Velké preview Assassins Creed 3
Domorodý lovec a George Washington chodí na medvědy.
Pokud máte pocit, že po Assassin's Creed 2 jde tahle historická akční sága dolů, tento týden odhalené nové pokračování by vás mělo uspokojit. Protože zatímco se v UbiSoftu pracovalo na odbočkách Brotherhood a Revelations, původní vývojářský tým dvojky dostal za úkol rozpracovat plnohodnotné pokračování a udělat pár pořádných změn. Teprve nyní, po několika letech vývoje, se o nich dozvídáme i my díky časopisu Game Informer.
A že Assassin's Creed 3 změní ledacos: místo středověku a renesance se bude odehrávat v osmnáctém století, kdy se v Americe začala prosazovat demokracie. Místo tajemného Altaira a Ezia si tentokrát zahrajete za tichého, nenápadného a zcela nového domorodého lovce. Většinu hry strávíte schováváním v lese a hopsáním po americké divočině, a na konci trojky pak zažijete i hotovou apokalypsu na počest roku 2012. Až třetí díl letos na podzim vyjde, půjde o nejdéle vyvíjenou hru v celé sérii - s několikanásobně většími náklady než minule a také s nejpočetnějším autorským týmem.
Rozkvět amerických měst 18. století
Píší se léta páně 1753-1783, jsme na severoamerickém kontinentu a města Boston či New York se teprve začínají mít k světu. Pokud jste je někdy navštívili, možná vám přijde povědomé rozvržení ulic nejstarších částí (autoři se drží původních nákresů i současné podoby města), jinak jde ale skutečně o prehistorický zážitek z dob post-koloniální Ameriky. A proč? UbiSoft Montreal chce na monitory přenést vše, co vedlo k Americké revoluci a pozdější Deklaraci nezávislosti. Proto v Assassin's Creed 3 zažijete třeba jízdu kováře Paula Revereho proti britským vojákům, obléhání Bostonu armádou George Washingtona či úprk vojsk z obleženého New Yorku.
Ve hře prý nemá moc smysl ukazovat běžný denní život, a tak každé město zažijete zrovna v době neobvyklé, kdy mělo svoji historickou roli nebo se něco dělo. New York ve chvíli, kdy jej zachvátí obrovský požár, Valley Forge za časů obléhání vojsky George Washingtona atd. Ale nejdůležitější je, že většina z Assassin's Creed 3 se má odehrávat v divočině řečené jednoduše: The Frontier. Což znamená hranici či pohraničí.
Divočina s funkčním ekosystémem
Pod tímhle názvem se skrývá dalekosáhlý, otevřený herní svět plný lesů, horských vršků, převislů, jezer a indiánských vesnic, od Lexingtonu až po Concord. Můžete se vydat, kam se vám zlíbí, užívat si svobody pohybu (celý Frontier je 1,5x větší než kompletní mapa Assassin's Creed: Brotherhood), šplhat po stromech, plazit se po skaliskách nebo lovit zvěř. Jestli při tom omylem narazíte třeba na bitevní plácek Bunker Hill, kde američtí rebelové umírají pod dělovými salvami britských vojáků...
Mezi novinkami v třetím dílu je například funkční ekosystém. Běžně se stane, že v lese narazíte na medvěda, soba, ve vodě na lososa, dále vlka nebo králíka, a všechny budete moci snadno ulovit. Jestliže medvěda skolíte jednou ranou, hra vám připíše víc bodů, než když ubohé zvíře ubodáte nožem. A když pod sněhovou přikrývkou úplnou náhodou naleznete zmrzlé mrtvé tělo, nesmíte se divit, pokud na vás vystartuje medvěd - vždyť ta chlupatá bestie má jen strach, že jí chcete připravit o jídlo. Také vám v uších zní inspirace Red Dead Redemption?
Potomkem rodilého indiána
Pořád jsme neřekli, kdo vlastně jste. Pochopitelně i Assassin's Creed 3 prolne historickou linii s dějem odehrávajícím se v současnosti (Desmond prý bude zvlášť ve formě), přičemž tentokrát se dostanete do kůže rodilého indiána Connora. Narodil se bílému otci a indiánské matce, vyrostl u kmene Mohawků ve vesnici Ratohnhaké. Nemá prý vůbec nic společného s archetypem amerických hrdinů, jaké ve filmu Patriot ztvárnil Mel Gibson. Dokonce přesně naopak: Connor neví nic o společenském životě, ve vesnici jej naučili akorát lovu a do epického souboje hašašínů a templářů se tedy připletl zcela nechtěně.
První trailer ze hry uvidíme už v pondělí 6. března ve večerních hodinách.
Jeho jediným motivem je zážitek z raného dětství, kdy britské koloniální síly (poznáte je vždy podle červených oblečků) vypálily vesnici Mohawků a zabily i Connorovy rodiče. Jak se v průběhu hry bude protagonista snažit pomstít, zaplete se s hašašíny, později oblékne známý bílý šat a nakonec i kapuci, až byste ho od nějakého Ezia skoro nepoznali. Jenže stylem hry se Connor liší - je nemluvný, rád loví a na nepřátele si rád počíhá.
Krokodýl Dundee ve městě
Ani sebevětší outsider se ale nevyhne alespoň občasným zastávkám ve městě. Například v Bostonu vás budou na ulici zastavovat prostitutky a pouliční prodavači novin, obchodníci se vám pokusí levně střelit své šminky a na každém kroku budete potkávat hlavně britské koloniální hlídky. Pokud se odmítnete podrobit kontrole, čeká vás dlouhá a potenciálně smrtící honička, v jejímž rámci budete muset přeskakovat po vozech jedoucího vlaku, rozbíjet zavřená okna nebo se houpat na kostelních ochozech.
Connorovou výhodou je držení dvou zbraní naráz - nejčastěji tomahawku a nože. Díky novým taktickým fíglům, jež hra nabídne, se rychle naučí zabít dvojici nepřátel naráz anebo efektivně čelit celé skupině protivníků pomocí nového defenzivního komba. Byť budete často váhat, koho zabít - templáři nejsou jednoznačně záporné postavy, jen chtějí zachránit svět, a stejně tak i hašašíni mají své mouchy - bude třeba postupovat opatrně.
Zápletka s politickými špičkami
Mezi desítkami nehratelných postav narazíte na George Washingtona, coby nejistého vojenského lídra, jemuž do klína spadlo velení nad celou armádou. Washington má být ve hře vaším nejbližším spojencem, ale několikrát se stavíte i za Benjaminem Franklinem nebo vojevůdcem Charlesem Lee, který místo kandidáta na prezidenta skončil jako vedoucí odštěpenecké frakce americké armády.
Proč se rodilý indián Connor zaplete zrovna s budoucími špičkami americké politiky, je otázka, ale indiánovu zvědavost nejspíš podnítí jeho budoucí "reinkarnace" Desmond - protože jako všechno v sérii Assassin's Creed, půjde i tady hlavně o budoucnost. Zajímavé ale je, že na rozdíl třeba od Mass Effectu 3 tady od vývojářů neslyšíme vůbec nic o tom, že by série Assassin's Creed měla tímhle dílem skončit.
Novinky v hratelnosti a enginu
S novým hrdinou přichází i nový styl hry. Connor umí v bitvách automaticky identifikovat a zacílit nepřátele, aniž by hra obtěžovala systémem automatického míření. Díky jeho neustálému pohybu je nového protagonistu těžší napadnout a nově lze například používat mrtvoly coby lidské štíty. K tomu si přimyslete dynamickou kameru, jež automaticky přiblíží kterýkoliv duel na obrazovce (někdy prý doslova jako v japonských bojovkách) nebo pohodlnější ovládání, které dovolí snadnější blokování úderů a obecně zrychlí tempa soubojů.
Za většinu toho UbiSoft Montreal vděčí nové verzi herního enginu Anvil. Poprvé v sérii dovede vyrenderovat až tisíc panáčků naráz (dosavadním limitem bylo 100 postav), vykreslit prostředí s novými animacemi nebo simulovat divokou lesní přírodu. A nepůjde jen o dočasné efekty: když se ve hře po několika měsících vrátíte na místo někdejšího bojiště, naleznete jen sněhem zapadané helmy či zbraně zbylé po mrtvolách.
Samozřejmostí je neustálá proměna dne a noci, nebo vliv, jaký bude mít počasí na umělou inteligenci. Například ve sněhové vánici mají být nepřátelé (poschovávaní u ohňů a v teple) méně ochotní s vámi válčit či vás pronásledovat. V lednu zase zamrznou jezera a řeky a na mapě tak zpřístupní nové, doposud zapovězené cesty.
Co se v Brotherhood či Revelations neosvědčilo a bude tu proto chybět?
Nový vizuální styl si osvojil i Animus verze 3.0, v němž nechybí aktualizovaná databáze, historický kontext a sžíravý komentář postavy Shauna Hastingse, který coby rodilý Brit vidí americkou bitvu za nezávislost poměrně skepticky. Sekvencí se skákáním po plošinkách v Animusu ala Portal s Desmondem tentokrát moc nebude, také dočista zmizí možnost přivolávat si hašašíny na pomoc (neosvědčila se) nebo rozdělení herního světa na různé frakce.
V Assassin's Creed 3 vás tak o pomoc poprosí jedině spolek lovců jelenů nebo rybářská guilda. Stejně tak zmizí i veškeré mise typu Tower Defense (minihra s obranou věže). Méně nebezpečný má být průzkum herního světa - leckde sice objevíte problémové čtvrti, pokud se ale rozhodnete do nich vejít, hra vás za vaši odvahu nikterak nepotrestá.
Assassin's Creed 3 vyjde 30. října 2012 pro X360, PS3 i PC.
Předobjednat se dá z Xzone.
Novým způsobem chtějí vývojáři pořešit i rychlé cestování po mapě, v průběhu hry se má rozvíjet také přizpůsobení vizáže hlavního hrdiny. Peníze se budou vydělávat jinak, změní se systém nakupování pozemků a díky bližším checkpointům půjde snadněji ukládat postup ve hře.
Ve hře bude fungovat nový princip synchronizace. Za každý splněný úkol/quest obdržíte body, které pak hra přeloží na tzv. Sync Points - čím víc jich budete mít, tím více si půjde zálohovat a uložit na pevném disku. A multiplayer? Zatím velká neznámá, ale protože v Revelations vaše postava absolvovala základní trénink, měl by mít podstatně větší grády než doposud.
Zdroj: Game Informer