Age of Empires Online
Stále komplexní titul se spoustou možností.
Vyzkoušení nových Age of Empires (dále jen AoE) mi jako dřívějšímu autorovi fanstránek o této sérii ukázalo spoustu věcí. Jednak bylo možné konečně podívat se na novou grafiku, technologický strom a spoustu dalších prvků hry. Tím nejdůležitějším poznatkem ale podle mého soudu je, že AoE Online nejsou zjednodušenou hrou oproti svým předchůdcům, jak to může vypadat. Přeci jenom byl zachován poměrně složitý systém těžby surovin, přechod mezi jednotlivými dobami, režim kámen-nůžky-papír v bojích a samozřejmě bohatý technologický strom rozšířený o spoustu dalších možností. K tomu všemu přibyly online prvky a mikrotransakce.
Centrem všeho dění se v AoE Online stává vaše domovské město, které se postupem času rozrůstá o další budovy, kde můžete nakupovat suroviny či technologie. Nezapomnělo se ani na estetickou stránku a suroviny můžete utrácet za sochy, zahrady a další okrasné stavby. V tomto městě nelze přímo ovládat žádné jednotky a svým způsobem zastává podobnou funkci jako domovské město ve třetím díle AoE.
Osvěžující prvky
Jakousi variací na karty z třetího AoE je přivolání posil na bojiště, zvýšení dohledu jednotek nebo odkrytí části mapy na určité časové období. Prozatím ve hře nejsou natolik silné podpůrné prostředky, které by odpovídaly božským kouzlům z Age of Mythology a mohly razantně obrátit celý průběh hry. Líbila se mi rovněž možnost hrát některé z vybraných misí kooperativně anebo vyzvat kohokoliv na souboj. Při bitvách bylo samozřejmě ihned poznat, kdo z nás měl výrazně vyšší úroveň města přístup k lepším technologiím. Ostatně tato nerovnováha platila i u třetího dílu AoE, pokud jsem se nesvěřil do rukou matchmaking systému.
Z tohoto centra podnikáte výpravy do okolí, které už mají stejný styl, na jaký jsme u celé série zvyklí. Na začátku máte k dispozici hlavní budovu, několik vesničanů a před vámi leží některý z různorodých úkolů. Podle potřeby natěžíte suroviny (zlato, kamení, jídlo a dřevo) a vytrénujete vojenské jednotky, s nimiž se vydáte plnit váš cíl. Po této stránce se na hře vůbec nic nezměnilo.
Byl jsem rád, že se nezapomnělo na nutnost kombinovat jednotky a pečlivě si hlídat ekonomiku, kde zanedbání některé ze surovin může vést k velkému zbrzdění postupu ve hře. Neztratila se ani tradiční různorodost misí a tak jsem plnil úkoly, které se týkaly záchrany vesničanů, likvidace nepřátelské osady až po obranu té vlastní po určitý časový limit. V jedné z misí do mé základny proudily davy uprchlíků, které však narážely na obranné posty nepřátel. Než jsem byl schopen postavit bojeschopnou armádu, desítky jich padly při snaze dostat se ke mně.
S vojskem rovněž úzce souvisí mikrotransakce a možnost odemknout nové a lepší jednotky. Prozatím je otázkou, nakolik budou tyto jednotky silnější a jak moc budou znevýhodněni hráči, kteří do hry neinvestují ani korunu, protože AoE Online bude šířeno zdarma. Na jedné straně tu bude rozhodně snaha tvůrců udržet vybalancování hry, ale na té druhé výrobcova honba za penězi. Prozatím se počítá s tím, že zdarma budou hratelní pouze Řekové a Egypťané, což vám má vydržet na 40 hodin, zatímco další civilizace nebo prémiová vylepšení si budete muset dokoupit.
Za úspěšně splněné mise získáte kromě zkušenostních bodů rovněž suroviny. Ty se však liší od těch, které těží vaši vesničané při každé z misí, a tyto suroviny mají daleko širší paletu použití. Slouží ke stavbě budov v domovském městě, lze je směňovat za zlato a jsou součástí některých technologií. Zmiňované zkušenostní body zvyšují úroveň vašeho města. Při každém postupu dostanete určitý počet technologických bodů, které můžete utratit za odemčení součástí technologického stromu.
Osobně mě zaujal především systém vybavení vojáků. Kupříkladu za úspěšně splněný úkol jsem získal kupříkladu koženou zbroj a bylo pouze na mě vybrat, jestli tuto výhodu budou využívat moji lučištníci, bojovníci s mečem nebo jízda. Podobných rozhodnutí jsem přitom musel učinit každou chvíli několik. Zachován zůstal i postup mezi dobami, které jsou tentokráte čtyři. A to jsem zmínil pouze malý nástřel toho, jak to ve hře funguje. Ještě někdo si myslí, že AoE Online jsou jednoduchou hrou pro masy?
Určitá kritika či posměšky se již od dob zveřejnění prvních obrázku ze hry svalily na grafické zpracování, které má komiksový nádech a podle některých se vůbec nehodí k jinak relativně historicky přesné sérii (AoE Online po této stránce odpovídá prvního dílu série). Spíše než řešit tento problém je podle mého soudu daleko důležitější, jestli tato hravá grafika přinese novému dílu více nových hráčů, než jich kvůli tomu ztratí. Osobně jsem mi rovněž chvilku trvalo překonat úvodní odpor, ale po chvilce hraní jsem si tohoto faktu ani nevšimnul a staral se o úplně jiné věci.
AoE Online zatím vypadají na velmi nadějný titul, který jde ve šlépějích předchozích dílů a bere si z nich pouze to nejlepší. Přidává navíc další zajímavé prvky, jako je správa domovského města. Velmi klíčové pro budoucnost bude důraz na mikrotransakce, jejich role v celé hře a dopad na vybalancování jednotek. Tento na první pohled malý detail by totiž mohl celý titul bez problému potopit.
Age of Empires Online pro PC vyjde 16. srpna jak online, tak v krabicové verzi za 500 Kč s jinak placeným obsahem - více v dřívějším fotoseriálu.