Skip to main content

O auditu prodejů her v ČR

GfK Czech o metodice a žebříčku za Vánoce.

Český herní trh přestává být nepřehlednou džunglí, kde se orientoval jen málokdo. Vloni v létě totiž v našem oboru začala působit známá společnost GfK Czech, která se specializuje na výzkum trhu a analýzu sesbíraných dat. Její mapování prodejů herního software poskytuje odběratelům důležité informace, jak je vlastně český herní trh velký, kolik kusů čeho se prodá, které žánry tu nejvíce letí nebo jak populární jsou konzole. Rozhovor na téma auditu prodejů her a jeho metodice Eurogameru dal Luboš Drhovský, senior research specialista z firmy GfK Czech:

EG: Jak dlouho jste tento projekt připravovali, kolik na něm pracuje lidí a odkud přišel prvotní impuls pustit se právě do her?

Luboš Drhovský (GfK Czech): Projekt sledování her připravujeme od začátku roku, nicméně uvažovalo se o něm již několik let. GfK Retail and Technology začalo se sledováním maloobchodního trhu se spotřebním zbožím již v roce 1993. Začínali jsme se spotřební elektronikou a domácími spotřebiči a postupem času jsme rozšířili záběr i na další oblasti jako IT, mobily, foto nebo elektrické nářadí, a v tomto roce i na hry a sportovní potřeby. Rozjezd sledování nové oblasti vždy závisí na tom, jaký v ní vidíme komerční potenciál. Počet lidí pracujících na projektu se nedá zcela specifikovat, jelikož nepracujeme jen na sledování her, ale i mnoha dalších oblastí.

EG: Se kterými konkrétními obchodními řetězci na výzkumu herního trhu spolupracujete, kdo všechno vám dodává data? Jsou tam zapojeny jak specializované obchody, tak i supermarkety?

Chceme samozřejmě pokrýt celý maloobchodní trh, tzn. sbíráme data z hypermarketů, elektroprodejen i specializovaných herních obchodů. Konkrétní jména prodejců spolupracujících na projektu nebudeme zveřejňovat.

EG: Kolik procent českého herního trhu podle vašeho odhadu pokrýváte?

Náš odhad je, že před Vánocemi 2009 jsme pokrývali okolo 80% maloobchodního trhu.

EG: Jak těžké bylo přimět herní obchody, aby se do vašeho projektu zapojily? Co z toho vlastně mají?

Navázání spolupráce není úplně jednoduché. Některé obchody nejsou ochotny poskytovat data o svých prodejích. Nicméně dle našich zkušeností ze sledování ostatních oblastí se po určité době povede přesvědčit ke spolupráci většinu důležitých obchodů. Jako protihodnotu nabízíme informace o velikosti a struktuře celého trhu a žebříček nejprodávanějších modelů.

EG: Jakou metodiku pro sběr používáte a v jaké periodicitě od nich sbíráte data o prodejnosti - týdně nebo měsíčně?

Data sbíráme elektronicky z informačních systémů prodejen na úrovni jednotlivých titulů, poté probíhá identifikace známých a zakódování neznámých titulů. Data sbíráme měsíčně, ale u některých prodejců jsme přešli i na týdenní sběr.

EG: Jaké kontrolní mechanismy aplikujete pro verifikaci udaných čísel od partnerů? Přeci jen, jsme v ČR...

Čísla jsou jednak přímým výstupem z informačního softwaru prodejen a jednak máme nastavené vnitřní kontroly na přípustnost prodaného množství a prodejní ceny a návaznosti údajů na minulou periodu.

EG: Podle čeho data o prodejnosti her třídíte, jen pode platforem nebo i dle cenové hladiny (plná cena, budget...)?

Základní třídění je dle platformy + žebříček nejprodávanějších modelů.

EG: Máte v plánu pravidelně dávat žebříčky prodejnosti her k dispozici veřejnosti a médiím, jako činí např. pobočka GfK v Německu?

Zatím to v plánu nemáme. Výsledky včetně žebříčku jsou komerční produkt určený vydavatelům a spolupracujícím obchodům. Nicméně výjimečně můžeme Eurogameru coby malou ukázku poskytnout TOP 5 žebříček nejprodávanějších nových her v České republice za podzim 2009, tj. těch, které byly uvedeny na trh v měsících říjen, listopad a prosinec 2009 (výsledky jsou po zpracování k dispozici s určitým zpožděním - pozn. ed.):

  • 1. Modern Warfare 2 (PC)
  • 2. Dragon Age: Origins (PC)
  • 3. The Sims 3: Cestovní horečka (PC)
  • 4. Traktor Zetor Simulátor 2009 (PC)
  • 5. Risen (PC)

zdroj: GfK Retail and Technology