14 minut z Horizon Forbidden West na PS5 vysoce překonalo očekávání
Jedním slovem neuvěřitelné.
Guerrilla Games opět dokázali zvednout pomyslnou laťku. S tímto budou veškeré příští předvedené hry během E3 2021 chtě nechtě srovnávány. Protože i když měl člověk ta nejvyšší možná očekávání, holandské studio je ještě s rezervou překonalo.
Že jde o něco velmi speciálního, signalizoval už několikahodinový stream, který předcházel vysílání State of Play. Střídaly se tam záběry ze statických kamer v různých prostředích (klimatech) zdejšího masivního světa, kterak žije svým životem. Asi něco jako sněhové kamery na horách v televizi, abyste věděli, jestli už na kopci vysvitlo slunce a jaká je kde pokrývka.
Vrchol však přišel až ve čtvrtečních jedenáct večer, kdy začalo čtrnáctiminutové souvislé video z hraní Horizon: Forbidden West natočené na PlayStation 5. Tady je v plné kvalitě ve 4K rozlišení (vyšší než ve streamu).
Aloy a její lidský parťák Erend se ocitají ve zbytcích San Francisca, aby tam našli důležitý artefakt. Rebelská frakce Tenakth ho však zajme, a tak je na hrdince, aby ho osvobodila. Celé se to odehrává na pláži s palmami jak někde v Crysis, ale tu a tam jsou zarostlé ruiny vegetací, zatímco na pozadí zarostlé mrakodrapy (jak v The Last of Us) a trosky mostu Golden Gate, kam se v závěru přiblíží děsivá bouře.
Vše je poseto hustou, přerostlou vegetací, která se hýbe ve větru jak v Ghost of Tsushima. Dá se v ní schovat jako třeba v Assassins Creed, chcete-li někoho sejmout stealth způsobem či zůstat nezpozorováni před všudepřítomnými robo-raptory. Neustále jste oslňováni prosvítajícími paprsky a každých pár vteřin přichází nějaký nový "wow-moment".
Aloy disponuje novými nástroji: skener ji najde, kam se dá v prostředí vyšplhat po zdi, aby i díky urychlení přes Pullcaster utekla z potíží, což pomáhá vertikalitě (ale nepřátelé ji tam mohou pronásledovat). To se dá učinit i skokem s potápěčskou maskou do blankytně modrého moře, které je pod hladinou mimořádně propracované, brázdí ho rozliční nebezpeční živočichové a ani tam nechybí tráva hýbající se dle silných proudů (pod vodou se dá zůstat, jak dlouho chcete). Pak tu je vystřelovací hák či ShieldWing (jen dočasná obdoba rogala), s nímž se dá bezpečně snést z výšky či někoho překvapit.
Pro urychlení přesunů lze hacknout nepřátele a osedlat je, což se tady děje před finální bitvou v nepřátelském kempu na pobřeží, kde to odnesou některé palmy. Bojuje se tu s kolosálním monstrem s názvem Tremortusk - něco jako slon s lasery zanechávajícími stopy v písku - které známe z loňského filmečku. Při samotném hraní vypadá naprosto totožně, s veškerými detaily (třeba lehce hořící a doutnající nohy po zabití), před čímž nezbývá než smeknout. Budeme moc zvědavi, jak tohle pošlape na PS4.
Občas se dá schovat za nějakými zbytky budov, ale ty mohou být zničeny, jinak to chce mířit s lukem na slabá místa (v trochu zpomaleném režimu). Nejvíce famózní je, že na hřbetu tohoto mechanického nepřítele se veze ještě dřevěná bouda s lidmi, která se později efektně sesype dolu. Máte pocit, jako byste se dívali na předrenderovanou trikovou scénu ve filmu, ale zde to je přímo před vámi součástí hraní, nikoli jako nějaká cutscéna.
V závěru pak ještě tvůrci přihodili pár základních informací: Forbidden West se odehrává tisíce let v budoucnosti po globální katastrofě a lidé žijí v primitivních kmenech, ale ještěři nejsou jedinou hrozbou. Aloy může bojovat s kopím na blízko, s nímž lze udělat komba a ublížit i silným protivníkům. Pak má bomby, které explodují při dopadu na něco, nebo kouřové bomby, jindy zase může zvednout kanón po nepřátelích (a vše lze samozřejmě upgradovat). Z nich byli na PS Blogu jmenováni Sunwing, Clawstrider, Snapmaw a Burrower. Abyste porazili rozdílné frakce, musíte pořádně prozkoumat svět a příběh má mít mnoho zvratů. Na jakési holografické mapě světa pak budete vybírat, kam se přesunete příště.
Datum vydání této PS4/PS5 exkluzivity zatím sděleno nebylo (dříve se počítalo s podzimem 2021), ale vývoj prý dobře odsýpá. Nové obrázky: