Analýza: Mass Effect 3 a jeho nešťastný konec
Jak zabít kvalitní sérii v patnácti minutách?
Jedna věc se Mass Effect 3 (recenze, videorecenze) upřít nedá. Jedná se o výjimečnou hru. A to natolik, že se dost možná zapíše do dějin videoherní historie. I když asi ne způsobem, který by si Bioware zarámovali.
Bez ohledu na to, jak se komu subjektivně líbil konec trilogie, tak celkové přijetí mezi komunitou bylo natolik negativní, že Bioware nyní pracují na jeho úpravě, aby si reputaci vyžehlil (DLC Extended Cut zdarma až v létě). Pokud mě paměť neklame, jedná se o první hru, jejíž závěr dokázal hráče natolik zklamat, že to nedokázali jen tak přejít, na rozdíl od mnoha jiných her. Co se stalo, že zrovna u této konkrétní hry přepnuli hráči do Berserk módu, zatímco o mnohem horších koncích neštěkne ani pes?
Popsat, proč je konec Mass Effect 3 považován za tolik špatný, není úplně jednoduché. Začnete-li postupně popisovat jednotlivé důvody, jako žádná katastrofa to nevypadá. Pro každý argument, co bylo zpracováno špatně, lze najít zcela pravdivý protiargument, že tato konkrétní věc přeci vůbec neznamená špatnou hru, film, knihu, či jakýkoliv děj všeobecně. A často lze najít několik příkladů, kdy se jiná díla, právě díky takovému zpracování stala kultovní a oblíbená.
Ve hře je mnoho různých konců. Nijak jinak bychom to neudělali. Přece byste za Sheparda nehráli celé tři hry a nakonec museli vidět univerzální konec, stejný jako všichni ostatní.
Mike Gamble, producent
Pulp Fiction se stalo kultem, aniž by Tarantino musel objasnit obsah kufříku. Mulholland Drive je super film, i když z něj běžný divák moc nepobere. Ve většině příběhů se nedočkáte epilogů na téma, co se s kým stalo. A ve hrách všeobecně jsou odfláknuté konce standardem. Proč si tedy všichni zasedli zrovna na jednu hru? Osobně vidím hlavní problémy tři a vysvětlím je níže - bez jakýchkoli spoilerů.
Důvod první
Na prvním místě bych vinil celkovou prezentaci hry před vydáním. V okolí článku najdete několik ukázkových citací, kterými byl Mass Effect 3 prezentován v rozhovorech před vydáním hry. Kdo Mass Effect 3 dohrál, ví, že se jedná o prázdné lži. A nejen že Bioware sliby nesplnil. Ale natvrdo přinesl přesný opak. Pokud řekli, i s konkrétními příklady, že ve hře něco bude, ve hře to schází. Pokud naopak řekli, že ve hře něco určitým způsobem nebude, protože by to nebylo ono a hráčům by něco takového neudělali, tak to do hry umístili v podobě nejkrystaličtějšího klišé.
Potom se není čemu divit, že jsou hráči rozčílení. Kvůli lživé prezentaci hry se nejedná jen o špatné dojmy ze hry. Ale hráč se cítí být obětí podvodu. A vře v něm naštvanost z toho, že se nemůže nijak bránit. A že si velké firmy takové jednání mohou dovolit. To je taková první studená sprcha.
Dostanete odpovědi na všechno. To je jedna z klíčových vlastností hry. Bez ohledu na to, jak konec zpravujeme, rozhodli jsme se, že lidem odpovědi poskytneme.
Mike Gamble, producent
Samozřejmě lze argumentovat, že toto dělají všechny společnosti (v čele s Peterem Molyneuxem). Ale tady mi přijde, že ostatní se alespoň snaží přikrášlovat kladné vlastnosti a zamlčovat záporné. Marketing Mass Effectu 3 byl jedním z mála (ne-li prvním), který hru propagoval jako něco jiného - jako přesný opak toho, co bylo na disku.
Důvod druhý
Co člověka na konci základního Mass Effect 3 zarazí do židle, je celkové ztvárnění konce, které působí jako úplně jiná hra. Vše, na čem předchozí tři díly staví, se tu odsouvá bokem a finální scény působí jako z jiné hry. Jako by je dostal do rukou úplně jiný tým, který původní hru ani neviděl. Hodí se tu přirovnání k soubojům s bossy ve hře Deus Ex: Human Revolution.
Nedá se potom divit hráčům, kteří si sérii Mass Effect oblíbili právě kvůli tomu, jak se do té doby hrála. A po velkých finále z prvního a druhého dílu, čekají něco podobného, jen v delší, epičtější a propracovanější podobě. Prostě takovou třešničku na dortu a zakončení těmi nejlepšími esy v rukávu vývojářů. Tím, že se nic podobného nekoná, působí závěr tak nějak useknutě.
Přežití Rachni má v Mass Effectu 3 velké důsledky. Už jen během samotné závěrečné bitvy proti Reaprům.
Mac Walters, hlavní scénárista
Důvod třetí
Poslední důvod k rozhořčenosti je samotná kvalita konce jako takového, kdy jednotlivé důvody samy o sobě špatnou kvalitu neznamenají. Problém je, že závěr Mass Effectu 3 je špatný téměř v každém ohledu. A když se vše smíchá najednou dohromady, výsledek je tentýž jako když pejsek s kočičkou vařili dort. Jen s tím rozdílem, že v pohádce vařili z dobrých surovin.
Závěr si jednak autoři usnadnili pomocí nejlacinějších berliček. Hráč se tedy dočká Deus Ex Machina momentu, kdy se mu nová záhadná postava pokusí vysvětlit, jak se věci vlastně mají. Konec volíte tím, po které cestičce se vydáte. Toto zpracování působí hodně křečovitě, a když už nic jiného, mohlo být přirozeně zapracováno do dialogu.
Navíc vše působí uspěchaně. Už z principu by si, přibližně stohodinový příběh, zasloužil k rozuzlení více prostoru než dva krátké dialogy, během kterých vyvstane více otázek než odpovědí. Žádnému tématu se hra nevěnuje pořádně. A zásadní odpovědi smete ze stolu jednou větou. A to ještě třeba ošperkovanou slůvkem: "Možná", čímž se člověk stejně nic nedozví.
Zamrzí i to, že žádné z předchozích rozhodnutí nemá v závěru žádný vliv. A to paradoxně ani úplně finální rozhodnutí, který konec chcete shlédnout. U hry, která si na tomhle zakládá, přenáší uložené pozice od prvního dílu trilogie a masíruje fanoušky řečmi o tom, jak se rozhodnutí nějakým způsobem projeví, je to další studená sprcha.
Konec není ani zpracován jako v jiných hrách, kde můžete říct, kolik konců ta hra má. Nebo zda jste viděli konec A, B nebo C. Naše konce jsou komplexnější a různorodější.
Casey Hudson, režisér
Hodně hráčů mrzela i jakákoli absence pořádného epilogu, ve kterém se dozví, co se dělo dál. A zda svými činy vůbec něčeho dosáhl. Opět se tu hodí přirovnání ke konci Deus Ex: Human Revolution. A přitom zrovna tuhle část šlo udělat relativně jednoduše. I když by každý ocenil kvalitní videa, Bioware by se zavděčil i textovou formou, jako v případě Dragon Age: Origins.
A navíc zamrzí i pocit celkové nedomyšlenost, odfláknutosti a spousta dějových děr či podivností. Na ty sice existují jisté teorie, které se snaží vysvětlit, proč to ve skutečnosti vše smysl dává. Ale ty jednak působí trošku křečovitě. A hlavně pokud jsou pravdivé, potom se nejedná o konec příběhu, ale hra je utnutá pár hodin před opravdovým koncem. Což je ve výsledku snad ještě horší, než fakt, že konec tam je, jen odbytý.
Vlastně jediné, co mě na konci potěšilo, byl fakt, že žádný z konců není vyloženě kladný, kde všichni přežijí a radují se, jako by se nic nestalo. Takový konec by se jako rozuzlení obrovské galaktické války moc nehodil. A alespoň tady jsem vděčný, že happy-endu jako z telenovely se Bioware vyhnul. Bohužel to ovšem k celkové spokojenosti nestačilo.
Celý příběh se chýlí k definitivnímu konci. Proto již nemusíme řešit, jak na všechny konce opět navázat. To znamená, že konce mohou být mnohem rozdílnější než dříve. Již nyní bereme v potaz mnoho rozhodnutí, které jste udělali v minulých dílech a nějakým způsobem odrážíme jejich důsledky.
Casey Hudson, režisér
Nepochopitelný kontrast kvality
Nejsmutnější na tom je, že zapracování takto podivného konce působí zbytečně. Protože celý zbytek hry je proveden v přesně opačné kvalitě. Hra vydrží bez problému na čtyřicet hodin a nepůsobí nijak uspěchaným dojem. Rozhovory jsou napsaná kvalitně. Při hraní jsem měl opravdu dojem, že hra bere v potaz předchozí dva díly. A to do absurdních detailů, které jsem ani nečekal. Jako když se v jednom úkolu projevilo i to, zda jsem v prvním díle splnil zcela vedlejší sběratelský úkol při skenování planet.
Je tedy zřejmé, že na vývoj hry byl dostatek prostředků. Jak času, tak financí, tak schopných scénáristů a dalších lidí okolo. A i pokud by času nazbyt nebylo, tak lze ve hře nalézt hodiny obsahu, který je sice moc fajn. Ale pokud by byl vypuštěn, nikdo by si toho ani nevšiml. A takto ušetřený čas mohl být věnován důležitému finále. Proč se tak nestalo, to je doposud nepochopitelnou záhadou.
Kecají fanoušci umělcům do práce?
Vzhledem k tomu, že se ještě u jiné hry nestalo, že by nespokojenost zákazníků vedla vývojáře k dodatečným úpravám příběhu (oznámení DLC Extended Cut), vzniká tak zajímavé téma na diskusi. Jak moc je správné, když koncoví hráči tlačí vývojáře ke změně, protože se jim příběh nelíbí?
Na tento problém lze nahlížet dvěma pohledy. A těžko soudit, kde přesně je větší pravda, protože problém není úplně černobílý. Na jedné straně je umělecká svoboda. Pokud se scénárista rozhodne v závěru zachovat otevřené otázky. Pokud se rozhodne děj zakončit nečekaně, jak to nikdo nečeká. Má na to právo? Jednoznačně má a razí to i scénárista Aliens: Colonial Marines.
Mass Effect 3 prověří vaše morální hodnoty více než kdy dříve. Zašli jsme dokonce tak daleko, že Reapeři mohou vyhrát souboj o planetu Zemi.
Mike Gamble, producent
Ale na druhé straně je tu i právo zákazníka, aby koupené zboží odpovídalo popisu výrobce. A to všeobecně, nejen u her. A podívám-li se na uvedené citace okolo článku, Bioware lidem neprodalo produkt, který slibovalo. Nejedná se tu o klamavou reklamu, jak si myslí šéf americké organizace na ochranu spotřebitelů? Nejedná se už i o podvod? Pro mě, a určitě nejsem sám, bylo právě větvení příběhu hlavním tahákem, proč jsem sérii pořizoval a hrál. Tím Mass Effect vyčníval nad konkurencí. Samotnou akcí i RPG systémem by asi neobstál. Porovnám-li jakou hru jsem si šel koupit a jakou jsem dostal, vidím veliký rozdíl.
V principu tedy nejde jen o to, že se konec lidem nelíbí. Ale i o způsob prodeje hry. Je to v principu stejná situace, jako by u nás distributor prodával nějakou hru s kompletní českou podporou a profesionálním dabingem. A po zakoupení, rozbalení a spuštění by hráči zjistili, že ve hře nic podobného není. Je takový způsob lákání zákazníků v pořádku?
Odpověď na otázku, zda je správné, že Bioware vyslyšelo stížnosti hráčů je tedy spíše o úhlu pohledu na celou věc. Mění konec, protože se hráčům nelíbil a nesednul do vkusu? Z tohoto pohledu je změna špatně. Nebo opravují "nefunkční produkt" (nefunguje tak, jak bylo slíbeno)? Z tohoto pohledu je změna zcela v pořádku. Každý ať si přebere, jak to vidí. Já se přikláním k druhé variantě. Ač uznávám svobodu studia vytvořit příběh, jaký se jim zlíbí, myslím, že jim to nedává právo slibovat přesný opak.
Ve hře se projeví spousta následků vašich rozhodnutí, které se začnou hromadit, jak se budete blížit ke konci hry. A i v úplném závěru samotném musíte učinit několik závažných rozhodnutí. Nejedná se o konec jako v jiných hrách, kde je vše lineární a můžete rozhodnout je o pár drobnostech. Naopak se tu projeví mnoho vašich voleb a v úplném závěru bude hra pro každého hráče odlišná.
Casey Hudson, režisér
Všechno zlé je k něčemu dobré
Naštěstí se jedná pouze o hru a tak o nic vážného nejde a není třeba si řezat žíly. Špatný, či minimálně silně rozporuplný konec, může sice mnohým přinést zklamání. Ale na druhou stranu dal nápaditějším hráčům dostatek inspirace k tvorbě různých fórků, které konec různě zlehčují a dělají si z něj legraci. Pokud jste tedy právě shlédli tituly a ještě ve vás vře krev, lze si náladu spravit pomocí následujících odkazů. Musím však upozornit, že většina obsahuje spoilery:
- Máte-li z konce smíšené pocity, tento obrázek vám pomůže v orientaci, co prožíváte a na co se ještě připravit?
- Pokud toužíte vědět, co se stalo s jednotlivými postavami, prodloužená verze konce vše zodpoví.
- Chyběl vám ve hře závěrečný boss? Byl tam! Pouze jste jej přehlédli.
- Jak by to dopadlo, pokud by Bioware zpracovalo Pána Prstenů?
- Pokud vám přijde, že jsou místní reakce na konec Mass Effectu 3 přehnané, tak to jste neviděli reakce korejských hráčů.
- A co na zakončení říká samotný Shepard?
- Již unikl první screenshot z připravovaného DLC, který ukazuje, že nových konců bude opravdu požehnaně:
- Neoficiální a neověřené vyjádření EA k situaci.
Nezbývá než sledovat, jak se celá netradiční aférka bude dále vyvíjet. Bude současný konec vymazán a nahrazen jiným? Zůstane a bude pouze rozšířen? Prodlouží se hratelná část o pořádný kus? Bude to opravdu více než jen pár filmečků? Nebo jen přibude pár textových epilogů, aby se vlk nažral a koza zůstala celá? Nebo nakonec žádná změna nebude a celé přislíbení sloužilo jen k utišení fanoušků? Uvidíme...