RECENZE konzole PlayStation 5
Opravdový nextgen?
Nová generace herní konzole od Sony plní média v posledních týdnech více než dost. Smůla je, že se většina zpráv zaobírá především kolosálním nedostatkem PS5 a netýká se to jen Česka, jde o celosvětový problém. Kdo zaváhal s předobjednávkou v první vlně (resp. v prvních minutách), ten si nyní musí počkat. Možná do jara 2021 nebo taky až do druhého kvartálu. PS5 je pro Sony kasovní trhák.
Jenže z obchodního hlediska, pokud u lidí vzbudíte takový zájem a pak ho nedokážete ani zdaleka uspokojit, z toho nekouká nic dobrého. Jednak se dost lidí naštve, protože musí čekat další dlouhé měsíce, a navíc z toho všeho významně těží skupiny překupníků, které mají nyní žně. Je třeba si uvědomit, že tihle vykukové ještě více zkrouhli i tak malé počty dostupných PS5 pro zákazníky, kteří chtěli zaplatit normální cenu. Teď už je pozdě řešit, že se měly konzole vydávat pouze na občanku už od prvního dne prodeje a zavést přísný limit jedné PS5 na člověka. Nezbývá než doufat, že se situace na jaře vylepší a dočkají se i zástupy dalších nadšených hráčů. Hlavně neplaťte překupníkům na internetových bazarech a aukčních portálech ty násobně vyšší ceny. Chápu, že je to těžké, když teď před Vánoci by všichni chtěli mít svou PS5, ale podporovat tyhle praktiky je asi to nejhorší, co můžete udělat.
Ani naše redakce si nemůže moc vyskakovat. Sami PS5 nevlastníme a dostali jsme ji pouze na několikadenní zápůjčku k vyzkoušení. S těžkým srdcem jsme jí následně museli poslat zase zpátky i se všemi nainstalovanými hrami. I za tak krátký čas jsme ale pochopili, že PS5 je vynikající kus hardware, který přináší řadu zajímavých inovací a parádně zvyšuje komfort konzolového hraní oproti minulé generaci.
Neodpustím si nezačít designem, protože to je ta první věc, která člověka upoutá. Není překvapení, že je PS5 při vertikální poloze poměrně robustní. V tomhle ohledu jde totiž o nejvyšší herní konzoli od Sony nebo Microsoftu vůbec. Má ale natolik ladné tvary, že působí mnohem štíhleji, než ve skutečnosti je. Souměrnost narušuje jen slot-in mechanika, což ale u verze bez mechaniky řešit nemusíte. I když mi vyboulení pro mechaniku připadá trochu rušivé, stejně bych neváhal a vždy raději bral verzi s mechanikou. Už kvůli přehrávání starých DVD nebo BR disků a pak krabičkové hry ještě neumřely, takže není důvod se zatím mechaniky nadobro vzdávat.
Zajímavě řešené boční panely, které usměrňují nasávání vzduchu, jsou parádní designérskou prací. Navíc celý systém chlazení je vysoce efektivní. Hlučnost konzole v plné zátěži se absolutně nedá srovnávat s tím, co produkuje PS4 nebo PS4Pro! Je to jeden z těch prvků vyššího uživatelského komfortu. I při hraní bez sluchátek není potřeba přehlušovat hlasitostí televize „startující vrtulník".
Jediné, co mi fakt nesedí, je bílo-černé zbarvení konzole, a to samé platí i ovladači Dualsense, o kterém budu psát za chvíli. Na propagačních fotkách ta přemíra bílé barvy nevypadá špatně a futuristický design dodává moderní vzhled, ale zkuste si tuhle vizi umístit v normálním obýváku. Ať jsem se snažil sebevíc, všude mi PS5 rušivě „svítila" v kontrastu s ostatním vybavením. Já přitom preferuji přesný opak, tedy aby užitná elektronika spíše ladila se svým okolím. Tohle mi může splnit jen varianta PS5, kde bude bílá nahrazena na bočních panelech jinou barvou. Sony zatím nic oficiálně nepředstavila, ale já pevně doufám, že v budoucnu budou k dispozici i jiné tovární barvy nebo výměnné boční panely.
Přítomnost lepší a větší paměti RAM a hlavně SSD disku byla očekávaná. Zrychlení celého systému je od první chvíle dobře znatelné, zvlášť pokud máte srovnání jen s minulou generací konzolí. Start PS5 je bleskurychlý, protivně lagující a neustále něco načítající PS Store je minulostí, vše běží jak na drátkách. Ten hlavní přínos je ale samozřejmě při hraní her. Spouštění her a loadingy jsou skutečně krátké. Problém je s tím jediný, strašně rychle si na to zvyknete a po chvilce to už berete jako samozřejmost, která nikterak neohromuje. O to hroší je pak střet s realitou, když zkusíte zpátky pustit PS4. To je ostatně i důvod, proč se vzdát hraní starších her na PS4 a přejít s nimi na PS5. Drtivá většina her z PS4 je kompatibilní tzn., že je rozběháte i na nové PS5 (diskovou verzi musíte strčit do mechaniky, digitální si znovu stáhnete z PS Storu).
V mých očích je nedostatkem pouze celková velikost disku. Nejsem zvyklý mít na disku pouze pár her, které aktuálně hraju. V době, kdy mají hry běžně desítky GB dat, která je nutno stáhnout, chci sednout k televizi a začít okamžitě hrát. Nechci řešit, co budu potřebovat smazat a stáhnout, abych se se dostal k tomu, na co mám ten den náladu. Právě proto mi vadí, že uživateli zbyde na jeho PS5 něco přes 600 GB volného místa. Celková velikost je 825 GB, ale musíte počítat, že dost místa spolkne systém a další přidružené aplikace.
Možnost rozšířeného uložiště, například skrze externí SSD disk, existuje, nicméně PS5 Vám umožní na něj uložit jen data PS4 her. Obsah primárně vyvíjený pro PS5 musí být jen v interním úložišti. Doufám tedy, že se časem dostane do prodeje i 2TB verze, která by byla pro mě naprosto ideální. Jinou možností je dodat do PS5 ještě další NVMe SSD disk. Jeho rozšiřující slot se ukrývá pod jedním z bočních plastových panelů, takže jeho montáž je vcelku snadná. Jde jen o to počkat si, který bude na 100% kompatibilní s PS5, což Sony zatím neoznámila (čeká se to až v příštích měsících).
Nový dashboard je na PS5 mnohem přehlednější a decentnější. Samozřejmostí je 4K a zobrazení v HDR. Ikony aplikací a her jsou umístěné vlevo nahoře a mnohem více prostoru dostávají pozadí nainstalovaných her spolu s rámečkem s jednoduchým infem o procentuálním postupu v dané hře a počtu získaných trofejí. V jednoduchosti je zkrátka síla a mně to přesně takhle vyhovuje. Jediné, na co jsem si zatím nezvyknul, je přístup k systémovým ikonám. Na PS4 stačilo překlopit dashboard do jeho horní části, ale na PS5 musíte aktivovat jedním rychlým stisknutím Playstation tlačítka na ovladači Dualsense. Pokud ale tlačítko podržíte déle než krátce, požadované menu se nezobrazí, a navíc je tlačítko na ovladači ztvárněné jako logo, které se mi blbě nahmatává, a často omylem stisknu vedlejší tlačítko ovládající mikrofon. Bohužel mezi systémové ikony patří i volba pro vypnutí PS5 nebo její uspání, takže si tuhle proceduru musíte chtě nechtě osvojit.
Zlatým hřebem celého systému PS5 je jeho ovladač DualSense. Na rovinu přiznávám, že od začátku se mi vizuálně nelíbil a ta bílá barva to ještě dorazila. Názor jsem nezměnil ani, když jsem ho uviděl v reálu. Všechny negativní myšleny byly ale ty tam v momentě, kdy jsem vzal nový ovladač poprvé do rukou a spustil tutoriál v Astro's Playroom. Slovy se to nedá dost dobře popsat, tohle se zkrátka musí zažít.
Předně jsou tu adaptivní spouště L2 a R2. Na první pohled to jsou obyčejné triggery jako na Duashocku 4, jenže ty na Dualsense mají hmatovou odezvu. Hra vám na prsty může posílat vibrace nebo měnit tuhost spouště. Představte si například, že na L2 máte brzdu auta s aktivním ABS. V momentu, kdy budete chtít prudce brzdit, L2 bude klást značný odpor a pak ještě pošle sérii zpětných rázů do prstu, když se sepne ABS. Tohle je jedním slovem fantazie a má to obrovský potenciál ve hrách. Teď jen, aby to vývojáři vhodně implementovali do svých budoucích titulů.
Napsat, že mě hmatová odezva zbytku Dualsense překvapila, by nebylo dostačující, protože mě přímo fascinovala. Na obyčejné efekty jsme zvyklí jak z PC nebo Xboxu, ale PS5 si v tomhle začala hrát svou vlastní ligu. Nevím, jak to dokázali, ale ten pocit v rukách je úžasný. Například když mi Astrobot bruslil po ledě, bylo jasně cítit, jak přenáší váhu z jedné nohy na druhou a brusle se zarývají do ledu. Hmatem cítíte i směr, kterým Astrobot bruslí. Neskutečné, tohle implementovat do NHL, tak se k hokeji po mnoha letech snad i vrátím :)
Další příklad, když začíná intro Spider-Man Miles Morales, kde jede metrem: opět jasně cítíte, jak souprava jede po kolejích a kola přejíždí spojnice kolejí, což vyvolává nezaměnitelný pocit lehkého drncání typický pro všechny vlaky. Na druhou stranu, jak v tomto Spider-Manovi tak i v remasterované původní verzi, kde už fungují adaptivní spouště, mi jejich využití přišlo zatím slabé. Na L2 a R2 jsou sice namapované efekty, ale rozhodně mohly být silnější. Jako by se vývojáři báli využít je naplno.
Troufnu si říct, že PS5 se vyplatí už jenom kvůli DualSense, tak vynikající je tento ovladač. Ergonomie páček i tlačítek sice zůstala stejná a víc mi rozložení těchto prvků vyhovuje na Xbox ovladači, ale čert to vem. Hmatové efekty jsou naprosto rozdílové. A to nemluvím o tom, že si Dualsense zachoval zajímavé vychytávky z Dualshocku 4 jako světelné efekty, gyroskop, malý repráček (tak skvělý například v GTA V nebo v Death Stranding) a samozřejmě nechybí ani dotyková ploška.
Už takhle to vypadá, že DualSense je nejlepší herní ovladač všech dob. Jestli se dostanu k nějaké jiné barevné verzi, a kdyby třeba v SONY ještě přidali barevné podsvícení tlačítek, tak to nebude mít jedinou chybičku. Oproti tomu Xbox ovladač u nového Xbox One Series prošel jen minimálními změnami. Ano, pořád má tu nejlepší ergonomii, ale příliš konzervativní přístup Microsoftu způsobil, že mu v této oblasti lidově řečeno ujel vlak. Sony adaptivními spouštěmi a dokonalou haptickou odezvou zkrátka trefila jackpot.
Hodnocení: Celkově je PlayStation 5 ultimátním kusem hardware. Sony nesází na počty teraflopů, víc řeší vše okolo a o tom to je. Chce mít svoje exkluzivity, vymazlené prostředí a unikátní design. Ovladač DualSense je pak kapitolou samou pro sebe. PS5 je pravý „nextgen", který přináší spoustu jedinečných funkcí oproti starší generaci. Teď už jen zařídit, aby byla PS5 dostupná pro každého, kdo si jí chce koupit.
Recenze čtyř startovních exkluzivních PS5 her u nás bude publikována dnes večer v 19:00 na tomto linku.