Skip to main content

Recenze Assassins Creed 3: Tyranny of King Washington

V DLC s alternativní historií je všechno jinak.

Touhle dobou už by pro většinu z vás měl být zážitek z AC3 dostatečně uležený, abyste hře odpustili její konec či jiné problematické pasáže a s chutí se vrátili do jejího světa. Přeci jen není mnoho her, které nabídly tak poutavé herní prostředí, jedinečnou atmosféru a chytlavou hratelnost. Příslib návratu k jedné z největších her loňského roku se navíc nese v tom správném duchu: plnokrevný příběhový přídavek pro jednoho hráče, jehož hlavními lákadly jsou dvě pro sérii velmi nezvyklé věci: radikální odklon od reálné historie, doprovázený neméně výrazným odklonem od reálné výzbroje/schopností.

Krev na sněhu

Podobně jako v případě základní hry (recenze, videorecenze), také první epizoda příběhové DLC trilogie (s názvem Infamy - Hanba) začíná speciální předehrou, která se nese v odlišném duchu od zbytku. A stejně jako v případě původní hry, také zde budete mít pocit, že ony první okamžiky sice dobře nastavují jeviště pro zbytek, nicméně za poněkud vysokou cenu. Problémem je tentokrát poměrně kostrbaté ne-vysvětlení okolností: z hlediska příběhu je zřejmě celé DLC pojato jako zlý sen, což bohužel umožňuje celou řadu mírně řečeno podivných okamžiků. Ať už jde o Connorův divoký "obleček" (působící v zasněženém prostředí opravdu směšně, zvláště poté, co jsme viděli "zimní brnění" Isaaca Clarka v Dead Space 3), návrat jeho matky či magické schopnosti králova žezla.

Na druhou stranu úvodní masakr působivě uvede tyranii zešílevšího Washingtona, částečně díky tradičně působivé hudbě. A zbytek DLC se pak už odehrává v působivém prostředí oblíbené hraniční Divočiny, ozvláštněné zimním obdobím a mnoha mrtvými těly rozsetými sněhovou krajinou. Samotný pohyb herním prostředím je působivý jako vždy a mise doprovází snaha o vtahující příběh, včetně mnoha filmových sekvencí. Přesto si ale nemohu pomoct, řada scén mi připadla zkratkovitá a přitažená za vlasy.

Celkově bych mnohem spíše uvítal syrovější a uvěřitelnější přístup k tématu: AC je nejlepší, když se snaží o věrohodný lidský příběh s maximálním důrazem na autenticitu postav a prostředí. Tenhle doslova super-hrdinský příběh mi prostě nesednul. Škoda je i Washingtona, který místo sledování nějakého překvapivého politického cíle nebo "vyššího dobra" hraje černobílou roli zloducha, opilého touhou po moci.

Na videa přímo z hraní přídavku se můžete podívat tady nebo tady.

Vlčí kouzla

DLC má vlastní uzavřenou smyčku, nenapojí se nijak na vaši uloženou pozici ani původní herní svět jako celek. Místo toho budete pouze na území Divočiny (další dvě DLC se budou odehrávat v Bostonu a New Yorku). Nenajdete zde ani stopy po "zdržujících" mechanismech typu výroba a obchodování předmětů, dokonce i lov byl zjednodušen. Jasný důraz je tentokrát kladen na odsýpající napínavé sekvence, ať už jde o plížení se mezi nepřáteli nebo velmi častý boj proti přesile. Uprostřed těchto aktivit pak hraje hlavní roli dvojice zbrusu nových mechanik, založených na vlčí magii.

Ačkoliv je tato magie poměrně pečlivě vysvětlena příběhem, nic to nemění na tom, že ještě hlouběji nabourává autenticitu dobového zážitku. S pomocí nových schopností se můžete zcela zneviditelnit, takže lze procházet mezi nepřáteli zcela nepozorován a dokonce je takto i zabíjet. Aby to úplně nezničilo obtížnost hry, neviditelnost vám poměrně rychle ubírá zdraví, takže s ní prostě nemůžete povraždit všechno na mapě. Hra později představí také plemeno psů, kteří vám dokážou v jejím používání zabránit. V takovém okamžiku se hodí druhá novinka: vyvolání trojice neviditelných vlků, kteří spolehlivě povraždí minimálně tři nepřátele ve vašem dosahu.

Trailer z DLC

Jízda z kopce

Nové schopnosti jsou samozřejmě radikálním přídavkem a je s nimi náležitá legrace. Pokud je ovšem použijete jen jako zjednodušení hry - opravdu výrazně zjednodušují plížení i vraždění - mohou pouze přispět k největšímu problému tohoto DLC: budete na konci než se nadějete. Hrstku příběhových kapitol proběhnete bez problémů za dvě hodiny a vedlejší mise (nic originálního, tradiční přepadávání konvojů nebo záchrana civilistů) či hledání skrytých předmětů vám hrací dobu prodlouží možná o další půl hodiny. To je na příběhové DLC přeci jen málo, i když za cenu 10 Euro patří k těm levnějším.

DLC Tyranny of King Washington: Infamy pro Assassins Creed 3 vyšlo koncem 19. února pro PC, PS3 a X360 za přibližně 200 Kč.

K zakoupení je digitální distribucí nebo zdarma pro majitele Season Pass.

Jak už jsme u téhle série zvyklí, na konci se dočkáte náležitě vygradovaného cliffhangeru. Alespoň to tentokrát nemá nic společného s budoucností a Desmondem, jelikož tahle vrstva v DLC zcela chybí. Posbírání všech tří skrytých "vzpomínkových" předmětů také odemkne filmovou sekvenci, která podle všeho pomůže vysvětlit napojení DLC na kánon hlavní hry, nicméně tato sekvence je pouze první ze tří... jak se asi dalo od prvního ze tří DLC a Ubisoftu čekat. Druhý díl by měl přijít 19. března a finále pak 23. dubna. Podle všeho si po vlčí magii vyzkoušíme ještě orlí a medvědí kouzla, takže o překvapení by neměla být nouze. Uvidíme také, o kolik živější a zajímavější bude hra ve městech.

VERDIKT: Rychle dávkovaná série příběhových misí obětuje autenticitu a místy i logiku ve prospěch magie, umožňující originální herní mechaniky. Zneviditelňování i vlčí smečka jsou zábavné schopnosti, ale při dvouhodinové délce je po všem příliš brzo. Osobně mi také připadá, že odklon od realistické polohy hře moc neprospěl, vždyť onen příběh o alternativní historii mohl být mnohem zajímavější při dodržení reálných kontextů. A kde jsou ty úžasné námořní pasáže, nebo alespoň jedna? Pokud jste ovšem milovníci téhle série, pak stejně nemáte nad čím přemýšlet: návratu do hraniční Divočiny se nevyhnete.

6 / 10

Read this next