Skip to main content

Max Payne 3

Krycí systém, zničitelné prostředí a mulťák.

Dva roky to skoro vypadalo, že se po Maxi Payneovi 3 slehla zem. Všechny obavy už jsou teď naštěstí ty tam, protože někdejší tvrďácký newyorský detektiv se na měsíc stal hrdinou nejnovějšího čísla EDGE. Obsáhlé preview přineslo mimo jiné zásadní zprávu o tom, že nový Max Payne obsáhne online multiplayer.

Třetí díl se sice odehrává osm let po událostech z dvojky, příběh Maxe Paynea jako člena soukromé ochranky brazilského megalomana Rodriga Branca a jeho dvou bratrů je ovšem prokládán flashbacky z předchozích let.

Někdy tak budete hrát s holohlavým notorickým alkoholikem Maxem, jindy s hrdinou ještě v plné síle a vzhledem připomínajícím toho sympatického fešáka z prvních dvou dílů. Samotný příběh odstartuje únos Brancovy ženy pouličním gangem Commando Sombre a mimo jiné v něm budou účinkovat i paravojenské jednotky brazilské elitní policie BOPE.

Celkový dojem z hraní trojky, která vzniká ve spolupráci čtyř anglo-amerických studií Rockstaru, je prý mnohem filmovější a naskriptovanější než u většiny současných stříleček. Celým příběhem opět provází hlas Jamese McCaffreyeho, ale stylová komiksová okénka tentokrát nahradí stylizované scénky přímo z herního enginu.

V každém levelu se můžete těšit na kompletně zničitelné prostředí, i když to je trochu zavádějící termín zvlášť kvůli zbědovaným brazilským favelám, kam se Max tentokrát coby člen soukromé ochranky podívá a kde už toho k zničení moc není. Přesto si prý rychle zvyknete na tříštící se sklo, crčící krev, prostřílený nábytek a další.

Já že vypadám jako Sam Fisher?

To všechno díky enginu NaturalMotion Euphoria, který má především co do reakcí umělé inteligence (nepřátelé se instinktivně skrčí i před kulkami, které by se jim těsně vyhly) představovat stejný posun jako Red Read Redemption oproti poslednímu GTA.

Kamkoliv také Max skočí, bude věrně reagovat na prostředí. Pokud dopadne na pohovku, automaticky si rukou pomůže k hladšímu pádu, když skončí na schodech, začne se kutálet dolů atd.

Jednotlivé akční scény jsou podstatně víc realistické, plynulé, syrové a brutální a opět v nich hraje klíčovou roli bullet-time, který se během každé mise jednou zapne i v nějakou stěžejní chvilku, třeba když se Max nemůže dostat do zamčené TV věže na fotbalovém stadionu, takže se spustí ze střechy a proskočí dovnitř oknem.

K jakékoliv jednoruční zbrani si do ruky vezmete ještě jinou a komba lze i nejrůzněji namíchat, např. kombinací 9mm pistole a UZI. Ze zbraňového arzenálu se Maxovi do ruky dostanou nejrůznější druhy pistolí, pušek, kulometů, odstřelovaček a dokonce i RPG na sestřelení helikoptéry. Všechno se vybírá přes kolečkové menu a Max u sebe může mít vždy nanejvýš tři zbraně.

Bruce Willise tady nikdo urážet nebude.

Zásadní změnou je také nový krycí systém, který dovoluje skrčení za jakýmkoliv scénickým předmětem. Po stisknutí levého tlačítka se Max přilepí k povrchu, pravým může vykukovat a střílet, případně popuštěním toho levého alespoň střílet naprázdno.

Redaktoři EDGE si prošli jednu z prvních misí ve hře, kdy Max se svým parťákem Passosem míří na domluvené místo předání výkupného za Brancovu ženu. Uprostřed opuštěného fotbalového stadionu se ale spustí přestřelka a oba hrdinové se musí krýt a nejrůzněji si pomáhat, jak se snaží zbavit dobře skrytých nepřátel a později lokalizovat snipera v televizní věži.

Rockstar prý studováním brazilského Sao Paula strávili stejně času jako kdysi s New Yorkem, když pracoval na prvních dvou dílech. Pořízenými fotografiemi a natočeným materiálem se ale jen volně inspirovali - nejde jim o věrohodnost, spíš chtějí vystihnout celkového ducha města se vším od mrakodrapů až třeba po hudební kluby.

Všechny dialogy byly také natáčeny s plným motion-capturingem, aby se postavy při přeříkávaní svých replik autentičtěji hýbaly.

Max Payne 3 pro PC, Xbox 360 a PlayStation 3 zatím nemá stanovené datum vydání, původně se měl objevit již koncem roku 2009.

Read this next