PREVIEW Batman: Arkham Origins
Dvakrát větší město i vystřelovací hák z Just Cause 2.
Krátce po včerejším oficiálním oznámení Batman: Arkham Origins se vynořilo moře podrobnosti z časopisu Game Informer a váš oblíbený web je během noci zpracoval do tohoto uceleného preview.
Předně je třeba potvrdit obavy čouhající na míle daleko už ze svěření jinému studiu a volby prequelu, tzn. že toto opravdu nebude regulérní třetí díl série. Spíš taková odbočka ve stylu God of War: Ascension nebo Gears of War: Judgment, která má ještě něco vytěžit ze starých konzolí a také vyplnit mezeru do (zatím tajného) plnohodnotného next-gen pokračování přímo od Rocksteady, což je docela znatelné i z vlastností této hry, kde chybí něco převratného.
Nejčastějším slovem tvůrců je "osvěžení" - osvěžení série, oživení postav, dynamiky jejich vztahů s ostatními charaktery, nápadů i prostředí. Mladý Batman tady prý ještě nebude tím, jakého ho známe, není ve své práci ještě tak dokonalý ani uvědomělý důsledků, takže své metody někdy přežene, což má být příležitost pro různé změny v dosavadní formuli. Nicméně v typických soubojích je nečekejte, protože producent otevřeně razí heslo: "Pokud to není rozbité, není potřeba to opravovat". Dojde sice na nějaké nové taktiky a nové pohyby vyžádané novými typy nepřátel, ale nic zásadního.
Příběh Arkham Origins, odehrávající se mnoho let před dvěma minulými hrami, se inspiruje Batman: Year One a Legends of the Dark Knight. Idylku zasněženého a světly vyzdobeného města na Štědrý den poněkud kazí (u fandů ne tak úplně populární) superzáporňák Black Mask, který vypisuje na Batmanovu hlavu tučnou odměnu. Ta samozřejmě motivuje všemožné hrdiny a vrahouny z DC Universe, aby se ho pokusili dostat, celkem jich bude osm (mj. Deathstroke). Batman proto prošmejdí, co se dá, aby se dozvěděl, proč po něm Black Mask tak prahne, aby všechny přechytračil, vč. ještě zdravého a nezestárlého Penguina. A také aby postupně dokázal místnímu policejnímu sboru, který ho zpočátku rovněž nahání a je vůči němu skeptický až zaujatý, že je v reálu na jejich straně.
Vývojáři mají díky prequelu trochu usnadněnou roli, že nemusejí stavět prostředí od nuly, nýbrž ho upravují do podoby, jak asi vypadalo kdysi dávno. Čili Old Gotham se ještě nestalo vězením obehnaným zdí (občané ho proto stále nazývají svým domovem), Amusement Mile ještě není zatopené, je tu i The Bowery atd. Avšak Old Gotham není jedinou oblastí ve hře, zavítáte i za most na ostrov do úplně nové, klasičtější čtvrti New Gotham s vysokými mrakodrapy, díky níž bude prostředí téměř dvojnásobně rozlehlé co v předchůdci.
K přesunům vám poslouží známé letadélko Batwing, ale to bohužel nepůjde svobodně pilotovat, spíš zde představuje nástroj pro rychlé cestování po mapě, což chybělo v Arkham Asylum i City, a je i součástí příběhových cutscén. Aby se vám části města odemykaly postupně, je potřeba krok po kroku zničit hacknutou síť věží, které ruší signál Batwingu, zabraňují mu letět dál a znemožnují tam umístit body zájmu. Aneb tady se někdo shlédl v systému věží např. z Far Cry 3. Na rozdíl od něj však sejmutí těchto věží prý bude pestré a vyžadovat rozličné hrdinovy dovednosti - jak řešení puzzlů, tak boj i orientaci v prostoru. Některé věže se prý dobudou lehce, k jiným se musíte vrátit později, až se stanete silnějšími.
Mnohem okatější vykrádačkou se stane nová Batmanova hračka Remote Claw, což je vystřelovací hák fungující úplně stejně jako v Just Cause 2. Můžete s ním zacílit dva různé objekty a spojit je, což nepochybně zajistí mnoho pestrých hratelnostních situací, jako když třeba nepřátele připoutáte k určitému těžkému nebo vybuchujícímu předmětu, co je posléze zabije nebo někam odhodí, přičemž lano půjde i přeříznout batarangem.
Origins jinak mají klást větší důraz na detektivní schopnosti Batmana v malých i větších případech inspirovaných seriálem Sherlock Holmes z BBC. Prý příjemně zvolní akční tempo a budete v nich nerušeně hledat důkazy na místu činu v pohledu z vlastních očí, analyzovat data a vracet se tam později. Pokaždé, když takový případ vyřešíte, zpřístupní se vám video s kompletním vyprávěním pro vysvětlení souvislostí.
Hra bude prostřednictvím navozeného pocitu, že městem skutečně cloumá zločin, opět plná vedlejších misí a výzev, které zvýší zkušenostní body nebo upgrady za určitý počet tichých zabití. Také přispějí k ocenění a proslulosti Batmana ze strany GCPD, například záchrana policistů (mezi nimi i mladý kapitán Jim Gordon) před lupiči či aby někdo nebyl shozen ze střechy. Jinými slovy, navzdory většimu prostředí bude zachována vysoká hustota aktivit jako dříve.
Systém Most Wanted vám umožní jít po darebácích mimo hlavní příběhovou linii, pokud tedy tyto vedlejšáky dokážete najít, a jiný systém Dark Knight zase předhodí dlouhou sérii úkolů, jejichž obtížnost se pomalu zvyšuje. Ačkoli se zdůrazňuje, že nepůjde o tutoriál (kterým tvůrci nechtějí unavovat, spíš to má trénovat a vést k lepším výkonům ve stealthu i v roli predátora) ani že nenahrazuje Challenge režim, který prý má v překopané formě dávat větší smysl než dříve.
Rocksteady pomáhají studiu Warner Bros v Montrealu s herními mechanismy a technologiemi (modifikovaný Unreal Engine 3, kterému rozumí přítomný bývalý zaměstnanec Epicu Eric Holmes, mj. i autor Transformers: Megatron Origins), které si osvojilo v Arkham City Armored Edition pro Wii U. Oproti tomu příběh nechávají čistě na novém studiu, které smělo přijít i s tím gadgetem Remote Claw, a dodávají: "Jsme přesvědčeni, že tento talentovaný tým vyrobí fantastický zážitek a udrží vysoké standardy." Podle vyjádření pro Game Informer tato hra vzniká hlavně kvůli tomu, že si už fanoušci vyžádali něco nového.
Batman: Arkham Origins vyjde pro PC, PS3, X360 a WII U 25. října letošního roku a okolo vidíte první obrázky z Game Informeru, oficiální obal hry i její logo.