plazení (pokleky ani skoky nechybí) a prezentované úrovně ukázaly pouze dosti úzké a hodně lineární prostředí, na míle vzdálené dřívější solidní svobodě v prvním Bad Company.

Nicméně vývojář ujišťoval, že jiné úrovně už jsou citelně širší a bude v nich na výběr více cest kupředu. Poměr má být zhruba půl na půl úzkých prostor a širších otevřených prostranství. Dotaz na splitscreen nebyl odpovězen, pouze bylo dále naznačeno, že se nemáme vůbec bát extrémně krátkého singlu jako má Homefront, protože v Dice považují obě části hry, tedy singl i multiplayer, za rovnocenné složky a ani BF3 nemá být hrou, kde bude singl kampaň pouze do počtu. No, moc nevěřím, ale uvidíme... Jinak BF3 nenabídne žádné komandování kolegů jako třeba Flashpoint, vy budete vždy v podřízené úloze.

Z toho co jsem viděl, tak musím jen smeknout. BF3 má nakročeno, aby v grafice a prožitku překonal snad všechno, co je nyní ve střílečkách k vidění, a to včetně Crysis 2. Trojka myslím, vypadá na PC ještě lépe a hlavně vyniká neskutečnou atmosférou a napětím hmatatelných bojů i velkým důrazem na realitu. Oproti minulému Bad Company 2 je vidět obrovský posun snad ve všem. Trochu se ale bojím o AI protivníky, kteří toho zatím moc nepředvedli a samozřejmě o celé vyznění příběhu, včetně délky singlu, o čemž zatím není nic bližšího známo. Nicméně pokud má EA v ruce vůbec nějakou páku na pokoření konkurenční série Call of Duty, tak je to právě BF3, z jehož prezentace se celý den ozýval pravidelný potlesk.

Read this next