Ani Kingdom Come nebude bez chyb, varuje Vávra po kritice Deus Ex
Čeho se nejvíce bojí?
Když je někdo známá osobnost, jejíž názory mají váhu, je normální, že na sebe upoutává pozornost, s čímž musí dopředu počítat. Viz třeba tweety autora Minecraftu, kterých si všímají i velká neherní média. Veřejnost logicky nezajímají názory řadového Pepíka z Horní dolní, nýbrž toho, kdo má s danou oblastí (vývojem her) bohaté zkušenosti, díky čemuž je jeho pohled velmi hodnotný.
V naší branži se však moc nenosí, aby přední vývojáři veřejně kritizovali slavné hry vyrobené svými kolegy - obvykle se omezí na diplomatickou gratulaci k vydání, jako třeba u Deus Ex zde od BioWare (nebo hledají jiná pozitiva). A co se někomu jinému nepovedlo, to si spíš řeknou jen mezi sebou u piva v hospodě, ale neventilují to přede všemi na sociálních sítích (i kvůli restrikcím v pracovní smlouvě u zaměstnavatele), protože zákulisí vývoje a obvyklé důvody problémů sami dobře znají.
Dan Vávra, kreativní mozek Warhorse Studios, se těmto nepsaným standardům vymyká a nebojí se jít s s kůží na trh. Někomu to je sympatické (vč. autora článku), většinou však vyvolá četné kontroverze, někdy snad i úmyslně provokuje či se zviditelňuje, zároveň mu tento přístup v minulosti zajistil úspěch. Přesto jsme nečekali, že jeho víkendová kritika Deus Ex Mankind Divided rozproudí takové vášně nejen v našich diskusích - zřejmě i kvůli stylu odsouzení celé této kyberpunkové série (Alza.cz), s čímž se řada čtenářů neztotožnila.
Samotný Vávra nyní považoval za vhodné na celou věc reagovat a trochu ji zmírnit. Zřejmě mu došlo (nebo mu to vysvětlili?), že podobnou kritiku jiných RPG z jeho úst si lidé budou pamatovat a po vydání opakovaně odkládané finálky Kingdom Come: Deliverance (Alza.cz) mu ji milerádi připomenou - stejně jako tomu bylo u jeho 100 důvodů, co vše má být špatné na Skyrimu:
"Naše hra bude mít jistojistě taky chyby. Dopředu se dá jen težko předvídat u tak komplexního díla, na jakém pracuje tolik lidí, jestli všechno vyjde tak, jak má. Děláme všechno proto, aby to bylo co nejlepší. Ale nevidím jakoukoli souvislost mezi tím, že mě se něco nelíbí, protože mi to přijde hloupé, a tím, co dělám společně s mrakem dalších lidí," uklidňuje a předem varuje, aby byl z obliga.
- Kingdom Come na Gamescomu natočeno
- Kingdom Come vloni se ztrátou 16 milionů korun
- Tvůrci Kingdom Come: Deliverance ukazují, jak funguje RPG systém a brnění
Podle Vávry prý budou nejtužším oříškem vyladění celé hry a chyby plynoucí z otevřeného světa. Říká, že mít v jednom levelu 80 questů, z nichž každý má několik různých řešení, a vedle toho několik set NPC postav, je prý hardcore.
"Zkušenosti s tím v míře, jako to zkoušíme my, nemá asi nikdo," využil Vávra tohoto vyjádření na Facebooku i k menšímu PR na Kingdom Come. Tím patrně opět přivodí spoustu reakcí, které budou upozorňovat na Fallout 4, Zaklínač 3 a jiná RPG, kde jsou víceméně podobné vlastnosti běžné už řadu let.