All Points Bulletin
Mokrý sen gangstera tentokrát online.
Z E3 prezentace All Points Bulletin, zkráceně APB, jsem si odnesl více poznámek, než z kterékoli jiné (Mafia II se nepočítá, ta je protekční). Několik přeběhlíků z GTA týmu v Rockstaru si před lety založilo své studio Realtime Worlds, vypustilo povedenou záležitost Crackdown a jalo se kutit svojí další akční záležitost. Ne ledajakou. APB je nesmírně ambiciózní MMO akcí, která slibuje zcela unikátní online herní zážitek. Takový, že dokázal zaujmout i Electronic Arts, kteří se stali jeho novým vydavatelem.
Tedy samozřejmě za předpokladu, že všechno bude fungovat jak má, a pokud APB nepotká stejný osud jako podobně slibnou záležitost The Crossing od Arkane Studios. Ovšem narozdíl od Francouzů, lidé v Realtime Worlds podle všech indicií ví, co dělají a kam míří. I když fakt, že E3 prezentace byla složena pouze z powerpointích slidů napěchovaných videi, v člověku stoprocentní důvěru k projektu taktéž nevzbudil.
Takže, o co přesně půjde? O online third-person akci ve městě, ačkoliv po prvních deseti minutách předváděčky jsem se zhrozil, že se přede mnou rýsuje takové gangsterské Spore, tedy editor bez hry okolo. Beze srandy snad takhle dlouho strávil Dave Jones, producent hry a tvůrce prvních dvou dílů GTA, demonstrováním editoru v APB. „Když budete hrát APB, lidi v něm rozeznáte ne podle jmen, ale podle vzhledu. Každá postava bude unikátní.“
Komplexnější tvorbu postavy v žádné jiné hře nenajdete. Producent Dave zvolil několik základních atributů (pohlaví, barva pleti, typ postavy...) a objevilo se před ním tělo. Začal si hrát s muskulaturou, špeky, pigmentem, natahoval vlasy a přidával jizvy. Následně se rozhodl pro tetování, čímž se otevřel samotný editor tetování, kde si poskládal svůj vlastní výkres a následně jej mohl vylepit kdekoli na tělo svého alter-ega. Nechyběl ani výběr oblečení a příslušenství, přičemž každá věc se dala s tou další kombinovat. Dokonce se daly přidávat věci jako záplaty, šátky a tak. Ani tuning aut nechyběl - šel tak daleko, že Dave na své vozidlo umístil nálepku, která korespondovala s jeho tetováním a.k.a symbolem jeho gangu!
Předváděčka editoru byla zakončena záběrem na záda jisté černošské postavy, která měla na lopatkách přišpendlovaný nápis „Dokážeme to?“ Následně kamera zakroužila o 180 stupňů, zaměřila se na odznáček na hrudi postavy, kde bylo teď již notoricky známé „Yes, we can!“ a z neznámé postavy se vyklubala věrohodná replika Baracka Obamy. Tenhle editor vážně umí!
Producent Dave Jones sice žádné záběry ze skutečného hraní neukázal, ale trailery a slovy uměl hru velmi detailně přiblížit. „Musím se přiznat, že příběh v APB moc nehrotíme,“ vyprávěl Dave, „Bude to jen o zvolení si strany – kriminálníci nebo muži zákona – a následném plnění úkolů pro danou frakci.“ Žádné příběhové pozadí tu nehledejte, pouze se připojíte do hry, která žije svým vlastní životem, kde se den střídá s nocí a kde každý chce být moderním gangsterem.
Akce se bude vždy odehrávat v jedné ze čtvrtí velkého města jménem San Paro a každý herní svět, neboli čtvrť města, bude přístupná až jedné stovce hráčů. Ať už s kámoši z gangu nebo jen sólově, budete se moci kdykoliv připojit a začít řádit. Dave herní koncept trochu přiblížil, „Řekněme, že hrajete za kriminálníky. Připojíte se, rozhodnete se ukradnout auto, jež začne houkat a hra na vás za to pošle policajty. Pokud hrajete za ně, tohle je ten okamžik, kdy se vám na obrazovce objeví hlášení o nové misi.“
Hrací plocha pochopitelně nebude vyplněna pouze skutečnými hráči. Město bude žít svým vlastním životem, a tak se budou všude promenádovat řadoví obyvatelé ovládaní umělou inteligencí. Živé terče a hadroví panáci, znáte to. Ve speciálních lokacích ovšem narazíte i na NPC obchodníky a, to především, zadavatele misí. Po celou dobu prezentace jsem měl dojem, že APB vypadá jako online svět, kde se čas od času spustí team deathmatch. Dave mi to ovšem vyvrátil: „Vůbec ne, mise budou variabilní. Se svým týmem budeš bránit různé pozice, unikat nepřátelům v autech, dobývat cizí základny, přepravovat VIP osoby apod. Prostě všechno to, co by gangster [a hráč GTA – pozn. autor] asi tak mohl chtít dělat.“
K tomu připočtěte údajně tuze propracovaný systém vyhodnocování hráčů v APB, což znamená, že hra sama často rozhodne, kdo se s kým bude kočkovat na základě jejich statistik. Zápasy 4 nováčci vs. 1 borec nejsou jen jako z pohádky. Hra bude navíc vaše počínání vyhodnocovat dynamicky přímo při hraní, a tak když budou třeba kriminálníci příliš dominovat, je možné, že systém přivolá extra policajty pro vybalancování zážitku.
„V jako každé onlinovce, i v APB bude spousta žebříčků. Jen... tady jich bude více než kdekoliv jinde,“ pochlubil se producent Dave a nadhodill pár příkladů, „Budeme tady vyhodnocovat ty nejlepší střelce, nejbohatší, největší celebrity, nejznámější obchodníky, s nejdražším majetkem... a pak i protějšky.“