Skip to main content

Preview Assassins Creed 4: Black Flag

Představujeme detaily o náplni, které rozhodně zaujmou.

Od našeho zvláštního zpravodaje - Pokud by ohlášení symbolizovalo pirátskou loď, kvapně by se potopila, protože do ní zatékalo tolika otvory v trupu, že by je nedokázal zalátat ani slavný Jack Sparrow z Pirátů v Karibiku. UbiSoft se po masivním počtu úniků z minulého týdne brodil po kolena ve vodě a musel vyhlásit kapitulaci předčasně. Pro hru samotnou však může jít o vítězství, protože zveřejnění všech těchto podrobností o její lákavé náplni může zvrátit dosud nepříznivý obraz v očích čtenářů, kdy více než třetina z téměř tisícovky respondentů v sobotní anketě hlasovala, že "tohle už není Assassin". Reportér Eurogamer se minulý týden zúčastnil novinářské prezentace v Londýně, díky čemuž vám můžeme naservírovat všechny detaily o hře z první ruky.

Na Black Flag se pracuje už od léta 2011 a podílí se na něm rekordní počet interních studií UbiSoftu, celkem osm: Montreal, Singapur, Sofie, Annecy, Kyjev, Quebec, Bukurešť a Montpelier. Vývoj tedy není uspěchaný a probíhal paralelně s třetím dílem, kde se námořní bitvy rovněž vyskytovaly a každému proto už několik dnů vrtá v hlavě, jak moc se zde budou lišit, zda náhodou nepůjde jen o takový převlečený datadisk, jak z úvodních útržků vypadalo?

Největší změnou se v Assassins Creed 4 stane plynulý přechod mezi pohybem na pevnině a po moři. Už žádné hranice mezi těmito dvěma rozdílnými typy misí a až na výjimečné případy i bez nahrávacích obrazovek, ujistili autoři. Když si hrdina Edward Kenway usmyslí, že by někam rád vyrazil se svou lodí, prostě na ní v přístavu nasedne a hned vypluje na otevřené moře do obrovského herního světa. Tam může jako správný pirát přepadávat cizí lodě a vybrakovat jejich bohatství, načež se vrátí do přístavu a rovnou z lodi zajde kam jinam než na grog do pobřežní krčmy, aniž by zážitek cokoli přerušovalo.

Srdcem hry však nadále zůstane prozkoumávání měst, protože jak sami tvůrci zdůraznili, bez toho by nešlo o ten pravý Assassins Creed, pokud by tu chyběly honičky po střechách budov. UbiSoft si z prostředí Karibiku k tomuto účelu vybral následující tři, která mají být rozlehlá: Havanu, hlavní město Kuby, které bude podobné těm evropským, trochu jako Florencie z AC2, ale pod rovníkovým sluncem. Dále Kingston, britské město ve stylu Bostonu z AC3, které obklopují plantáže a políčka s tabákem. A konečně Nassau, bašta bukanýrů na Bahamách, kde narazíte na vše typické pro piráty.

Dějiště hry má být tím nejrozlehlejším z celé série a na své objevení bude čekat přes 50 různých lokací roztroušených po Karibiku, které skrývají mnohá tajemství. Od jeskyní s pašeráky, rybářských vesniček sloužících k vedlejším misím a sehnání vylepšení, přes plantáže, tradiční pevnosti až po mayské zříceniny, tropickou džungli s lezením po stromech nebo malé opuštěné ostrůvky s kokosy, kde vysadíte zrádce a necháte ho tam umřít hlady.

Aby si někdo nemohl stěžovat, že se jedná o lacinou obdobu Far Cry 3, ačkoli mnozí z vlastní zkušenosti ví, že Karibik je svou přírodou, krajinou a architekturou úplně jiný než Pacifik nebo Asie, přibude do Assassins Creed 4 také potápění. Samozřejmě jen v omezené míře, nezapomeňte, pořád jsme v 18. století. Pod vodu sestoupíte v dobově autentickém zvonu, abyste mohli prohledat potopené vraky lodí, zda se v nich nenachází nějaké poklady, jak naznačil už uniklý trailer. Občas se musíte tváří v tvář postavit místní fauně, což bylo předvedeno na likvidaci žraloka.

Protože by dlouhá plavba na otevřeném moři, kde se nic zajímavého neděje a nic není v dohledu, mohla trochu zavánět nudou, rozhodli se ji designéři trochu zpestřit. Kdykoli jste na lodi, můžete vytáhnout užitečný dalekohled, který vám nabídne vhodné vedlejší mise či náhodné události poblíž vaší lokace. Například nový ostrov k prozkoumání, konvoj k přepadení, lodě k pronásledování a dokonce i ryby k ulovení, viz ta kosatka na obrázcích, na kterou si vyšlápnete s harpunou, což se asi nebude moc zamlouvat organizacím na ochranu zvířat.

Renderovaný filmeček ze soboty

Když je řeč o lodích, ta hráčova se jmenuje Jackdaw a je se svou délkou 60 metrů a 26 plachtami podstatně mohutnější než Aquila z AC3. V průběhu hraní půjde toto vaše domovské plavidlo postupně vylepšovat: k počátečním šesti kanónům přidáte dalších padesát, přičemž účinnější mohou být i střely, např. výbušné miny. Abyste se nepouštěli do zbytečných bitev, opět za pomoci dalekohledu analyzujete ostatní lodě poblíž, což vám dopředu prozradí jejich náklad na palubě (měřený litry rumu, kilogramy zlata, oblečením a tzv. speciálními předměty). To vám poskytne informace potřebné k rozhodnutí, zda do útoku půjdete. Oproti minulému dílu na moři potkáte mnohem více typů lodí s rozličnou charakteristikou, z nichž některé po vás budou pálit, zatímco jiné se raději stáhnou a pokusí se zmizet.

Takový kolos samozřejmě nemůže řídit jediný muž. Hrdinovi bude pomáhat početná posádka, kterou nejprve musíte najmout. Připomíná vám to parťáky z minulých dílů? Tady to bude fungovat trochu jinak: o členy posádky můžete mnohem snáze přijít, k čemuž prý bude docházet často a ve vysokém počtu kvůli zranění při bitvách i kvůli rozmarům přírody, jako jsou třeba pro Karibik běžné tajfuny, což zní jako příslib dynamického počasí. Jakmile se posádka nalodí, což nebude probíhat nějak virtuálně, ale uvidíte ji nasedat, můžete ji i manuálně udílet příkazy, chcete-li.

Samotné bitvy na moři budou probíhat jako ve skutečnosti, resp. jako to znáte z filmů - vystřelovacím hákem se nepřátelská loď přitáhne k sobě, posádka přeskočí na její palubu a pak začnou souboje jeden na jednoho. Vy v roli Edwarda Kenwaye v tu chvíli máte na výběr, zda se zapojíte do krvelačné bitvy jako ostatní, jestli vylezete na stožár a provedete vraždy skokem zeshora, nebo jestli třeba hupnete do vody, obeplavete cizí loď a překvapíte kradmým postupem z opačné strany.

Součástí hry bude multiplayer, v němž navštívíte lokace z hlavní singleplayerové kampaně z jiného úhlu pohledu. Tím se nemyslí přítomné další postavy či režimy, nýbrž možnost vyšetřit hrdinovy aktivity v části hry ze současnosti, která se však jeví jako zredukovaná oproti předchůdcům. Vžijete se do vědce pracujícího pro Abstergo Entertainment, což je fiktivní společnost zašťiťující Templáře. Jinými slovy, přímé pokračování Desmondova příběhu není pravděpodobné, ale závěr AC3 by měl být nějak vysvětlen.

Představení hrdiny - oficiální verze ve vyšší kvalitě než včera

Co se týče zasazení a období, UbiSoft se nechal slyšet, že ze hry nechce mít komedii s papoušky jako je filmová sága z dílny Disney, nýbrž se snaží, aby historicky odpovídala zlaté éře pirátů. Inspiroval se příběhy takových jmen, jako jsou Blackbeard, Calico Jack, Anne Bonny nebo Charles Vane, které prý byly stejně zajímavé jako produkce Hollywoodu. Není však jasné, jak skloubí ústřední téma série o válce asasínů a templářů s piráty. Do jejich světa vstoupí Edward Kemway, asasín původem z Británie coby nováček, který je důvtipný i charismatický (narážka na Connora z AC3), ale zároveň i sobecký, vzpurný a nevyzpytatelný frajírek. V průběhu hry prý trochu dospěje a zjistí, že život je i o něčem jiném než jen o kradení a pirátění.

Assassins Creed 4: Black Flag vyjde pro PS3, X360, Wii U a PC v Evropě dne 31. října letošního roku. Na předváděčce byla ukázána pouze verze hry pro starou generaci, která vypadala průměrně, což výrobce vysvětloval ranou fází vývoje. Hlavní platformou je PC a všechny verze už prý má funkční. Next-gen verze pro PS4 a příští generaci Xboxu se na trhu objeví až později, UbiSoft k ní dodal toto: "Největším rozdílem bude vizuální stránka, také budeme podporovat funkce nového PS4 ovladače (i ovladače ostatních platforem), ale více o nextgen verzi hry odhalíme až časem."

Podle odhadu obchodu Xzone mají být PS3/X360 i letos lokalizované do češtiny, což na náš dotaz distributor ConQuest dnes ráno nedokázal stoprocentně potvrdit. V češtině bude pochopitelně i PC verze od Playmana, který mimochodem otitulkoval renderovaný filmeček.

Read this next