SHIFT 2: Unleashed
V něčem Gran Turismo 5 překonává, v něčem ne.
Tradiční prvky celé série Need for Speed jsou definitivně fuč, což nový Shift 2 deklaruje nejen ve svém názvu, který se od NfS jasně distancuje, ale hlavně svojí náplní, v níž je příklon k realističtějšímu pojetí závodění jasně patrný. Ten byl ovšem s přimhouřením oka přítomný i v jedničce, ale nyní je koncept závodů podle EA zcela nový.
Zapomeňte tak na rozevlátý styl bouráka, který byl v minulém díle bodován za likvidaci oponentů, nic takového už druhý díl neobsahuje. Nyní se hraje už pouze podle čistých not, takže jediný způsob, jak získat nějaké ty zkušenostní bodíky navíc, je čistá jízda v celém kole, správně projeté zatáčky a dodržování nejrychlejší stopy. Právě zkušenostní body tvoří spolu s penězi na nákup a tuning nových vozů stejně jako dříve důležitou komoditu, za jejíž stoupající výši zlepšujete svoji řidičskou úroveň a tím si odemykáte nové závody.
K tomu vám dobře pomáhá asi největší novinka druhého dílu, totiž zcela přepracovaný jízdní a fyzický model, který toho má v tomto s dosti rozporuplnou jedničkou asi tolik společného, jako Gran Turismo s Flatoutem. V obecné rovině se všechna zdejší autíčka vodí o třídu lépe než kdy dříve, jsou mnohem klidnější, mají čitelné jízdní vlastnosti a perfektní vazbu vskutku odlišenou různě poháněnými nápravami. Osobně bych se nebál Shift 2 srovnat např. i s některými podobnými mody do rFactoru, tedy alespoň z hlediska stejně povedeného řízení vozů, kdy vás s dobrým volantem dobrá kára poslouchá skoro na slovo.
Pokud dáváte stejně jako já přednost reálnějším jízdním vlastnostem před arkádovými, budete si povětšinou lebedit nad tímto znamenitým jízdním modelem, který vás dokáže i v mezních situacích dobře podržet, vlastně podobně, jako vycizelované sportovní auto v rukou zkušeného řidiče. Ovšem pozor, dosti záleží, jaký vůz se vám dostane do rukou, protože ne všechny jsou takto dobře zvládnuté!
Královnou hry je dle mého názoru klasická Lancia Delta Integrale, která po maximálním vytunění díky pohonu čtyř kol dělá na trati doslova divy a nikdy vás ani v kačírku nenechá ve štychu. Její nezáludné a čitelné řízení je zkrátka velká lahůdka! Jenže o kus dále přesednete kupř. do modernějšího Lexusu LFA, jenž by měl být mnohem vyspělejší, ale ouha, už jen zvuk motoru je trochu podivný, lexus nedrží stopu za mák ani jako ta základní delta, a na skokánku v Šanghaji hned po dopadu dostanete podivné hodiny, i když máte volant zcela rovně...
Co to, ptáte se? Hra totiž obsahuje nějakých 100 unikátních cestovních a sportovních vozů na nákup, od nejlacinějšího golfu až po nejdražší McLaren F1. A to včetně Pagani Huayra, které se virtuálně objevuje v herní premiéře. Kromě toho můžete získat ještě desítku bonusových vozů, jež obdržíte jako odměnu. A jak jsem nastínil nahoře, je potřeba dobře vybírat, protože nevím, jestli to tvůrci udělali schválně, ale s některými zvláště rychlejšími vozy je bohužel těžké pořízení. Je zajímavé, že civilní supersport je mnohdy méně stabilní, než mnohem starší cesťák, přitom by to mělo být právě naopak. Ano, zdejší jízdní model je určitě nejlepší a nejrealističtější v historii NfS a směle se může řadit bok po boku „simulátorské" smetánce, jako je Forza a GT, jenže jen s tím správným autem.
Globálně vzato, na konkurenci Shift 2 díky těmto lapsům stále krapet ztrácí, nicméně zase se vám v něm jeden a půllitrový civic nezastaví v kopci, jak to umí GT5, takže bych Shift 2 řadil zhruba na stejný stupínek, co se jízdních vlastností týká. Velmi solidní jsou ale bouračky, při zvláště drtivých nárazech v efektním zpomalení a s pěknou snůškou šrotu odpadávajícího z vozidla. V tomto se tak Shift 2 naprosto vyrovná GRIDu, když Forzu i GT5 svými spektakulárnějšími vrakovišti překoná. Pokud to někam opravdu tvrdě našijete, dočkáte se i hnutého řízení nebo poškozeného motoru, takže závod pro vás skončí (restart možný je).
V tom se ale dostávám k těm nejméně povedeným prvkům druhého Shiftu, mezi něž bych zařadil veškeré otěry o svodidla a o ostatní vozy na trati, a bohužel i AI počítačem řízených pilotů. Zde totiž, abyste se vůbec báli něčeho dotknout, protože svodidla jsou gumová a lepivá, takže i malý náraz pod ostrým úhlem vás mnohdy prostě zbytečně zbrzdí, v tom lepším případě se na svodidlo přilepíte a pod podivným cukáním zpomalíte. Nu a v tom horším vás to rovnou prostě otočí proti směru jízdy.