Skip to main content

Dojmy po úvodních dnech s plnými Guild Wars 2

Nejprve přetížené servery, pak super zábava.

Trochu mě hoši v sobotu zklamali, to musím říct. Ostříleným chlapcům v NC Softu muselo být nad slunce jasné, že se o předstartovním víkendu připojí FAKT HODNĚ lidí, nicméně launch v sobotu ráno našeho času vůbec nezvládli. Přetížení serverů hry i těch určených pro správu účtu se tak postaralo o to, že nadržení hráči měli prostě smůlu. Což zamrzí - jednak (jsme) se všichni hodně těšili, jednak si dovedu představit, že mnozí si horko těžko zajistili volnou sobotu vyhnáním rodiny na výlet a/nebo přeložením víkendové šichty na kolegy, kteří žijí jen tím nudným reálným, a nikoliv fantaskním virtuálním životem. V sobotu odpoledne jsme se ale nakonec dočkali.

Jak vás znám, tak už jste si všichni desetkrát přečetli všechny dojmy z beta víkendů či předrecenzi, ale už řečeným faktům se úplně vyhnout nemohu. Tvorba postavy mne potěšila velice. Pět ras a osm profesí je víc než dost. Spoustu hráčů ovšem neméně zajímá variabilita vzhledu. Ta je tu fakt bohatá: výška, muskulatura, desítky parametrů obličeje, a třeba i oblíbené barvy brnění... A hlavně charakterové rysy, od kterých se pak odvíjí individuální personifikovaný příběh! Přiznám se, že jsem se svoji první postavu snažil co nejvíc přizpůsobit sobě, abych se do ní vžil: vždyť i celkem obyčejně vypadají chlapík z městské rodiny může být mocným elementalistou! Tedy aspoň v téhle hře.

GW2 se odehrává ve stejném světě - toho času poničeném válkou a čelícím největšímu zlu všech dob - jako první díl, narazíte na stejná místa a reálie, ale principy jsou do značné míry nové. Svět je už perzistentní nejen ve městech a táborech, ale všude: prostě otevřená živoucí krajina, po které se prohánějí i ostatní hráči, tak jak jsme na to zvyklí z většiny MMORPG. Se svým avatarem se budete nádherně zpracovaným světem probíjet až na konec svého osobního příběhu a na 80. level postavy, a pak samozřejmě ještě dál, v honbě za pokoření těch nejdrsnějších dungeonů. To je na první pohled naprostá klasika žánru, ale až se do hry trochu ponoříte, zjistíte spoustu novinek a neotřelých postupů.

Autorům se navíc podařila jinde nevídaná věc: hráči si navzájem docela dost pomáhají. Proč? Ne, určitě to není tím, že by GW2 hráli jen samí kamarádští playeři, ale spíše systémem hry, který k pomáhání a společným akcím vybízí. Neplatí tu totiž "kdo první zaútočí na potvoru, ten bere všechen loot a zkušenosti". Každý, kdo se do boje zapojí, je nějak odměněn, a nikdy to není na úkor ostatních. Takže když běžíte kolem bitky rytíře se smečkou medvědů, přihodíte rádi do chlupatých kožichů pár magických meteoritů z ohnivé bouře... Nejen, že tím pomůžete neznámému v úzkých, ale navíc dostanete něco zkušeností a třebas i medvědí kožešiny na další zpracování.

Moje nadšení je (zatím) veliké. Třeba SWTOR mě v prvních dnech a týdnech taky chytil, ale tohle je ještě o několik levelů silnější. Asi hlavně proto, že hratelnost je mnohem variabilnější a pestřejší. A to jsem zatím prozkoumal jen pár procent mapy světa a třeba k PvP a craftingu přičichl jen velice zlehka... Když si to srovnávám v hlavě, tak největším motorem a držákem téhle hry je pro mě zatím dynamické a živoucí prostředí. Už jste samozřejmě četli o "eventech", neboli událostech, které se odehrávají v perzistentním světě. Nicméně až je zažijete, pochopíte, proč dokáží strhnout.

Jakmile se ve vašem okolí děje něco zajímavého, hra a mapa vás na to decentně upozorní. A samozřejmě i všechny ostatní: takže se k danému místu brzy stáhne parta dobrodruhů, kteří bez jakékoliv nutnosti grupovat prostě společně bojují za stejnou věc. A každý je po zásluze odměněn. Musím říct, že je to jednak zábava, jednak místy obrovská mela - skoro někdy až nepřehledná. Když se na poli vynoří obří červ s několika menšími kamarády, kolem něj poskakuje banda rytířů a bojovníků a z uctivé, ovšem leckdy nikoliv bezpečné vzdálenosti do něj mydlí kouzla a šípy srabové bez pořádného brnění, tak je to fakt mazec!

Za těch několik hodin jsem jen v počáteční lokaci Queensdale zažil snad desítky takových událostí. Většinou jde o variaci na eskortovací misi, ničení extra darebáka nebo vykosení několika vln havěti útočící třeba na farmu. Ale dočkáte se i originálnějších kousků, jako je nahánění splašeného býka zpátky do ohrady a zároveň napravování škod, které zpěněné zvíře po cestě napáchá (jak myslíte, že to asi dopadne, když se obří býk s vytřeštěnýma očima prožene včelínem...). Samozřejmě, některé eventy jsem si zahrál víckrát, ale vypadá to, že autoři dali do každé lokace docela dost odlišných událostí, takže stereotyp snad hned tak nepřijde. Dost to připomíná Rift, který byl v tomto ohledu poměrně novátorský.

Systém skillů je navržen hodně zajímavě a ač se o něm chci rozepsat až v plnohodnotné recenzi, vězte, že nabízí hodně prostoru pro taktiku a vytváření nejideálnějších "buildů", tedy nastavení postavy. A hlavně pořád je co vylepšovat, protože jednotlivé dovednosti (třeba v případě mého elementalisty kouzla čtyř elementů, univerzální magické schopnosti, uzdravující skill spojený s lidskou bohyní léčení atd.) vylepšíte používáním, jiné nakoupením za body a další třeba tím, že budete mít v ruce jiné vybavení. Skilly jsou tu totiž dost vztažené ke zbraním, a zatímco už v jedničce měl třeba bojovník logicky jiné údery s mečem a jiné s kladivem (to samozřejmě platí pořád), tady už se takové variability dočkala i magická povolání.

Na každém kroku mě autoři utvrzují v tom, že dlouho předlouho studovali, co hráče fakt baví. A snaží se nám vyjít maximálně vstříc a házet co nejmíň klacků pod nohy. Krásná přehledná mapa, kterou vám skoro formou taktického briefingu poodkrývají zvědové - speciální NPC - a vy tak drtivou většinu míst nemusíte složitě hledat (jo, a pořád jsou na mapkách zelené víry označující questová místa, stejně jako v jedničce :)). Pak třeba vzhled postavy - na ten dbá skutečně snad čím dál více hráčů. Pestré nastavení barev, ale třeba i možnost "transmutovat" brnění, které se vám líbí, s jiným, které má silnější statistiky... A hráče jedničky potěší možnost propojit účty a zajít si do ruin Síně monumentů (Hall of Monuments z přídavku Eye of the North) pro nějaké ty kosmetické odměny. Já mám kromě brnění a zbraní třeba i přítulnou domácí kočku :)

Starší komentované videodojmy z bety

Jediným větším problémem je zatím neodladěnost serverů. Když pominu asi půldenní výpadek, tak vám tyto problémy sice hru neznemožňují, ale mohou ji trochu otrávit: dlouhé loadování některých lokací zkousnete, ale časté umisťování na tzv. overflow servery (tedy servery, kde jsou namíchání všichni "přebývající" hráči, kteří se nevejdou na ten svůj zvolený) dost komplikuje plánované hraní s kamarády. Ale tohle beru jako věc, kterou NC Soft doladí.

Guild Wars 2 pro PC u nás vyšly dnes 28. srpna, ale rychle se vyprodaly.

rezervovat kus z příští várky na Xzone

Trochu zabrousím k tomu, o čem zatím většina článků tak nějak spíš mlčela. První díl Guild Wars byl opravdu zadarmo a dokupovat se daly (dají) záležitosti spíše kosmetické. Dvojka se naoko tváří úplně stejně, ale... ruku na srdce, ve skutečnosti půjde určitě víc o dnes už klasický F2P model s mikrotransakcemi, jen v trochu nenápadnějším balení. In-game obchod nabízí docela hodně upgradů, boostů či kosmetických doplňků (musím ale říct, že opravdu nechápu, proč autoři kazí nádhernou fantasy atmosféru nesmysly jako jsou sluneční brýle). Platidlo pro tento obchod - gemy - se sice dají koupit i za herní peníze, nejen za reálné, ale stejně... Jak moc bude potřeba mikrotransakce využívat samozřejmě zjistíme až po týdnech hraní, kdy teprve vyřkneme verdikt v samostatné recenzi.

Upřímně, už mě to psaní nebaví, když na mě čekají nebozí obyvatelé Královnina údolí, kteří potřebují pomoc na každém kroku. Banditů, pavouků i krvežíznivých kentaurů totiž v poslední době nějak přibývá... A víte co? Na pomoc byste měli vyrazit i vy. Stojí to za to.

Read this next