Assassins Creed 4 po vás bude chtít zhodnotit každou dohranou misi
Báječná zpětná vazba pro tvůrce i riziko pro kreativitu.
Vlastní zpráva - Existují dvě kategorie tvůrců čehokoli. Jedni si prostě dělají to, co sami na základě svých znalostí či zkušeností považují za nejlepší, co je osobně baví nebo jak cítí, že mohou žánr kreativně posunout dál (typicky David Cage). Oproti tomu druzí jsou vyloženě posedlí zpětnou vazbou od uživatelů, něco jako svého času Jiří Paroubek s průzkumy u voličů, kterým pak přizpůsoboval snad veškeré své postoje.
Do této druhé skupiny se vedle EA nebo Activisionu řadí UbiSoft Montreal, který zjišťování názorů od hráčů dotáhne z jeho pohledu k "dokonalosti" v nadcházejícím Assassins Creed 4. Po dohrání každé singleplayerové mise se na závěrečné obrazovce se statistikami vyskytuje nová možnost oznámkovat, jak se vám mise líbila či nelíbila.
"Naším záměrem je snadnější získání ohlasů od hráčů. Původně jsme tuto funkci měli jen pro interní testování, ale pak jsme se rozhodli nechat ji tam i do ostré hry. Toto hodnocení, které se vždy v pozadí odešle na servery, je anonymní," zdůraznil producent Sylvain Trottier pro Eurogamer.
V řadě jiných her se takto předávají tvůrcům jen automatické statistiky, jakým způsobem jste hráli nebo jak daleko jste se dostali, aby se z toho mohli příště poučit, ale "neotravují" viditelným dotazníkem uprostřed hraní.
Avšak jak zjistili reportéři na předváděčkách AC4, ve skutečnosti se jedná jen o malý boxík v pravé dolní části obrazovky, jehož vyplnění je samozřejmě nepovinné a mnozí ho prý lehce přehlédnou. Hra v něm po každém příběhovém úkolu vyzývá "Ohodnoťte tuto misi" na škále pěti hvězdiček, stejně jako když třeba odinstalujete aplikaci z iPhone.
Taková přímá zpětná vazba je z pohledu autorů bezvadná, že si pro získání toho samého nebudou muset platit drahé marketingové průzkumy u agentur, které navíc nejsou zdaleka tak přesné, jako když názory ještě zatepla obdrží hned po dohrání mise. AC4 prý poslouží jako experiment, který se pak může rozšířit i do ostatních her UbiSoftu.
Představuje ale značné riziko pro hráče, kteří nesplývají s "jednotným názorem davu", pokud to vůbec takto lze nazvat, a mají specifické chutě. Tvůrci Assassins Creed totiž budou mít v rukou tzv. tvrdá data, kterými se mohou kdykoli ohánět do budoucna. Při nesprávném uchopení výsledků to teoreticky může omezovat jejich odvahu v kreativitě pokračování a pouze při designování misí sázet na jistotu, co se bude v hodnocení zaručeně všem líbit. Nehledě na možné provázání např. s interními odměnami návrhářům jen těch misí, které si vyslouží jen více než čtyři hvězdičky, což by bylo stejné zlo jako přiznání prémií studiu od vydavatele jen u těch her, které na Metacritic dosáhnou průměr více než 80%.