Preview ArmA 3 po návštěvě vývojářů
Co by mělo být hlavními novinkami oproti předchůdci?
Výprava do Brna přímo za vývojáři dalšího pokračování realistického vojenského simulátoru ArmA 3 se skutečně vyplatila. Na rozdíl od obecné prezentace z E3 jsem měl možnost se na nový díl podívat více do hloubky, zeptat se na další podrobnosti kreativního ředitele Arma 3 a nahlédnout přímo do průběhu vývoje. Minule jsme se v reportáži zabývali mapováním řeckého ostrova ještě před zadržením tvůrců a obviněním ze špionáže (nyní již propuštěných na kauci do ČR), dnes se budeme věnovat především příběhu a novým herním prvkům v singleplayeru.
Arma 3 bude mít oproti svým předchůdcům daleko větší vazby na reálný svět a děj se nebude odehrávat pouze ve fiktivním universu, jako byla Černarus nebo Tákistán. V alternativní budoucnosti je Evropa prakticky na kolenou a nedokáže už dále vzdorovat východním armádám. Její poslední šancí na zvrácení nepříznivé situace je získání přísně střeženého vojenského tajemství.
To je ukryto na ostrově Lemnos (anglicky Limnos, kvůli známým potížím nyní přejmenovaném na Altis), kam se vydává malá skupina elitních vojáků. Vaše mise je však již dopředu prozrazena a vy se díky tomu ocitnete osamoceni na nepřátelském ostrově. Ten měl mít podle prvotních informací rozlohu bezmála 470 km2 nebo zhruba 800 km2, pokud započítáte i vodní plochu, nyní se v oficiálním popisu hovoří "jen" o 290 km2. Spousta lokací uschovává zmiňované vojenské tajemství.
Příběh má být daleko dynamičtější a nebude už natolik svázaný jako v případě druhého dílu. Rozšířeny budou i možnosti volnosti (tzv. sandbox režim), který by se dal nejvíce připodobnit misi Manhattan z Arma 2, kde šlo plnit jednotlivé úkoly až na drobné výjimky naprosto libovolně. Stručně řečeno, vám budou dány tři základní věci - úkoly, prostředky a svoboda a bude pouze na vás, jak s nimi naložíte.
Svoboda bude pro Arma 3 klíčovou a s tím souvisí i určitá nelinearita. Některé úkoly si budete moci odložit na později, jiné třeba vůbec nesplnit, ale naopak ty klíčové pro příběh budete muset zdolat. Hráč si tak bude do jisté míry určovat, co ve hře zažije a nepočítají se do toho pouze různé možnosti při plnění misí.
„V případě druhého dílu jsme si na sebe upletli bič v podobě kooperativního režimu. Museli jsme totiž nastavit určitá omezení, aby se z děje nestal úplný chaos, když mohl každý ze členů týmu Razor spustit určitou akci na druhé straně mapy. Odchytit navíc všechny možnosti průběhu děje, byl rovněž oříšek. Kooperativní režim pro kampaň tak byl ze třetího dílu vypuštěn, ale výměnou za to hráč získá daleko lepší zážitek při hraní kampaně," řekl nám Ivan Buchta, když přišla řeč na druhý díl.
Tehdy mi při návštěvě Brna nemohl prozradit další detaily o celém příběhu a třeba tu informaci, jestli se nakonec nedostanou na ostrov další spřátelené jednotky ve větším počtu. Rád jsem však slyšel, že je pravděpodobný návrat velitelského režimu (High Command), kde šlo v druhém dílu ovládat celé skupiny jednotek. Pokud se však znovu objeví, tak nejspíše v menší míře a nepůjde ovládat celé obří armády.
Interakce s civilním obyvatelstvem bude rozhodně na denním pořádku a prozatím zůstává otázkou, do jaké míry se projeví do hry. V ideálním případě tak obyvatelstvo nebude pouze jakýmsi stanovištěm pro získání vedlejších úkolů, ale každý z nich si bude navíc žít svůj život a poskytne někdy důležité informace. Ostatně podobnou roli měli civilisté už v druhém dílu.
Nejrůznější údaje samozřejmě budou moci obyvatelé poskytnout i protivníkovi a v každém městě se určitě nějaký ten práskač najde. Pokud se na něj však dříve nedoptáte a nezlikvidujete ptáčka ještě předtím, než začne zpívat. Samozřejmě, že pokud hráč zmasakruje polovinu vesnice, tak nebude moci čekat vlídné přivítání o několik usedlostí dále. Do jaké míry vše bude uvedeno do života, určí ještě čas.
Potěšující je rozhodně i fakt, že herní doba singleplayeru by se měla pohybovat okolo dvaceti hodin. Jedná se samozřejmě o předběžný údaj, kterého by tvůrci chtěli dosáhnout. Navíc platí na průchod pouze hlavní dějové linie, bez plnění vedlejších úkolů a s tím, že by hráč přesně věděl, jak má v ději přesně pokračovat a dělal by pouze optimální rozhodnutí.
S tím rozhodně souvisí učící křivka pro ovládání nejrůznějších vozidel (má jich být přes 20) a vůbec osvojení bojových návyků, což nám okomentoval Ivan Buchta takto: „Kromě tradičních tutoriálů, které obsahují naše předešlé hry, uvažujeme i o přidání určitého scénáře, kde bychom hráči přesně vysvětlili, jak by měl správně takticky postupovat. Použití na cvičišti a později v reálné akci se tak může hodně lišit. Samozřejmě bychom do hry rádi zapojili určitou formu in-game nápovědy a postupně představovali nejrůznější herní principy."
Podle mého soudu by toto byla rozhodně cesta správným směrem, protože celá řada hráčů tutoriály úmyslně přeskakuje nebo zkrátka klikne na první nabídku v menu, kterou je kampaň. Pak jsou však překvapeni, že vše nejde tak hladce jako v běžné skriptované střílečce.
Během prezentace mi Ivan Buchta představil nový herní prvek v podobě potápění v moři. V době mé návštěvy studia ještě nebylo rozhodnuto, jak moc velkou úlohu ve hře nakonec sehraje, ale už teď může být minimálně alternativní cestou pro infiltraci nepřátelské základny, různé sabotáže či průzkumy. Na dně moře jsem zahlédnul i vrak dopravní lodě, která podle slov kreativního ředitele může obsahovat nejrůznější poklady nejenom historické hodnoty.
O tom, že se s využitím potápění přeci jenom počítá ve větší míře, mě přesvědčil model SDV (SEAL Delivery Vehicle), což je podvodní přepravní plavidlo ovládané přímo potápěčem. Přestože bylo tehdy ještě nedokončené a nefunkční, hned mě napadla celá řada skopičin, ke kterým by šlo plavidlo použít.
Samozřejmě přišla řeč i na další vodní i podvodní plavidla, která prozatím zůstanou ve formě menších člunů s několika stacionárními kulomety či menšími děly. Autoři by samozřejmě rádi přidali daleko větší lodě a nebrání se samozřejmě ani ponorkám, ale tyto položky prozatím zůstávají na seznamu možných rozšíření, pokud zbude čas.
Velmi zajímavě se prvek potápění a vody jeví ve spojitosti s multiplayerem. Představte si výše zmíněný vrak dopravní lodi jako mapu pro více hráčů, s tím rozdílem, že oproti běžnému světu nad hladinou mají palné zbraně (kterých má být ve hře přes 40) dosah pouze několik desítek metrů. Přidejte si k tomu třeba omezené zásoby kyslíku a velmi neotřelá akce je na světě.
Arma 3 nabídne rovněž zbrusu novou práci s inventářem a vybavením obecně. Podobně jako v RPG hrách budete mít přístupný celý inventář a libovolně přehazovat vybavení. A to včetně příslušenství vaší pušky. Stačí se před začátkem mise dobře vybavit a přímo v akci nasadit tlumič, červený zaměřovač, speciální optiku nebo přivěsit granátomet. Zachována bude i infravize z Operation Arrowhead a bude ještě více realisticky ztvárňovat tepelné stopy v okolním prostředí.
„Pohrávali jsme si s myšlenkou, že bychom hráči umožnili vyměnit uniformu za nepřátelskou nebo by si mohl navléknout obyčejné civilní šaty. Otevírá se tak obrovská paleta možností, jak tento prvek použít ve hře. Přímo na infiltraci do nepřátelské základny to sice není, ale na oklamání nepřítele z větší vzdálenosti se dá tento trik jistě použít," rozpovídal se Ivan Buchta o možném novém herním prvku.
S výměnou uniforem samozřejmě souvisí celá řada dalších problémů a jeden z prvních, který mě napadl, že mě omylem může zastřelit někdo z mých vlastních lidí. O něco méně nebezpečné by už bylo převléknout se za obyčejného civilistu a díky tomu se ztratit v davu. Tento zajímavý prvek přitom nabídlo za posledních několik let pouze minimum her jako je série Commandos nebo Saboteur. V realistické hře jako je Arma by vše mohlo získat úplně jiný rozměr.
Když už je řeč o realismu: o tom, že jediná kulka v Arma hravě zabíjí, se přesvědčila celá řada hráčů. Někdy jste však měli to štěstí a zůstali jste pouze zranění. Právě tento herní prvek bude ještě více propracován v nadcházejícím pokračování. Samozřejmě bude ovlivněna vaše muška či rychlost provádění určitých akcí. Daleko více vás však bude trápit krvácení, které může mít fatální následky. O tom, jestli si sami uvážete obvaz nebo použijete nějaké jiné podpůrné prostředky, nebylo ještě tehdy definitivně rozhodnuto.
Arma 3 vyjde někdy ve 3. čtvrtletí letošního roku pro PC a bude stát od 1099 Kč.
rezervovat na Xzone.
O několik stupňů výše postoupilo i zpracování hry po grafické stránce, a když jsem obhlížel okolní krajinu, vše mi přišlo daleko živější a barevnější než v případě Černarusi. Nemalou měrou za to jistě mohlo zasazení na prosluněný středozemní ostrov a opuštění podzimního chladu nebo naopak nesnesitelně rozpálené pouště z Tákistánu.
Nic se však nemění na realističnosti celé hry a jsem rád, že Arma neustupuje ze svých zásad, ani když současným trendem je spíše zjednodušovat a vše skriptovat. Třetí díl by měl spatřit světlo světa ve 3. čtvrtletí letošního roku s českými titulky výhradně na PC. Mezi podporované operační systémy však již nepatří Windows XP (DirectX 9) a pro hraní je potřeba Windows Vista nebo 7 (HW nároky zde).
Tento článek byl napsán na základě osobní návštěvy autora v brněnském studiu tvůrců ArmA 3 ještě před kauzou v Řecku a byl autorizován od Bohemia Interactive.