Skip to main content

AMD tvrdí, že PlayStation 4 je ve 3D výkonnější než Xbox One

Jako jediná totiž používá technologii pro sdílení paměti.

AKTUALIZACE - PR manažer českého AMD Michal Sztemon nám dodatečně poslal oficiální reakci AMD na rozhovor Marca Diany s webem c'T na Gamescomu týkající se výkonu připravovaných konzolí nové generace Sony PlayStation 4 a Microsoft Xbox One: "Během nedávného rozhovoru na Gamescomu, představitel AMD uvedl nepřesné prohlášení týkající se detailů o naší vlastní APU architektuře. AMD nebude komentovat nic ohledně Xbox One, paměťové architektury PlayStation 4 ani nebude mluvit za zákazníky AMD jako Microsoft, Sony či jiné."

Když AMD dodává procesor s grafickým čipem do obou soupeřících nextgen konzolí, tak nějak by se dalo předpokládat, že se raději zdrží jakýchkoli komentářů, které by je vzájemně srovnávaly, protože by tím mohlo jednomu z partnerů ublížit.

Marketingový produktový senior manažer AMD Marc Diana to ale vnímá odlišně a na Gamescomu poskytl rozhovor německému technologickému webu C'T.

Podle něj je hrubý výkon PlayStation 4 ve 3D výrazně vyšší než ten u Xbox One. Důvodem má být to, že PS4 je jediná konzole, která používá jejich novou technologii hUMA pro sdílení paměťové oblasti. Když ji letos v dubnu AMD oznámili, nazvali ji klíčovou nutností pro budoucí vysokovýkonné výpočty, ale v Xbox One zjevně chybí, jinak by o to AMD coby výhradní dodavatel muselo vědět.

hUMA mají disponovat i chystané desktopové produkty AMD, jehož manažer upozornil na usnadnění zejména používání extrémně rozsáhlých textur ve hrách. Dříve to vývojáři museli řešit různými triky či separováním textur na menší části, než je grafický čip byl schopen schroustat, kdežto s hUMA to půjde efektivněji.

Aniž bychom příliš zabředávali do odborných detailů, výhoda technologie hUMA spočívá v nerozlišování mezi výpočty procesoru a grafického čipu. Oba mohou používat ty samá data v tu samou dobu, není nutno je mezi nimi kopírovat, což dovolí úplně nové algoritmy pro údajně rapidní zrychlení výpočtů. Grafický čip i procesor takto mohou řešit naráz ten samý úkol, což se více než hodí, protože - laicky řečeno - grafický čip je velice výkonný, ale hloupý, kdežto procesor je chyrý, avšak pomalejší.

Zatím není jasné, jak přesně to funguje u Xbox One, ale předešlý Xbox 360 byl založen na konceptu unifikované RAM. Tehdy v něm hlavní paměť a videopaměť už nebyly fyzicky separované (jako u běžných PC, kde to způsobuje značné prodlevy), ale pořád se mezi nimi při výpočtech rozlišovalo a data se mezi nimi proto musela přenášet, což zdržovalo, na rozdíl od řešení hUMA.

Německý magazín C'T také tvrdí, že na Gamescomu na toto téma hovořil s řadou vývojářů, kteří si, aniž by chtěli být jmenováni, pochvalovali mnohem větší 3D výkon na PS4 oproti Xbox One. Na druhou stranu víme, že hrubý výkon není všechno - stačí vzpomenout na PS3, která byla také papírově silnější než X360, ale v praxi během úvodních let na ní řada her vypadala hůře nebo běžela pomaleji, než se s ní tvůrci naučili nebo zjistili, jak překážky Cellu obejít (kauza Skyrim DLC).

Read this next