Skip to main content

Batman: Arkham City

Volné město, dvě hlavní postavy i parádní detaily.

Jednou z nejvýživnějších předváděček na letošním E3 bylo představení Batman: Arkham City od Rocksteady. Na stánku WarnerBros jsem nejprve asi půl hodiny na vlastní pracky hrál demoverzi. Zajímavé bylo, že když za mnou ochranka přišla, abych konečně udělal místo dalším, měl jsem pocit, že hraji deset minut. Chlapík v černém se podíval na hodinky a usmál se: „To mě těší, že vám to tak uteklo, alespoň je vidět, že vás Batman vtáhl". To si tedy pište, že jo!

Už ve videoblogu jsem se zmiňoval o komunitní manažerce z Rocksteady – Sarah Wellock. Na E3 nebylo zapálenějšího řečníka než jí. Často jsem nestíhal sledovat dění na plátně, protože jsem zíral, co za kreace a pózy zase vymyslí. Prostě praštěná holka, která uměla Batmana dokonale prodat, takže kdybych mohl, okamžitě bych vyplnil objednávku. V následujících dojmech se budu snažit spojit oba zážitky, tedy živé i komentované hraní, do uceleného textu.

V hratelné ukázce jsem se vžil do role netopýřího muže. První dramatický střih Batmana zachytil stojícího nad rozlehlým Arkham City. Město vypadá oproti blázinci z prvního dílu mnohem větší. Na druhou stranu, kamera přiblížená těsně za rameny hlavního hrdiny z něj dělá opravdu velkého chlapíka, jak ostatně Sarah hned zkraje poznamenala. Batman okamžitě vytáhl první z řady nových elektronických hraček – odposlouchávač rádiových frekvencí. Kromě veřejných radiostanic se mu podařilo zachytit kódovanou komunikaci, z níž se dozvěděl, že se děje něco nekalého v nedaleké budově soudu.

Sarah k tomu podotkla: „U soudu se můžete tváří v tvář potkat s dvojitou tváří (TwoFace)". Z tohoto i dalších momentů během prezentace vyplynulo, že každý důležitý zlosyn bude v Arkham City ovládat určitou čtvrť nebo alespoň významnou stavbu. A dostávám se k největší změně oproti prvnímu dílu a tou je nyní již plně otevřený svět! Ano, Batman se vrhá do náruče GTA a dalších, nicméně Sarah to opět upřesnila: „Nesnažili jsme se vytvořit nejrozlehlejší otevřený svět, ale ten nejdetailnější."

A jak bylo z následujícího přesunu Batmana k soudu vidět, neplácala žádné marketingové kecy. Jestli jsem to pochopil správně, tak záběr, kterým prezentace začala, zabral celé město. Oproti jiným otevřeným hrám opravdu není mapa obří, ale jednak je město skvěle vymodelované a za druhé i plné misí. Například Riddlerovy hádanky se vynořovaly na každém rohu. Jakmile jsem sešel ze střech do ulic, měl jsem pocit, že nic jiného, než tenhle úzký koridor nemůže být nahrán v paměti konzole. Byl tak neskutečně plný detailů! Krásné byly odlesky od mokrého asfaltu, na zemi se válely odpadky, každá popelnice nebo kontejner měl své logické místo, prostě nádhera.

Batman se může přesouvat starým způsobem pomocí vystřelovacího lana, ale aby nám to Rocksteady usnadnili, umí tentokrát i skutečně efektivně létat. To znamená, že stejně jako dříve plachtí pomocí svého vyztuženého pláště. Zároveň, když křídla stáhne, nabere rychlost, díky které se po jejich opětovném roztáhnutí vznese vysoko do oblak. Takhle je prý Batman schopný přeletět celou mapu, což nepůsobí realisticky, ale pomáhá to bleskovému přesunu na velké vzdálenosti. Po nabrání rychlosti je Batman schopen zabít protivníka přímo z letu jediným úderem.

Do budovy soudu jsem se dostal skrz okno. Vzápětí se přehrála příběhová animace, ve které chtěl TwoFace pocuchat fasádu Catwoman visící na laně nad nádobou s kyselinou. Když jsem se opět dostal do akce, přepnul jsem na detektivní mód. Ten se rovněž dočkal mírného vylepšení. Autoři se dušují, že už s ním nestrávíte celou hru, protože spíše než k hledání cesty vpřed slouží k identifikaci nepřátel a skutečné detektivní práci. Hned jsem tedy zjistil, že na mě u rampy, na které stojí TwoFace, čeká asi čtyřicet jeho kumpánů. A jestli si dobře vzpomínáte, proti tolika chlápkům jsme v jeden moment minule rozhodně nebojovali.

Batman vyšel ze svého úkrytu, vyskočil na plošinku, ze které celou scénu hlídal maník se samopalem a tiše ho zlikvidoval. Pak už ho od Catwoman dělila pouze krátká cesta vedoucí přes lano natažené nad hlavami posluhovačů TwoFace. Batman se vrhl po hlavě dolů, osvobodil Catwoman a jal se vyřizovat účty s pankáči na zemi. Boj byl pocitově hodně podobný prvnímu dílu, nicméně v rámci „flow", tedy série úderů plynule na sebe navazujících, je možné používat i Batmanovy nástroje – batarang nebo třeba výbušný gel. Navíc díky větším bitkám budeme schopni dosahovat mnohem delších komb. Při ukázce se mi povedlo bez nějakého velkého tréninku spojit dvaceti sedm úderů v řadě (hra je počítá)!

Po druhé příběhové animaci a elektrizujícím rozhovoru s Catwoman, během kterého ji Batman zachránil život před odstřelovačem, přišla řada na vyšetřování. Na tomto místě se potvrzuje, že detektivní mód bude využíván skutečně při hledání důkazů a indicií. Konkrétně musel Batman zjistit, odkud odstřelovač na Catwoman pálil. Tenhle úkol byl ještě hodně jednoduchý, protože stačí najít, kudy střela do místnosti vnikla a kam dopadla, z čehož Batman odvodí, kde stál střelec. Postupem času bude sbírání stop složitější. Netopýří muž se pak rychle vydal směrem, odkud odstřelovač vyslal kulku a za pár minut se ocitl v sídle dalšího zlosyna, tentokrát Tučňáka. Opět následuje souboj s velkým množstvím nepřátel a hratelná ukázka za Batmana končí.

Jenže Sarah nám slíbila ještě jedno překvapení a tím bylo hraní za Catwoman: „Je třeba ji brát (Catwoman), jako vzácného hosta, který nevezme Batmanovi hlavní roli, ale spíš vás několikrát rozptýlí. Catwoman budete mít pod kontrolou cirka deset procent času. Většinou se do její kůže vžijete proto, abyste zjistili, jak se určitá scéna odehrála z jejího pohledu, v kontrastu s prožitkem Batmana. Nicméně i ona má vlastní příběh, který je úzce propletený s tím Batmanovým."

Sarah pokračovala: „Catwoman je mnohem rychlejší než Batman, používá bič a místo detektivního módu má zlodějský. Vidí co lze kde vzít a ukrást". A opravdu, v krátké úrovni nám Rocksteady ukázali právě tyto přednosti. Boj sice funguje v podstatě stejně jako u Batmana, ale zdálo se mi, že se mu Catwoman dokáže mnohem lépe vyhýbat skrytým postupem. Catwoman se díky nepozorované zlodějině přiblížila za dvojici strážných a jednomu z nich z opasku ukradla klíče. Dalšímu souboji se vyhnula prostě tím, že místo průchodu úzkými koridory použila k přesunu strop z pletiva. Když přesto chtěla strážné trochu potrápit, pověsila se za ruce a ukázala všem v sále, jak silná má stehna, když mu doslova zakroutila krkem.

Batman: Arkham City se na E3 prezentoval ve skvělé formě. V hratelné ukázce jsem nenašel jedinou chybičku a je vidět, že se rychle blíží datum vydání, naplánované na 21. říjen tohoto roku na všechny hlavní platformy (PC,PS3,X360). Jestli jsem pochyboval třeba o Rage nebo mě úplně nepřesvědčil kooperativní Resident Evil, Arkham City má všechny předpoklady k tomu, aby se ze něj stala pecka.

Read this next